تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,889 |
رابطه شادکامی با پذیرش خود، قدردانی و بخشش در سالمندان: نقش میانجی توانمندی خود | ||
روانشناسی پیری | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 14، مهر 1397، صفحه 197-211 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهناز عطاری1؛ نادر منیرپور* 2؛ مجید ضرغام حاجبی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران | ||
2استادیارگروه روانشناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران | ||
3دانشیارگروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، تهران | ||
چکیده | ||
با افزایش سن، به طور معمول ظرفیت های طبیعی بدن کاهش مییابد و سالمندان دچار مشکلات جسمی و روانی متعددی میشوند. یکی از مهمترین مشکلات سالمندان، کاهش سطح شادکامی است. بنابراین این پژوهش با هدف تبیین شادکامی در سالمندان بر اساس پذیرش خود، قدردانی و بخشش با نقش میانجی توانمندی خود انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه سالمندان عضو کانونهای جهاندیدگان شهرداری تهران در سال 1396 بودند که از بین آنها 950 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. پرسشنامه های شادکامی فوردایس، پذیرش بیقید و شرط جیمزلین و همکاران، قدردانی مگکالوف، روانشناختی قدرت ایگو استروم و همکاران و بخشودگی بین فردی احتشام زاده و همکاران اجرا شد. سپس با روش های همبستگی پیرسون و معادله یابی ساختاری یافته ها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین تمامی متغیرها وجود دارد (05/0>P) و تنها بین مؤلفه دوری از نگرانی با سه متغیر قدردانی، بخشش و توانمندی خود رابطه منفی وجود دارد. قدردانی قویترین رابطه مثبت را با مؤلفه های خود بودن، برنامه ریزی و خوشبینی دارد. پذیرش خود قویترین رابطه مثبت را با مؤلفه های پرورش شخصیت اجتماعی، خوشبینی و پرورش شخصیت سالم نشان داد. همچنین، بخشش قویترین رابطه مثبت را با مؤلفه های دوری از نگرانی، خوشبینی و بیان احساسات دارد و توانمندی خود قویترین رابطه مثبت را با مؤلفه های خوش بینی، برنامه ریزی و صمیمیت دارد. نقش میانجی توانمندی خود توسط مدل مفهومی پژوهش تأیید شد. به منظور افزایش شادکامی و نشاط سالمندان، شایسته است که نقش پذیرش خود، قدردانی و بخشش با توجه به توانمندی خود در مواجه با سالمندان مد نظر قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
شادکامی؛ پذیرش خود؛ قدردانی؛ بخشش؛ توانمندی خود؛ سالمندان | ||
مراجع | ||
احتشامزاده، پ.، احدی، ح.، عنایتی، م. ص.، و حیدری، ع. ر. (1389). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش بخشودگی بینفردی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 16(4)، 455-443. احدی، ح.، و جمهری، ف. (1390). روانشناسی رشد: نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی و پیری). انتشارات آینده درخشان. امانی، ر. (1395). شادکامی در دوران سالمندی: نقش عزت نفس. فصلنامه روانشناسی پیری، 2(1)، 80-73. ایمانیفر، ح. ر.، فاطمی، ج.، و امینی، ف. (1391). بخشش از دیدگاه روانشناسی و قرآن کریم. نشریه انسان پژوهی دینی، 9(27)، 175- 149. بلورساز مشهدی، ه. (1396). ارتباط هوش هیجانی با سلامت روانشناختی و خودکارآمدی در زنان سالمند شهر کرج. فصلنامه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 4(2)، 51-41. تسلطی، ا. س. (1396). پیشبینی سلامتروان بر اساس متغیرهای خردورزی، قدردانی، بخشش و همدلی در دانشجویان (پایاننامه کارشناسی ارشد چاپ نشده)، دانشگاه شاهد، تهران. خدابخشی کولایی، آ.، حیدری، ف.، و زنگنه مطلق، ف. (1397). اثربخشی درمان گروهی-ترکیبی دعا و روانشناسی مثبتگرا بر معناجویی و اضطراب مرگ در سالمندان زن معلول جسمی-حرکتی. مجله پژوهش در دین و سلامت، 4(2)، 28-16. دشتبزرگی، ز.، سواری، ک.، و صفرزاده، س. (1396). اثربخشی معنویت درمانی اسلامی بر احساس تنهایی و اضطراب مرگ سالمندان. فصلنامه روانشناسی پیری، 2(3)، 186-177. رحمانی، ا. (1396). مقایسه پذیرش خود و کیفیت رابطه با مادر در نوجوانان دارای تعارض بالا و پایین (پایاننامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. رضوانیزاده، ا.، و نامور، ه. (1395). رابطه بخشش و قدردانی با توجه به نقش میانجیگری عوامل بینفردی در عملکرد خانواده همسران دیابتی. مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، 1(5)، 68-51. روانیپور، م.، صالحی، ش.، طالقانی، ف.، و عابدی، ح. ع. (1387). توانمندی در دوران سالمندی: یک بررسی کیفی.مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۴(14)، 453-447. روزبهانی، ح.، و پورصمد، ع. ا. (1394). ارتباط بین توانمندی خانوادهها در مراقبت از سالمندان و حس خودکارآمدی آنها در شهرستان دشتی در سال 1394 (پایاننامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز. زندی پور، ط.، آزادی، ش.، و ناهیدپور، ف. (1390). بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیتی، بخشش و سلامت روان در زوجهای مراجعه کننده به مراکز بهداشت گچساران. فصلنامه زن و جامعه، 2(6)، 18-1. شعاع کاظمی، م. ا.، و مؤمنی جاوید، م. آ. (1388). بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و امید به زندگی در بیماران مبتلابه سرطان بعد از عمل جراحی. فصلنامه بیماریهای پستان ایران، 2(3و4)، 27-20. الطافی، ش. (1388). مقایسه نفوذ قدرت و ویژگیهای شخصیتی در افراد وابسته به موادو افراد غیر وابسته (پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه شاهد، تهران. عابدی ، م. (1383). شادی در خانواده. چاپ دوم، تهران، نشر مطالعات خانواده. عیسیزادگان، ع.، سلمانپور، ح.، احمدی، ع.ا.، و قاسمزاده، ا. (1395). نقش تمایل به بخشش، قدردانی، امید و بهزیستی ذهنی در رضایت از زندگی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 11(42)، 111-95. عینی، س.، نریمانی، م.، عطادخت، الف.، بشرپور، س.، صادقی موحد، ف. (1397). اثربخشی درمان شناختی-تحلیلی بر قدرت ایگو و روابط موضوعی افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. مجله پزشکی ارومیه، ۲۹ (۱)، ۱1-1. غباریبناب، ب.، کیوانزاده، م.، و وحدتتربتی، ش. (1387). بررسی رابطه بین عفو و گذشت و سلامت روانی در دانشجویان علوم پزشکی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 38(2)، 180-167. قدمپور، ع. ا.، مرادیزاده، س.، و شاهکرمی، م. (1397). اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر افزایش شادکامی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان. فصلنامه روانشناسی پیری، 4(1)، 38-27. قطرهای، ف. (1385). بررسی رابطه شادکامی (نشاط) و کیفیت عوامل آموزشی در دوره ابتدایی مدارس شهر تهران (پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم، تهران. قمرانی، ا.، کجباف، م. ب.، عریضی، ح. ر.، و امیری، ش. (1388). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه قدردانی در دانش آموزان دبیرستانی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، ۳(۱)، ۷۷-۸۶. کدخدازاد، ش.، مهرابی، ح. ع.، و کلانتری، م. (1394). پیش بینی قدردانی بر اساس سلامت معنوی، حمایت اجتماعی و استرس در دختران نوجوان. فصلنامه روانشناسی و دین، 8(1)، 114-99. کلانتری، ف. (1393). اثربخشی درمان عقلانی-هیجانی رفتاری بر نمایه تودهی بدن، باورهای غذایی غیرمنطقی و خودکارآمدی وزن، تصویر بدن و پذیرش خود در نوجوانان دختر دارای اضافه وزن (پایاننامه دکتری چاپ نشده). دانشگاه شهید چمران اهواز. کوششی، م.، کمیجانی، ا.، و نیاکان، ل. (1392). برآورد و پیش بینی نرخ مرگ و میر در ایران با استفاده از مدل لی-کاتر. پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه)، 28(4)، 25-1. مرادخانی، ن. (1395). پیشبینی رابطه بین کیفیت زندگی و شادکامی سالمندان فعال و غیرفعال شهر تهران(پایاننامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس. ناصح، ل،. شیخی، ر.ع.، و رفیعی، ح. (1395). خودکارآمدی عمومی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان مقیم سرای سالمندی. مجله پرستاری و مامایی جامعنگر، 26(80)، 97-90. نریمانی، م.، و صمدیفرد، ح. ر. (1396). سلامت اجتماعی در سالمندان: نقش عزت نفس، خودکارآمدی و شادکامی. فصلنامه روانشناسی پیری، 3(3)، 206-199. نصیری، ز.، دادخواه، ا.، و خدابخشیکولاییف، آ. (1391). بررسی و مقایسه شادکامی و حرمت خود در سالمندان مقیم مراکز شبانهروزی و سالمندان مقیم در خانه .مجله سالمندی ایران، 7(2)، 25- 18. هادینژاد، ح.، و زارعی، ف. (1388). پایایی، اعتبار، و هنجاریابی پرسشنامه شادکامی آکسفورد. پژوهشهای روانشناختی، 1 و 2 (12)، 77-62. Adak, M., & Anjaliray, P. (2015). Forgiveness and loneliness: A Study of elderly people in Kolkata. EPRA international. Journal of Economic Forgiveness and Business Review, 3(1), 234-252. Adler, M.G., & Fagley, N. S. (2005). Appreciation: Individual differences in finding value and meaning as a unique predictor of subjective well-being. Journal of Personality, 73(1), 79-114. Algoe, S. B., Gable, S. L., & Maisel, N. C. (2010). It's the little things: Everyday gratitude as a booster shot for romantic relationships. Personal Relationships, 17(2), 217-233. Argyle, M. (2001). The psychology of happiness. London: Rutledge. Bousquet, J., Malva, J., Nogues, M., Mañas, L. R., Vellas, B., Farrell, J., ... & Ranberg, K. A. (2015). Operational definition of active and healthy aging (AHA): the European innovation partnership (EIP) on AHA reference site questionnaire: Montpellier October 20–21, 2014, Lisbon July 2, 2015. Journal of the American Medical Directors Association, 16(12), 1020-1026. Chamberlain, J.M., & Haaga, D. A. (2001). Unconditional self-acceptance and psychological health. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 19(3), 163-176. Chamorro-Premuzic, T., Bennett, E., & Furnham, A. (2007). The happy personality: Mediational role of trait emotional intelligence. Personality and individual differences, 42(8), 1633-1639. Deiner, E., Lucas, R.E., & Oishi, S. (2002). Subjective well-being. Journal of Clinical Psychology, 24(1), 25-44. Digdon, N., & Koble, A. (2011). Effects of constructive worry, imagery distraction, and gratitude interventions on sleep quality: A pilot trial. Applied Psychology: Health and Well‐Being, 3(2), 193-206. Dixit, S., & Malhotra, M. (2017). Role of Happiness, Hope and Gratitude on Health and Wellbeing among Young Adults. International Journal of Science and Research, 2319-706, 78-96. Emmons, R. A., & McCullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: an experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of personality and social psychology, 84(2), 377-389. Enright, R. (2011). Psychological science of forgiveness: Implications for psychotherapy and education. Presented at the Conference, Neuroscience and Moral Action: Neurological Conditions of Affectivity, Decisions, and Virtue Pontificia Universita della Santa Croce Rome, Italy. Enright, R. D. (2001). Forgiveness is a choice: A step-by-step process for resolving anger and restoring hope. Washington, DC: American Psychological Association. Eysenck, M.W. (1990). Happiness: Fact and myths. Hove, UK: Erlbaum González-Carrasco, M., Casas F., & Malo S., Viñas F., & Dinisman T. (2017). Changes with age in subjective well-being through the adolescent years: Differences by gender. Journal of Happiness Studies, 18(10), 63-88. Greenwald, A. G., Bellezza, F. S., & Banaji, M. R. (1988). Is self-esteem a central ingredient of the self-concept? Personality and Social Psychology Bulletin, 14(1), 34-45. Karduz, A., Firdevs, F., & Sariçam, H. (2018). The Relationships between Positivity, Forgiveness, Happiness, and Revenge. Romanian Journal for Multidimensional Education/Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 10(4). Lawler-row, K. A., & Piferi, R. L. (2006). The forgiving personality: Describing a life well lived? Personality and Individual Differences, 41(6), 1009-1020. Luchesi, B. M., Oliveira, N. A., Morais, D., Pessoa, R. M., Pavarini, S. C., & Chagas, M. H. (2018). Factors associated with happiness in the elderly persons living in the community. Archives of Gerontology and GeriatricsJournal, 74(9), 83-87. Luhmann, M., Necka, E. A., Schönbrodt, F. D., & Hawkley, L. C. (2016). Is valuing happiness associated with lower well-being? A factor-level analysis using the valuing happiness scale. Journal of Research in Personality, 61(1), 46-51. doi: 0100106/j.jrp.81050000113 Markstrom, C. A., Sabino, V.M., Turner, B.J., & Berman, R. C. (1997). The psychosocial inventory of ego strengths: Development and validation of a new Eriksonian measure. Journal of Youth and Adolescence, 26(6), 705-732. Mass, M., Buckwalter, K. C., Hardy, M. D., Tripp-Reimer, T., Titler, M. G., & Specht, J. P. (2001). Nursing care of older adults-diagnosis, outcomes, & interventions. St. Louis, MO: Mosby. Matsuyuki, M. (2011). An examination of the process of forgiveness and the relationship among state forgiveness, self-compassion, and psychological well-being experienced by Buddhists in the United States(Doctoral dissertation). University of Kentucky, America. McCullough, M.E., Emmons, R.A., & Tsang, J. (2002). The grateful disposition: A conceptual and empirical topography. Journal of Personality and Social Psychology, 82(1), 112-127. Miller, J. F. (2000). Copingwith chronic illness-overcoming powerlessness(3rd ed.). Philadelphia: F. A. Davis. Orcutt, H. (2006). The prospective relationship of interpersonal forgiveness and psychological distress symptoms among college women. Journal of Counseling Psychology 53(3), 350-361. Paltasingh, T., & Tyagi, R. (2013). Demographic transition and population ageing: Building an inclusive culture. Journal of Social Change, 42(3), 391-409. Popov, S., Radanović, J., & Biro, M. (2016). Unconditional self-acceptance and mental health in ego-provoking experimental context. Suvremena psihologija, 19(1), 71-80 Seligman, M. E. P., Steen, T., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology Sheldon, K. M., & Lyubomrisky, S. (2006). How to increase and sustain positive emotion: The effect of expressing gratitude and visualizing best positive selves. Journal of Positive Psychology, 1(2), 73-82. Smith, E. E., Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., & Loftus, G. (2002). Atkinson and Hilgard's introduction to psychology (14th ed.). New York: Wadsworth Publ. Su, H., Zhou, Y., Cao, J., Wang, L., & Xing, L. (2018). The mediating effect of coping style on personality and mental health among elderly Chinese empty-nester: A cross-sectional. Archives of Gerontology and Geriatrics, Archives of Gerontology and Geriatrics, In Press. https://doi.org/10.1016/j.archger.2018.01.004 Sutham, N., Chutigai, T., Chokchai, M., & Phitaya, C. (2009). Factors influencing life happiness among elderly female in Rayong province, Thailand. Journal of the Medical Association of Thailand, 7(2), 8-12. Seyed, J. A., & Zarbakhsh, M. (2015). Adaptation to College and Interpersonal Forgiveness and the Happiness among the University Students. Practice in clinical Psychology, 3(4), 243-250. Van Dyke, C. J., & Elias, M. J. (2007). How forgiveness, purpose, and religiosity are related to the mental health and well-being of youth: A review of the literature. Mental Health, Religion and Culture, 10(4), 395- 415. Witvliet, C. V., Richie, F. J., Root Luna, L. M., & Van Tongeren, D. R. (2018). Gratitude predicts hope and happiness: A two-study assessment of traits and states. The Journal of Positive Psychology, 1-12. Wood, A. M., Froh, J. J., & Geraghty, A. W. A. (2010). Gratitude and well-being: A review and theoretical integration. Clinical Psychology Review, 30, 890–905. doi: 10.1016/j.cpr.2010.03.00. Karduz, A., Firdevs, F., & Sariçam, H. (2018). The Relationships between Positivity, Forgiveness, Happiness, and Revenge. Romanian Journal for Multidimensional Education/Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 10(4), 1-22. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23,944 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,323 |