تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,829 |
تحلیل فشرده سازی در سینما در چارچوب نظریه آمیختگی مفهومی در فیلم سینمایی رقص در غبار | ||
مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 1 - شماره پیاپی 24، فروردین 1398، صفحه 93-115 اصل مقاله (1.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jlw.2019.1031 | ||
نویسندگان | ||
آرزو مولوی وردنجانی1؛ ساسان شرفی* 2؛ الخاص ویسی3؛ منصوره شکرآمیز2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان شناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران گروه زبانشناسی همگانی، پردیس علوم تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2استادیار گروه زبانشناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
3دانشیار گروه زبانشناسی همگانی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران دانشیار گروه زبان و زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
چکیده | ||
فشردهسازی از مفاهیم کلیدی و نقطة عطف نظریۀ آمیختگی مفهومی (فوکونیه و ترنر، 2002) است. این نظریه که در چارچوب معنیشناسی شناختی تدوین شده است، درپی ارائة مدلی شناختی برای ساخت معنا است. فشردهسازی به انسان امکان میدهد تا بهطور همزمان زنجیرههای پیدرپی و پراکندة استدلال منطقی را کنترل و معنای آنها را درک کند. پژوهش حاضر سعی دارد با هدف تبیین فرایند فشردهسازی در ایجاد نوآوری، تصویرسازی و ماهیت پویای ساخت معنا در شبکة آمیختگی مفهومی به بررسی مضامین نهفته در فیلم رقصدرغبار به کارگردانی اصغر فرهادی (1381) بپردازد. یافتهها بیانگر آن است که رابطة حیاتی برونفضاییِ بازنمایی بهکاررفته، از بسامد تکرار بالایی نسبت به سایر روابط حیاتی برخوردار بوده و پس از آن، بهترتیب بسامدِ کاربرد روابط قیاس و تغییر، علّت - معلول و جزء - کل و درنهایت، روابط زمان، واسنجی و مکان قرار میگیرند که در فضای آمیخته در روابط حیاتی درونفضایی یکتایی، هویت، زمانسنجهای، رابطة مقولهای و ویژگی فشرده میشوند. افزون بر این، یافتهها نشان میدهد این نظریه در ایجاد مفاهیم نوظهور و پیوستگی معنایی کفایت قابل قبولی دارد، امّا بهنظر میرسد در بازنمایی انسجام روایی فیلم چندان توانمند ظاهر نمیشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریۀ آمیختگی مفهومی؛ آمیختگی؛ فشردهسازی؛ روابط حیاتی | ||
مراجع | ||
اردبیلی، لیلا، بهزاد برکت، بلقیس روشن، و زینب محمدابراهیمی (1394). پیوستگی معنایی متن از منظر نظریة آمیختگی مفهومی. دوماهنامة جستارهای زبانی، 6 (5)، 27-47. اردبیلی، لیلا (1392). معناشناسی شناختی و کارکرد نظریة آمیختگی مفهومی در قصّههای عامیانة ایرانی. پایاننامة دکتری زبانشناسی. دانشگاه پیام نور تهران. برکت، بهزاد، بلقیس روشن، زینب محمدابراهیمی و لیلا اردبیلی (1391). روایتشناسی شناختی (کاربست نظریة آمیختگی مفهومی بر قصّههای عامیانة ایرانی). ادبپژوهی، 6 (21)، 9-31. بهادری، محمد باقر و افسانه سلمانی (1394). بررسی تحلیلی مفهوم ظلم و مصادیق آن در شعر پروین. نشریۀ زبان و ادب فارسی، 68 (231)، 17-40. حسامپور، سعید و هاله سینایی نوبندگانی (1394). بررسی ارتباط مهارتهای تفکّر نقّادانه و فرایندهای ساخت معنا در ذهن در نمایشی از مجموعة کلاه قرمزی. تفکّر و کودک، 6 (1)، 19-44. صادقی، لیلا (1392). ادغام نوشتار و تصویر در متون ادبی براساس نظریة ادغام مفهومی. جستارهای زبانی، 4 (3)، 75-103. صفوی، کوروش (1383). درآمدی بر معنیشناسی. چاپ دوّم، تهران: سورة مهر. طاهری، صدرالدین (1394). باژگونی مفهوم یک نماد (بررسی کهنالگوی مار در ایران و سرزمینهای همجوار). هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی (هنرهای زیبا)، 20 (3)، 25-34. طاهری، محمد و حمید آقاجانی (1392). تبیین کهنالگوی سفر قهرمان براساس آرای یونـگ و کمبـل در هفتخوان رستم. فصلنامة ادبیات عرفانی و اسـطورهشـناختی، 9 (32)، 35-45. غیبی، مژده و الخاص ویسی (1394). تجلّی سه نمود حیوانی آناهیتا در افسانههای عامیانة ایرانی. دوفصلنامة علوم ادبی، 5 (8)، 117-142. قائمی، فرزاد، ابوالقاسم قوام و محمدجعفر یاحقی (1388). تحلیل نقش نمادین اسطوره آب و نمودهای آن در شاهنامه فردوسی براساس روش نقد اسطورهای.جستارهای ادبی، 42 (165)، 47-67. . Cook, A. (2010). Shakespearean Neuroplay: Reinvigorating the Study of Dramatic Texts and Performance through Cognitive Science. PALGRAVE MACMILLAN Publication. Dancygier, B. (2012). The Language of Stories: A Cognitive Approach. Cambridge: Cambridge University Press. Evens, V. & M. Green (2006). Cognitive linguistics: An introduction.Great Britain: Rutledge. Fauconnier, G. (1994). Mental spaces: Aspects of meaning construction in natural language. Cambridge: Cambridge University Press. ------------------ (1997). Mapping in thought and language. Cambridge: Cambridge University Press. ------------------ (2000). Compression and Emergent Structure. at http://blending. stanford.edu/. ------------------ & M. Turner (2000). Compression and Global Insight. Cognitive Linguistics, 11 (3/4), 283-304. -------------------------------------- (2002). The way we think: Conceptual blending and the mind's hidden complexities. New York: Basic Books. Gibbs, R. W. (2000). Making Good Psychology out of Blending Theory, Cognitive Science, 11 (3/4), 347-358. Joy, A., J. Sherry & J. Deschenes (2009). Conceptual Blending in Advertising. Journal of Business Research. 62 (1), 39-49. Porto, M. D. & M. Romano (2010). Conceptual Integration in Natural Oral Narratives. Narratology, 12, 15-31. Stanko, Z. (2015). Pragmatic Aspects of Humor in Eddie Izzard‘s Stand -Up Routines, Master‘s thesis. Faculty of Humanities and Social Sciences, Zagreb. Turner, M. (2006). Compression and Representation. Language and Literature', 15 (1), 17-27. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 879 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 494 |