تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,857 |
بررسی تطبیقی ادبیّات ماشین نوشتههای عربی و فارسی براساس الگوی هلیدی | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 34، شهریور 1398، صفحه 21-38 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2019.1143 | ||
نویسندگان | ||
عبدالباسط عرب یوسف آبادی* 1؛ فائزه عرب یوسف آبادی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران | ||
چکیده | ||
میان زبان و پدیدههای اجتماعی رابطهای دوسویه برقرار است. این ارتباط بر ضرورت درک کارکردهای گوناگون زبان که بر عهدة جامعهشناسی زبان است تأکید میکند. مایکل هلیدی (1973) - از نظریهپردازان این عرصه -، نقشهای ارتباطی زبان را به هفت دستة ابزاری، تنظیمکننده، تعاملی، فردی، تخیّلی، اکتشافی و اطّلاعرسانی تقسیم میکند و بر این باور است که این الگو را میتوان در تمامی گونههای کاربردی زبان ردیابی کرد. از آنجا که ماشیننوشتهها بهمثابة گونة کاربردی زبان، نقش مهمّی در بازگوکردن جزئیات فرهنگی دارد که رانندگان در آن نقش ایفا میکنند؛ لذا پژوهش حاضر بر آن است تا نظام زبانی ماشیننوشتههای عربی و فارسی را براساس نقشهای هفتگانة هلیدی و با هدف کشف میزان شباهتها و تفاوتهای ساختار زبانی آنها بررسی کند. نتایج پژوهش بیانگر آن است که ماشیننوشتههای این دو زبان، بخش قابل توجّهی از ارزشهای مشترک جوامع عربزبان و فارسیزبان را منعکس میکند و ادبیّات موجود در آنها نیز ازنظر زبانی، الگوی مشخّصی را دنبال میکند؛ بنابراین، جامعة آماری تحلیل محتوای ادبیّات رانندگان، به انسانشناسی و فرهنگشناسی هر ملّت کمک شایانی خواهد کرد. بررسیهای آماری نشان میدهد که بیشترین بسامد در ماشیننوشتههای عربی و فارسی مربوط به نقش فردی و کمترین بسامد مربوط به نقش اکتشافی است؛ براساس این، بسامد قابل توجّه کاربرد نقش فردی، نشاندهندة تأثیرپذیری جوامع عربزبان و فارسیزبان از شرایط اجتماعی روزگار معاصر است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات تطبیقی؛ ادبیّات رانندگان؛ ماشیننوشته؛ جامعه شناسی زبان؛ مایکل هلیدی | ||
مراجع | ||
أحمد نحلة، محمود (2001). علم اللغة النظامی: مدخل إلی النظریة اللغویة عند هالیدی. الطّبعة الأولی، الإسکندریة: ملتقی الفکر. أحمد، رباب (20/09/2011). «عبارات السّیّارات إفصاح عن ذوات أصحابها». موقع عربیات الدّولیة: http://www.arabiyat.com/content/1372.html بلحوت، شریفة (2013). طبیعة النّص وعلاقته بسیاق المقام من منظور مایکل هالیدای. جامعة قادصی مرباح: الأثر. 11 (13)، 119-129. تحریریان، محمّدحسن و مصطفی مرادیمقدم (1393). در مقالة بررسی گرایشها و تحلیل بینفرهنگی دیوارنوشتهها: گفتمان خاموش. دوماهنامة جستارهای زبانی، 5 (3)، 193-211. حمداوی، جمیل (2012). نظریات وظائف اللغة. صحیفة المثقّف: http://www.almothaqaf.com. دربال، بلال (2014). وظائف اللّغة بین اللّسانیات العامة واللّسانیة الاجتماعیة. الممارسات اللغویة، 5 (28)، 87-104. رضایی، حدائق و محمّد علیپور (1391). بررسی متون خوانداری مجموعة فارسی بیاموزیم براساس نقشهای هفتگانة زبان از دیدگاه هلیدی. پژوهشنامة آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، 1 (2)، 163-179. زندی بهمن؛ سیّد مهدی سمایی و مسعود شهبازی (1390). بررسی زبانشناختیِ خودرونوشتههای تهران و اردبیل. تحقیقات فرهنگی ایران، 4 (4)، 185-206. ژرمن، کلود (1388). رویکرد ارتباطی در آموزش زبان. ترجمة رحمتیان، روحالله. چاپ اوّل، تهران: سمت. شطب، محمد (28/9/2009م). «وظائف اللّغة». موقع النّور للدّراسات: .http://www.alnoor.se/ article.asp?id=58391 صادقی، علی؛ حسن نقیزاده و سیّد محمّدکاظم طباطبایی (1394). تفسیر ساختاری سورة کوثر برپایة نظریة زبانشناسی نقشگرای نظاممند هلیدی. مطالعات تفسیری، 6 (22)، 45-66. عفیفی، عبدالفتاح (1995). علم الاجتماع اللّغوی. الطّبعة الأولی، القاهرة: دار الفکر العربی. فارسیان، محمدرضا و آزاده فسنقری (1395). بررسی متغیرهای فرهنگی در ارتباطات میان ایرانیان و فرانسویان بر اساس الگوهای زبانی. دانشگاه تربیت مدرس: جستارهای زبانی، 7 (7)، 173-195. فرحی سعیدانی، دلیلة (2013). التّخطیط اللّغوی فی ظلّ وظائف اللّغة. مجلّة العلوم الإنسانیة، 4 (29)، 203-222. فریمان، دایان لارسن (1997). أسالیب ومبادئ فی تعلیم اللغة. ترجمة: السعید، عائشة موسی ومحمود إسماعیل صالح. الطّبعة الأولی، الریاض: جامعة الملک سعود. فلاحی، یلدا (1388). بررسی مقابلهای ضربالمثلها در زبان انگلیسی و فارسی از دیدگاه جامعهشناختی زبان. پایاننامة کارشناسی ارشد، شیراز: دانشگاه شیراز. قاسمیخیبری، زهرا (1391). تحلیل گفتمانی پیامکهای تلفنی فارسیزبانان براساس معیار انسجام متن هلیدی. پایاننامة کارشناسیارشد، مشهد: دانشگاه فردوسی. ملک مرزبان، نسرین؛ محبی تبار (1392). بررسی نامگذاری مضامین دفاع مقدّس برمبنای نظریة نظاممند نقشی هلیدی در اشعار قیصر امینپور. زبانپژوهی، 5 (9)، 190-225. نمری، نادین (23/8/2016). السّیارات فی الأردن من وسیلة نقل إلی وسیلة للتّعبیر عن الذّات. موقع رصیف22: http://raseef22.com وافی، علی عبدالواحد (2004). فقه اللّغة. الطّبعة الثّالثة. القاهرة: دار النّشر. یمینة جدرة (2014). الاتساق النّصی الخطاب الأدبی قصّة الطّائر الّذی نسی ریشه للقاص علی اللیبی عینة. رسالة لماجستیر، جامعة ورقلة. References Abrams, M. H. (1993).Glossary of literary Term. Ithaca: Harcourt. Bentley, J. & J. Brooker (1990). Reading the Waste Land: Modernism and the Limits of Interpretation. Amherst: U of Massachusetts P, Print. Bloom, H. (1999).T. S. Eliot: Comprehensive Research and Study Guide. Broomall, PA: Chelsea House, Print. Brooker, J. (2005). Dialectic and impersonality in T. S. Eliot. Journal of Literature and the History of Ideas. MUSE. Web. 3: Pp:129-51. Bruner, E. M. & J. P. Kelso, (1980). Gender differences in graffiti: A semiotic perspective. Women’s Studies International Quarterly, 3 (2-3), Pp: 239-252. Bushnell, J. (1990). Moscow graffiti. London: Unwin Hyman. Chafe,W. L. (1976). Givenness, Contrastiveness, Definiteness, Subjects Topics and point of view. In: C, Lised (Ed.). Subject and Topic, New York: Academic press. Delconte, M. (2003). Why you Can't speak?: second person narration, voice and a new model for understanding narrative. Style , 37 (2), Pp:204-219. Fasold, R. (1990). The Sociolinguistics of Language. Oxford: Basil Blackwell. Frow, J. (2005). Genre. London and New York: Rutledge. Halliday, M. A. K. (1973). Explorations in the functions of language. London: Edward Arnold. Hudson, R. A. (1996). Sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press. Jacobson, E., S. Degener & Purcell-Gates, V. (2003).Creating authentic materials and activities for the adult literacy classroom: A handbook for practitioners. New York: NCSALL. Kenner, H. (1949). Eliot’s moral dialectic. The Hudson Review, 2 (6), 421-448. Richards, J. C. (1985) Dictionary of Language, Teaching & Applied Linguistics. London: Longman Trudgill, P. (2001). sociolinguistics: an Introduction to Language and Society. E4, Penguin Books. Wardhaugh, R. (1990). An introduction to sociolinguistics. Cambridge: Blackwell Ltd. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 345 |