تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,892 |
پیامبر اسلام(ص) و مدیریت تعالیبخش در اقتصاد سیاسی | ||
مطالعات اقتصاد سیاسی بین الملل | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، اسفند 1397، صفحه 81-104 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ipes.2019.1186 | ||
نویسندگان | ||
سید امیر حسین بنی اشراف1؛ طهماسب علی پوریانی* 2؛ روح الله بهرامی3؛ سجاد دادفر4 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3دانشیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
4استادیار گروه تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هر جامعهای اعم از بدوی و مدنی، مبتنی بر یک شکلبندی سیاسی است که برای ماندگاری خود باید از یک ساز و کار اقتصادی بهرهمند باشد. این ساز و کار اقتصادی در زمان جاهلی بر استفاده ابزاری از موقعیت جغرافیایی مکه بهعنوان یک منطقه استراتژیک تجاری- دینی و نیز اقتصاد قبیله با مولفههایی چون غارت، غنیمت و... مبتنی بوده است. با ظهور اسلام و تشکیل جامعه اسلامی تحت رهبری حضرت محمد(ص) قابل انتظار است که نظام نوپای وی هم نیازمند بنیان و ساز و کاری اقتصادی بوده و اقتصاد اعراب جاهلی که بهصورت و سیرت در وضعیتی بدوی و عمدتاً غیراخلاقی قرار داشت، مورد تأیید اسلام نباشد. وانگهی عبور از این ساختار و جایگزینی آن با نظامی جدید از مبادی و مبانی اقتصادی هم ممکن نبود. لذا تحقیق حاضر به دنبال ارائه چارچوبی روشی برای فهم درستتر از مدیریت پیامبر(ص) در حوزه اقتصاد سیاسی و در رویارویی با اقتصاد سیاسی صدر اسلام است. رفتار مدیریتی پیامبر(ص) در مسیر تعالیبخشی است و ما میتوانیم این تعالیبخشی را در مفهوم امروزی ایدئالیسم عینیگرا پی گرفته و قابل فهم نماییم و امروزه نیز بهعنوان الگویی قابل قبول در مدیریت اقتصاد سیاسی از آن بهرهمند شویم. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتصاد سیاسی؛ اسلام؛ تعالیبخشی؛ ایدئالیسم عینیگرا؛ پیامبر اسلام(ص) | ||
مراجع | ||
آمدی، عبدالواحدبنمحمد. (1378). غررالحکم و درّرالکلم. ترجمه: هاشم رسولی. ج2. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ابناثیر، علی بن محمد. (1370). تاریخکامل. ترجمه: سیدمحمدحسین روحانی. ج3. تهران: نشر اساطیر. ابنبابویه، محمد بن علی. (1377). خصال. ترجمه: محمد باقر کمرهای. ج2. تهران: کتابچی. ابنخلدون، عبدالرحمانبن محمد. (1383). العبر(تاریخ ابنخلدون). ترجمه: عبدالمحمد آیتی. ج1. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. ابنخلدون، عبدالرحمانبن محمد. (1345). مقدمه. ترجمه: محمدپروین گنابادی. تهران: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب. ابنمنظور، محمد بن مکرم. (1414ق). لسان العرب. ج6. بیروت: دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع. الطبعه الثالثه. ابنهشام، عبدالملک. (1375). زندگانی محمد(ص). ترجمه: هاشم رسولی. ج1و2. تهران: نشر کتابچی. ابوداوود، سلیمان بن اشعث. (1420ق). سنن ابیداود. ج3. قاهره: دارالحدیث. ابوزهره، محمد. (1380). خاتم پیامبران(ص). ترجمه: حسین صابری. ج3. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی. ارسطو. (1391). اخلاق نیکوماخوس. ترجمه: محمدحسن لطفیتبریزی. تهران: طرح نو. الفاخوری، حنا. (1388). تاریخ ادبیات زبان عربی. ترجمه: عبدالمحمد آیتی. چاپ هشتم، تهران: توس. پاینده، ابولقاسم. (1382). نهج الفصاحه. تهران: دنیای دانش. پوراحمدی، حسین و شمآبادی، محمد. (1390). مقدمهای بر نظریه اقتصاد سیاسی اسلامی. تهران: دانشگاه امام صادق(ع). روزنتال، فرانتس. (1379). مفهوم آزادی از دیدگاه مسلمانان. ترجمه: منصور میراحمدی. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی. زیدان، جرجی. (1372). تاریخ تمدن اسلام. ترجمه: علی جواهرکلام. تهران: امیرکبیر. جعفریان، رسول. (۱۳۷۱). تاریخ سیاسیاسلام تا سال چهلم هجری. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. جمشیدنژاد اول، غلامرضا. (1385). نظامهای اقتصادی صدر اسلام. تهران: انتشارات اساطیر. حر عاملی، محمد بن حسن. (1416ق). تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. ج9و21. قم: آل بیت(ع) لاحیاء التراث. حسن ابراهیم، حسن. (1376). تاریخ سیاسی اسلام. ترجمه: ابولقاسم پاینده. تهران: جاویدان. سالم، عبدالعزیز. (1380). تاریخ عرب قبل از اسلام. ترجمه: باقر صدرینیا. تهران: شرکت انتشارات علمیوفرهنگی. شاکرالدجیلی. خوله. (1379). بیت المال، پیدایش و تحولات آن. ترجمه: محمد صادق عارف. مشهد: موسسه چاپ آستان قدس رضوی. شهابی، محمود. (1340). ادوار فقه. ج1. تهران: دانشگاه تهران. -نجفی، محمد حسن بن باقر. (1362). جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج15. بیروت: دار احیاء التراث العربی. صدر، محمدباقر. (1360). اقتصاد ما. ترجمه: ع-اسپهدی. تهران: انتشارات اسلامی. صدر، سید کاظم. (1387). اقتصاد صدر اسلام. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. طباطبایی، محمدحسین. (1387). تفسیر المیزان. ترجمه: محمد باقر موسوی. ج9و18. تهران: دفتر انتشارات اسلامی. طباطبایی، محمد حسین. (1378). سنن النبی(ص). ترجمه: محمد هادی فقهی. تهران: کتابفروشی اسلامیه. عابدالجابری، محمد. (1384). عقلسیاسی در اسلام. ترجمه: عبدالرضا سواری. تهران: گام نو. عالم، عبدالرحمن. (1389). تاریخ فلسفه سیاسی غرب(از آغاز تا پایان سدههای میانه). تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه. علی، جواد. (1413ق).المفصل فی تاریخ العرب قبل اسلام. ج5و7. بغداد: جامعه البغداد. عمید زنجانی، عباسعلی. (1377). حقوق اقلیتها. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. قطب راوندی، سعید بن هبه الله. (1405ق). فقه القرآن. ج2. قم: کتابخانه عمومی حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره). ملک، فضلالرحمان. (1397). مضامین اصلی قرآن. ترجمه: فاطمه علاقهبندی. تهران: نشر کرگدن. فی، برایان. (1381). فلسفه امروزین علوم اجتماعی. ترجمه: خشایار دیهیمی. تهران: طرح نو. فیضکاشانی، محمدبن شاه مرتضی. (1406ق). الوافی. ج10. اصفهان: مکتبه الامام امیرالمومنین(ع). کاتب واقدی، محمدبن سعد. (1374). طبقات. ترجمه: محمود مهدوی دامغانی. ج2، تهران: انتشارات فرهنگواندیشه. گمپرتس، تئودور. (1375). متفکران یونانی. ترجمه: محمدحسن لطفی. ج2، تهران: خوارزمی. مبارکفوری، صفیالرحمان. (1382). باده ناب(در سیره پیامبر خاتم(ص)). ترجمه: محمد بهاءالدین حسینی. سنندج: انتشارات کردستان. مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی. (1403ق). بحارالانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار(ع). ج71، 74و100. دار احیاء الثراث العربی. محمدی ریشهری، محمد. (1389). میزان الحکمه. ج2. قم: دارالحدیث. محمدی ریشهری، محمد. (1394). سیره پیامبر خاتم(ص). ترجمه: عبدالهادی مسعودی. ج6. قم: دارالحدیث. مکارم شیرازی، ناصر. (1371). اسلام و آزادی بردگان. قم: نسل جوان. مکارم شیرازی، ناصر. (1379). تفسیر نمونه. ج4و7. تهران: دارالکتب الاسلامیه. مسلمبنحجاج. (1419ق). صحیح مسلم. ج2و3. بیروت: دارابنحزم. منتظری، حسینعلی. (1371). مبانی فقهی حکومت اسلامی. ترجمه: محمود صلواتی. ج6و7. قم: کیهان. مونتسیکو، شارل دو. (1349). روح القوانین. ترجمه و نگارش: علی اکبر مهتدی. تهران: امیرکبیر. نوری، حسین بن محمد تقی. (1408ق). مستدرک المسائل و مستنبطالمسائل. ج16. بیروت: موسسة آل البیت(ع) لإحیاء التراث. نوری، یحیی. (1346). اسلام و عقائد بشرییا جاهلیت و اسلام. تهران: موسسه مطبوعاتی فراهانی. واقدی، محمدبنعمر. (1369). مغازی. ترجمه: محمود مهدوی دامغانی. ج1و2. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. هاشمی شاهرودی، محمود. (1382). فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت(ع). ج3. قم: موسسه دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت(ع). ReferencesRoyce, Josiah. (1901). Objective Idealism. Retrieved on May 17, 2017 on http://www.sophia-project.org/uploads/1/3/9/5/13955288/royce_idealism.pdf Smith, Norman. (1908). Subjectivism and Realism in Modern Philosophy. Philosophical Review, Volume 17, 138-148. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 667 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455 |