تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,866 |
بررسی شناختی طرحوارههای تصوّری در متون علمی | ||
مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 13، تیر 1395، صفحه 43-59 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jlw.2016.1245 | ||
نویسندگان | ||
اکرم شکاریان بهزادی1؛ ارسلان گلفام* 2؛ حیات عامری3 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
3استادیار مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی طرحوارههای تصوّری پایه در متون علمی در چارچوب زبانشناسی شناختی است. بهباور زبانشناسان شناختی، اهمّیت طرحوارههای تصوّری بهمثابة بخشی از سازوکار زبان و تفکّر این است که آنها بهمنزلة مفاهیم جسمیتیافتة ابتدایی و اولیه میتوانند، بهشکلی نظاممند، ساختار مفاهیم پیچیدهتر را فراهم آورند. ضرورت این مسئله باعث شد تا نوشتار پیش رو طرحوارههای تصوّری حجمی، حرکتی و قدرتی جانسون را در متون علمی بررسی کند. روش این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و ازنوع کیفی، توصیفی و استنباطی است. نتایج بررسیها نشان داد که هر سه طرحواره در گفتمان علمی کاربرد دارند که بیشترین میزان در متون علمی به طرحوارة حجمی (56%)، سپس طرحوارة حرکتی (29%) و درنهایت طرحواره قدرتی (15%) اختصاص دارد؛ از سوی دیگر، تفاوت بین فراوانی انواع طرحوارهها معنادار است؛ همچنین میزان جملات حاوی طرحواره (16%) در کلّ پیکرة مورد مطالعه کمتر از جملات بدون طرحواره (84%) است و تفاوت بین فراوانی ایندو معنادار است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانشناسی شناختی؛ معناشناسی شناختی؛ طرحوارۀ حجمی؛ طرحوارۀ حرکتی؛ طرحوارۀ قدرتی؛ متون علمی | ||
مراجع | ||
آزادمهر، آتوسا (1389). بررسی صفت مرکب فعلی حاوی عضو بدن در زبان فارسی براساس نظریة طرحوارههای تصوّری. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه الزهرا. افراشی، آزیتا و فاطمه نعیمی حشکوایی (1389). تحلیل متون داستانی کودک با رویکرد شعرشناسی شناختی. زبانشناخت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1 (2)، 1-25. باباسالاری زهرا (1394). بررسی ویژگیهای شناختی کتابهای درسی فارسی دورة ابتدایی. پایاننامة وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. دانشگاه پیامنور. دانشگاه پیام نور مرکز - دانشکدة ادبیات و زبانهای خارجی. زهرهوند سعید (1395). بررسی طرحوارههای تصوّری در اشعار کودکانة مصطفی رحماندوست. پایاننامة کارشناسیارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه لرستان. سیف، علیاکبر(1379). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: آگاه. شاملو دربانی، راحله (1394). مطالعة تطبیفی حروف اضافة پربسامد فارسی و انگلیسی در چارچوب معناشناسی شناختی. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه محقق اردبیلی. قاسمی، آزاده (1394). بررسی استعارههای مفهومی و طرحوارههای تصوّری واژة غم در اشعار فریدون مشیری. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی همگانی، دانشگاه فردوسی مشهد. قائمی مرتضی و اختر ذوالفقاری (1395). طرحواره تصوّری در حوزة سفر دنیوی و اخروی در زبان قرآن. پژوهشهای ادبی قرآنی، 4 (15)، 1-22. گندمکار، راحله (1390). رویکردی شناختی به مسئلة هممعنایی بافتی در سطح افعال زبان فارسی. پژوهشهای زبانی، 2 (2)، 115-125. گویا، زهرا و عبداله حسام (1386). طرحوارههای ذهنی: توجیهگر بدفهمیهای ریاضی دانشآموزان. فصلنامة روانشناسی کاربردی. 2 (1)، 177-200. Bartlett, F. (1932). Remembering. Cambridge: Cambridge University Press. Bergsten, Ch. (2011). From Sense to Symbol Sense. European Research in Mathematics Education, (1), 123-134 Clausner, T. & W. Croft (1999). Domains and Image Schemas. Cognitive Linguistics, (10), 1-31. Evans, V. & M. Green (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press Ltd. Evans, V. & B. Bergen & J. zinken (2006).The Cognitive Linguistics Enterprise: An overview. The cognitive linguistics Reader. Sheffield: Equinox Publishing Ltd. 1-36. Fuchs, H. U. (2007). From Image Schema to Dynamical Models in Fluids, Electricity, Heat and Motion. An essay on Physics education research. Zurich University of Applied Sciences at Winterthur.http://home.zhaw.ch/~fusa/LITERATURE/ literature/.html. Gibbs, R. W. (1994). The Poetics of Mind: Figurative Thought, Language and Understanding. Cambridge: Cambridge University Press. Halliday, M. (2004). The language of science. Edited by Jonathan J Webster .london: continuum. Ibɑʹñez, F. (2008). Cross linguistics analysis, second language teaching and cognitive semantics: the case study of Spanish diminutives and reflexive constructions. In: sabine de knop teun de rycker (Eds.). Cognitive Approaches to Pedagogical Grammar, 121-153. Johnson, M. (1987). The Body in the Mind: the bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. Chicago: University of Chicago Press. Kristiɑnsen, G., M. Achard, R. Dirven & F. Ibɑʹñez (2006). Cognitive Linguistics: Current applications and future perspectives. New York: Mouton de Gruyter. Lakoff, G. (1988), Cognitive Semantics, In: U. Eco. (ed). Meaning and Mental Representations, 119-154. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press. Langacker, R. W. (2008). Cognitive Grammar. Oxford: Oxford University Press. Littlemore, J. (2009). Applying Cognitive Linguistics to Second Language Learning and Teaching. New York: Palgrave Macmillan. Skemp, R. R. (1989). Mathematics in the Primary School. London:Routledge. Qiu, A. & J. Huang (2012). The Effects of Dynamic Image Schema on ESL Students’ Systematic Improvement of Listening Comprehension: A Dynamic System Theory Perspective. Learning and Development, (1), 241-254. Williams, R. (2011). Image Schemas in Clock-Reading: Latent Errors and Emerging Expertise. Journal of the Learning Sciences 21 (2), 1-31.10. 1080/ 10508406.2011. 553259. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |