تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,831 |
اثربخشی آموزش مثبتنگری بر بهزیستی ذهنی، فراهیجان مثبت و توانایی خودمدیریتی زنان سالمند | ||
روانشناسی پیری | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 18، مهر 1398، صفحه 217-227 اصل مقاله (845.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jap.2019.4604.1366 | ||
نویسنده | ||
پریناز بنیسی* | ||
استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
سالمندان به دلایل مختلف از جمله کاهش عملکردهای جسمی از نظر روانشناختی افت میکنند، بنابراین لزوم مداخله با هدف بهبود بهزیستی ذهنی، فراهیجان مثبت و توانایی خودمدیریتی در آنان ضروری است. در نتیجه، این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش مثبت نگری بر بهزیستی ذهنی، فراهیجان مثبت و توانایی خود مدیریتی زنان سالمند انجام شد. پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش همه زنان سالمند سرای سالمندی استان تهران در سال 1398 بودند که از میان آنان 60 نفر با روش نمونه گیری در دسترس و با توجه به معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 75 دقیقهای آموزش مثبت نگری دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بهزیستی ذهنی کییز و ماگیار-مو، خردهمقیاس فراهیجان مثبت میتمانسگروبر و همکاران و مقیاس توانایی خودمدیریتی شیورمانز و همکاران بودند. دادهها پس از ورود به نرمافزار SPSS نسخه 22 با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر بهزیستی ذهنی، فراهیجان مثبت و توانایی خودمدیریتی تفاوت معنیداری وجود داشت. به عبارت دیگر، آموزش مثبت نگری باعث افزایش بهزیستی ذهنی، فراهیجان مثبت و توانایی خود مدیریتی در زنان سالمند شد (001/0>P). بر این اساس توصیه میگردد که مشاوران و روان شناسان سرای سالمندی برای بهبود بهزیستی ذهنی، فراهیجان مثبت و توانایی خودمدیریتی در سالمندان از روش آموزش مثبتنگری در کنار سایر روشها استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مثبتنگری؛ بهزیستی ذهنی؛ فراهیجان مثبت؛ توانایی خودمدیریتی؛ زنان سالمند | ||
مراجع | ||
احدی، ب.، مهرینژاد، س. ا.، و مرادی، ف. (1395). نارساییهای شناختی در سالمندان: نقش ذهنآگاهی و فراهیجان. فصلنامه روانشناسی پیری، 3(2)، 125-115. رجبی، ف.، و اسلمی، ا. (1397). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهزیستی روانشناختی و شادکامی زنان سالمند. فصلنامه روانشناسی پیری، 4(4)، 312-301. رضایی، ن.، پارسایی، ا.، نجاتی، ع.، نیکآمال، م.، و هاشمی رزینی، س. (1393). ویژگیهای روانسنجی مقیاس فراهیجان دانشجویان. مجله تحقیقات روانشناختی، 6(23)، 124-111. سلمآبادی، م.، رجبی، م. ج.، و صفآراء، م. (1397). اثربخشی آموزش مرور زندگی بر رضایت از زندگی و احساس انسجام زنان میانسال و سالمند مقیم خانه سالمندان شهر قزوین. سالمند: مجله سالمندی ایران، 13(2)، 209-198. صیادی سرینی، م.، حجتخواه، س. م.، و رشیدی، علیرضا. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و احساس تنهایی زنان سالمند. فصلنامه روانشناسی پیری، 2(1)، 71-61. عربزاده، م. (1395). تأثیر رواندرمانی مثبتنگر بر تواناییهای خودمدیریتی سالمندان. مجله سلامت و مراقبت، 18(3)، 236-228. کاهه، م.، وامقی، ر.، فروغان، م.، بخشی، ع.، و بختیاری، و. (1397). رابطه خودپنداره و خودکارآمدی با خودمدیریتی در سالمندان آسایشگاههای شهر تهران. سالمند: مجله سالمندی ایران، 13(1)، 37-28. نصیریکناری، ف.، و علیوندیوفا، م. (1396). پیشبینی اضطراب بارداری بر اساس بهزیستی ذهنی و شادکامی در زنان باردار شهر تبریز. مجله تصویر سلامت، 8(1)، 43-34.
Ahadi, B., Mehrinejad, S. A., & Moradi, F. (2017). Cognitive failure in the elderly: the role of mindfulness and meta-emotion. Journal of Aging Psychology, 3(2), 115-125. [Persian] Arabzadeh, M. (2016). The effect of positive psychotherapy on self-management ability in elderly. Journal of Health and Care, 18(3), 228-236. [Persian] Beiranvand, M., Keramati Moghadam, M., Sabounchi, R., Delphan, M., Ghafuori, A., & Keramati Moghadam, R. (2019). The effectiveness of positive thinking training on self-efficacy and emotion regulation in men with hemophilia. Trends in Medicine, 19, 1-5. Bekhet, A. K. (2017). Positive thinking training intervention for caregivers of persons with autism: establishing fidelity. Archives of Psychiatric Nursing, 31(3), 306-310.
Ciucci, E., Baroncelli, A., & Toselli, M. (2015). Meta-emotion philosophy in early childhood teachers: Psychometric properties of the crèche educator emotional styles questionnaire. Early Childhood Research Quarterly, 33(4), 1-11.
Cramm, J. M., Strating, M. M., DeVreede, P. L., Steverink, N., & Nieboer, A. P. (2012). Validation of the self-management ability scale (SMAS) and development and validation of a shorter scale (SMAS-S) among older patients shortly after hospitalization. Health and Quality of Life Outcomes, 10(1), 9-15.
Heintzelman, S. J., & Diener, E. (2019). Subjective well-being, social interpretation, and relationship thriving. Journal of Research in Personality, 78, 93-105.
Hoogendijk, E. O., Vander Noordt, M., Onwuteaka-Philipsen, B. D., Deeg, D. J. H., Huisman, M., Enroth, L., & Jylha, M. (2019). Sex differences in healthy life expectancy among nonagenarians: A multistate survival model using data from the vitality 90+ study. Experimental Gerontology, 116, 80-85
Kahe, M., Vameghi, R., Foroughan, M., Bakhshi, E., & Bakhtyari, V. (2018). The relationships between self-concept and self-efficacy with self-management among elderly of sanatoriums in Tehran. Salmand: Iranian Journal of Ageing, 13(1), 28-37. [Persian]
Keyes, C. L. M., & Magyar-Moe, J. L. (2003). The measurement and utility of adult subjective well-being. Positive psychological assessment: A handbook of models and measures. Washington, DC: American Psychological Association.
Koopman, E. M. (2015). Why do we read sad books? Eudaimonic motives and meta-emotions. Poetics, 52, 18-31.
Li, Z., Liu, T., Han, J., Li, T., Zhu, Q., & Wang, A. (2017). Confrontation as a mediator between sense of coherence and self-management behaviors among elderly patients with coronary heart disease in north china. Asian Nursing Research, 11(3), 201-206.
Lyubomirsky, S., & Layous, K. (2013). How do simple positive activities increase well – being? Current Directions in psychological Science, 22(1), 57-62.
Magnani, E., & Zhu, R. (2018). Does kindness lead to happiness? Voluntary activities and subjective well-being. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 77, 20-28.
Miceli, M., & Castelfranchi, C. (2019). Meta-emotions and the complexity of human emotional experience. New Ideas in Psychology, 55, 42-49.
Mitmansgruber, H., Beck, T. N., Hofer, S., & Schubler, G. (2009). When you don’t like what you feel: Experiential avoidance, mindfulness and meta-emotion in emotion regulation. Personality and Individual Differences, 46(4), 448-453.
Morley, S. (2015). Single cases are complex: Illustrated by Flink et al. Happy despite pain: a pilot study of a positive psychology intervention for patients with chronic pain. Scandinavian Journal of Pain, 7(1), 55-57.
Nasiri-Kanari, F., & Alivandi-Vafa, M. (2017). The prediction of pregnancy anxiety on the basis of subjective well-being and happiness of pregnant women in Tabriz. Depiction of Health, 8(1), 34-43. [Persian]
Rajabi, F., & Aslami, E. (2019). The effect of group life skills training on psychological well-being and happiness in elderly women. Journal of Aging Psychology, 4(4), 301-312. [Persian]
Rezaei, N., Parsaei, I., Nejati, E., Nikamal, M., & Hashemi Rezini, S. (2014). Psychometric properties of meta-worry student scale. Journal of Psychological Research, 6(23), 111-124. [Persian]
Romo-Gonzalez, T., Ehrenzweig, Y., Sanchez-Gracida, O. D., Enriquez-Hernandez, C. B., Lopez-Mora, G., Martinez, A. J., & Larralde, C. (2014). Promotion of individual happiness and wellbeing of students by a positive education intervention. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 5(2), 79-102.
Salmabadi, M., Rajabi, M. J., & Safara, M. (2018). Effectiveness of training the review of life on life satisfaction and sense of coherence middle-aged women and elderly nursing home residents in Qazvin. Salmand: Iranian Journal of Ageing, 13(2), 198-209. [Persian]
Salman, A., & Lee, Y. (2019). Spiritual practices and effects of spiritual well-being and depression on elders' self-perceived health. Applied Nursing Research, 48, 68-74
Sayadi Sarini, M., Hojatkhah, S. S., & Rashidi, A. (2016). The effectiveness of positive thinking skills on enhancement of psychological well-being and decreased of loneliness in elderly women. Journal of Aging Psychology, 2(1):61-71. [Persian]
Schuurmans, H., Steverink, N., Frieswijk, K., Buunk, B. P., Slaets, J. P., & Lindenberg, S. (2005). How to measure self-management abilities in older people by self-report. The development of the SMAS-30. Quality of Life Research, 14(10), 2215-2228.
Seligman, M. E. D., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress. Journal of American Psychologist, 5, 410-421.
Tabakhnick, B. G., & Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics. Fifth Edition, Boston: Pearson Education Inc.
Theeke, L., Carpenter, R. D., Mallow, J., & Theeke, E. (2019). Gender differences in loneliness, anger, depression, self-management ability and biomarkers of chronic illness in chronically ill mid-life adults in Appalachia. Applied Nursing Research, 45, 55-62.
Vinas, F., Casas, F., Abreu, D. P., Alcantara, S. C., & Montserrat, C. (2019). Social disadvantage, subjective well-being and coping strategies in childhood: The case of northeastern Brazil. Children and Youth Services Review, 97, 14-21.
Zhang, Z., & Zhang, J. (2017). Perceived residential environment of neighborhood and subjective well-being among the elderly in China: A mediating role of sense of community. Journal of Environmental Psychology, 51, 82-94.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,895 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,061 |