تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,171 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,835 |
اثربخشی حمایت خودمختاری و امیدواری تقویت شده بر یادگیری حرکتی زنان سالمند | ||
روانشناسی پیری | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 18، مهر 1398، صفحه 229-238 اصل مقاله (1012.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jap.2019.4561.1363 | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمدرضا موسوی1؛ سرور بینا2؛ آرزو زندیه3؛ رسول عابدان زاده* 4 | ||
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3کارشناس تربیت بدنی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
4استادیار رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
بهبود عملکرد حرکتی سالمندان و شناخت مسائل مربوط به سالمندی برای کمک به بازآموزی مهارت های آموخته شده از چالش های پیشروی هر جامعه ای به شمار می آید. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر حمایت خودمختاری و امیدواری تقویت شده بر یادگیری حرکتی زنان سالمند بود. روش این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با آزمون یادداری بود. از میان کلیه سالمندان زن شهر اندیمشک، 40 زن سالمند (60 الی 80 سال) به صورت در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. شرکت کنندگان به طور تصادفی در چهار گروه حمایت خودمختاری، امیدواری تقویت شده، حمایت خودمختاری+ امیدواری تقویت شده و کنترل جای گرفتند. تکلیف استفاده شده در این پژوهش شامل پرتاب کیسه های 100 گرمی با دست غیر برتر به سمت هدف تعیین شده بر روی زمین بود. پس از انجام پنج کوشش به عنوان پیش آزمون، شرکت کنندگان در مرحله اکتساب که شامل 6 بلوک 10 کوششی بود، شرکت کردند. پس از 24 ساعت از آخرین بلوک تمرینی، شرکتکنندگان در آزمون یادداری (10 کوشش) شرکت کردند. داده ها به وسیله آزمون های تحلیل واریانس یکراهه و مرکب در سطح معناداری 05/0≥P و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که همه گروه ها در مرحله اکتساب و در طول بلوک های تمرینی پیشرفت معناداری در عملکرد خود داشتند (05/0≥P) اما اثر گروه معنادار نبود (05/0≤P). گروه حمایت خودمختاری+ امیدواری تقویت شده نیز توانست در مرحله یادداری بهترین عملکرد را به نمایش بگذارد (05/0≥P). به کاردرمانان، مربیان و کلیه افرادی که با سالمندان در ارتباط هستند پیشنهاد می شود برای بهبود یادگیری و عملکرد حرکتی سالمندان از این عوامل انگیزشی تأثیرگذار استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سالمند؛ نظریه خودمختاری؛ امیدواری تقویت شده؛ یادگیری حرکتی | ||
مراجع | ||
Avila, L. T., Chiviacowsky, S., Wulf, G., & Lewthwaite, R. (2012). Positive social-comparative feedback enhances motor learning in children. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 849-853. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191–215. Carter, M. J., & Patterson, J. T. (2012). Self-controlled knowledge of results: Age-related differences in motor learning, strategies, and error detection. Human Movement Science, 31(6), 1459-1472. Chiviacowsky, S., & Wulf, G. (2007). Feedback after good trials enhances learning. Research Quarterly for Exercise and Sport, 78(2), 40-47. Chiviacowsky, S., Wulf, G., Wally, R., & Borges, T. (2009). Knowledge of results after good trials enhances learning in older adults. Research Quarterly for Exercise and Sport, 80(3), 663-668. Chiviacowsky, S., Wulf, G., Lewthwaite, R., & Campos, T. (2012). Motor learning benefits of self-controlled practice in persons with Parkinson's disease. Gait & Posture, 35(4), 601-605. Colcombe, S., & Kramer, A. F. (2003). Fitness effects on the cognitive function of older adults: a meta-analytic study. Psychological Science, 14(2), 125-130. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-Determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, 49, 182-185. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective. In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 3–33). Rochester, NY: University of Rochester. Ghorbani, S. (2019). Motivational effects of enhancing expectancies and autonomy for motor learning: An examination of the OPTIMAL theory. The Journal of General Psychology, 146(1), 79-92. Harrefors, C., Sävenstedt, S., & Axelsson, K. (2009). Elderly people’s perceptions of how they want to be cared for: an interview study with healthy elderly couples in Northern Sweden. Scandinavian journal of Caring Sciences, 23(2), 353-360. Hooyman, A., Wulf, G., & Lewthwaite, R. (2014). Impacts of autonomy-supportive versus controlling instructional language on motor learning. Human Movement Science, 36, 190-198. Hutchinson, J. C., Sherman, T., Martinovic, N., & Tenenbaum, G. (2008). The effect of manipulated self-efficacy on perceived and sustained effort. Journal of Applied Sport Psychology, 20(4), 457-472. Irez, B. (2009). Pilates exercise positively affects balance, reaction time, muscle strength, number of falls and psychological parameters in 65+ years’ old women (doctoral dissertation). Middle East Technical University. Ketcham, C. J., & Stelmach, G. E. (2001). Age-related declines in motor control. Handbook of the psychology of aging, 5, 313-348. Lessa, H. T., & Chiviacowsky, S. (2015). Self-controlled practice benefits motor learning in older adults. Human movement science, 40, 372-380. Lewthwaite, R., & Wulf, G. (2010). Social-comparative feedback affects motor skill learning. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63(4), 738-749. Lewthwaite, R., Chiviacowsky, S., Drews, R., & Wulf, G. (2015). Choose to move: The motivational impact of autonomy support on motor learning. Psychonomic Bulletin & Review, 22(5), 1383-1388. Pelletier, J., & Joussemet, M. (2017). The benefits of supporting the autonomy of individuals with mild intellectual disabilities: an experimental study. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(5), 830-846.
Raz N. (2000). Aging of the brain and its impact on cognitive performance: integration of structural and functional findings. In F. I. M Craik & T. A. Salthouse (Eds.). The Handbook of aging and cognition. Erlbaum, Mahwah, NJ, USA, pp 1–90.
Reeve, J., & Tseng, C. M. (2011). Cortisol reactivity to a teacher’s motivating style: The biology of being controlled versus supporting autonomy. Motivation and Emotion, 35(1), 63-74.
Rowe, M., Leachan, E., & Youg, D. (1999). Evaluating the efficacy of physical activity for influencing quality of life out comes in older adults. Annals of Behavioral Medicine, 251(14), 718-25.
Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. (2000). Attentional demands and postural control: the effect of sensory context. Journals of Gerontology-Biological Sciences and Medical Sciences, 55(1), M10.
Singh, M. A. F. (2002). Exercise comes of age: rationale and recommendations for a geriatric exercise prescription. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 57(5), M262-M282.
Voelcker-Rehage, C. (2008). Motor-skill learning in older adults—a review of studies on age-related differences. European Review of Aging and Physical Activity, 5(1), 5.
World Health Organization. (2002). Active ageing: A policy framework: World Health Organization. Noncommunicable Disease Prevention and Health Promotion Department.
Wulf, G., & Lewthwaite, R. (2016). Optimizing performance through intrinsic motivation and attention for learning: The OPTIMAL theory of motor learning. Psychonomic bulletin & review, 23(5), 1382-1414.
Wulf, G., Chiviacowsky, S., & Cardozo, P. L. (2014). Additive benefits of autonomy support and enhanced expectancies for motor learning. Human Movement Science, 37, 12-20.
Wulf, G., Chiviacowsky, S., & Lewthwaite, R. (2010). Normative feedback effects on learning a timing task. Research Quarterly for Exercise and Sport, 81(4), 425-431.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 631 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 696 |