تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,838 |
زمان اساطیری در شعر فروغ فرّخزاد و غادة السّمّان | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 3 - شماره پیاپی 35، آذر 1398، صفحه 43-62 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2019.4632.2028 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا شهرستانی* 1؛ میرجلال الدین کزازی2؛ مسعود سپه وندی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران | ||
2استاد گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
فروغ فرّخزاد و غادة السّمّان دو شاعرِ زنِ معاصر هستند. این دو برخلاف سنّت ادبی گذشتۀ سرزمین خود، تخیّلات شعری خویش را در قالب شعر نو عرضه میکردهاند؛ امّا بهکلّی از سنّت اندیشگی شرق دور نشدهاند. درک از زمان در شعر این دو شاعر، همسان درک گذشتگان از زمان است. فروغ و غادة السّمّان، بهمانند گذشتگان، زمان را دایرهوار میپندارند. درنظر ایشان، زمان از مبدأیی آغاز میشود و در زمانی بهپایان میرسد. این پایان بهمعنی آغازی دیگر است. در دنیایی که زمان آن دایرهوار است، مفاهیمی شکل میگیرد که در میان تمامی فرزندان بشر همسان و هماهنگ است و فروغ و غادة نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نگارندگان پژوهش حاضر، براساس مکتب امریکایی ادبیّات تطبیقی و بهروش تحلیلی - توصیفی بدین یافتة اساسی رسیدهاند که درک فروغ فرّخزاد و غادة السّمّان از زمان، مشترک و همسان است. این امر سبب آن شده است که مفاهیم منشعب از درک دایرهوار زمان در شعر این دو تکرار شود؛ مفاهیمی همچون انتظار، دیرکردگی، گذشتۀ بازگشتنی، حال تکراری و آیندهمحوری که از مهمترین مفاهیم زمان اساطیری است و در شعر این دو شاعر بررسی و تحلیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات تطبیقی؛ بینش اساطیری؛ زمان اساطیری؛ فروغ فرّخزاد؛ غادّة السّمّان | ||
مراجع | ||
آقانبی قلهکی، مینا (1388). زبان تصویری: زمان و مکان اساطیری و نمادهای آن. کتاب ماه هنر، (132)، 102-107. استروس، کلود لوی (1386). بررسی ساختاری اسطوره. ترجمۀ بهاره مختاریان و فضلالله پاکزاد. مجلّۀ ارغنون، چاپ دوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 135-161. اکبریزاده، مسعود و هدایتاله تقیزاده ( 1393). اسطوره در شعر شعرای تموزی معاصر عرب، پژوهشنامه ادب غنایی دانشگاه سیستان و بلوچستان، 12 (23)، 27-46 الیاده، میرچا (1375). اسطورۀ بازگشت جاودانه. ترجمۀ بهمن سرکاراتی. تهران: قطره. -------- (1393). چشماندازهای اسطوره. ترجمۀ جلال ستاری. چاپ اوّل. تهران: توس. جیدة، عبدالحمید (1980) الإتّجاهات الجدیدة فی الشعر العربی المعاصر، الطّبعة الأولی، بیروت: مؤسّسة نوفل. داوودی مقدم، فریده و طاهره افسری (1395). عصیان و هنجارگریزی در شعر فروغ و غادة السّمّان. فصلنامة ادب عربی، 8 (2)، 93-112. رحیمیان، مهدی (1379). زمان در هنر مقدّس: زمان در اندیشههای فلسفی. فصلنامة هنر، (46)، 126-136. رشیدیان، بهزاد (1370). بینش اساطیری در شعر معاصر. چاپ اوّل، تهران: گستره. زینیوند، تورج؛ علیاکبر احمدی و آرش کرمی (1392). بررسی تطبیقی بازآفرینی اسطورة پرومته در شعر معاصر عربی و فارسی، کاوشنامة ادبیّات تطبیقی، 3 (10)، 81-101. ستاری، جلال (1376). اسطوره در جهان امروز. چاپ اول، تهران: نشر مرکز. سعادت، اسماعیل (1395). دانشنامۀ زبان و ادب فارسی. جلد اوّل. چاپ دوم، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی. السمّان، غادة (1987)؛ عاشقة فی محبره. الطّبعة الرّابعة، بیروت: منشورات غادة السّمّان. -------- (1992). أشهد عکس الرّیح. الطّبعة الثّانیة، بیروت: منشورات غادة السّمّان. -------- (1993). رسائل الحنین علی الیاسمین. الطّبعة الرّابعة، بیروت: منشورات غادة السّمّان. -------- (1996). اعتقال لحظة هاربة. الطّبعة السّادسة، بیروت: مطبعة دار الکتب. -------- (1999). الأبدیة لحظة حب. الطّبعة الأولی، بیروت: منشورات غادة السّمّان -------- (1385). دربندکردن رنگینکمان. ترجمۀ عبدالحسین فرزاد. چاپ چهارم، تهران: چشمه. -------- (1386). ابدیّت، لحظۀ عشق. ترجمۀ عبدالحسین فرزاد. چاپ دوم، تهران: چشمه. -------- (1387الف). زنی عاشق در میان دوات. ترجمۀ عبدالحسین فرزاد. چاپ چهارم، تهران: چشمه. -------- (1387 ب). غمنامهای برای یاسمنها. ترجمۀ عبدالحسین فرزاد. تهران: چشمه. -------- (1393). عاشق آزادی. ترجمۀ عبدالحسین فرزاد. چاپ اوّل، تهران: چشمه. شایگان، داریوش (1380). بتهای ذهنی و خاطرۀ ازلی. تهران: امیرکبیر. شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1387)، شعر معاصر عرب، تهران: سخن. صادقی شهپر، رضا (1382). نیما و دنیای آرمانی سمبولیستها»، نشریۀ اطّلاعرسانی و کتابداری فرهنگی، (202)، ضیمران، محمّد (1395). گذار از جهان اسطوره به فلسفه. چاپ پنجم، تهران: هرمس. علوی مقدم، مهیار و مریم ساسانی (1386). بررسی تطبیقی بازآفرینی اسطورهها در شعر معاصر، فصلنامة مطالعات ادبیّات تطبیقی جیرفت، (3)، 145-163. فرّخزاد، فروغ (1378). فروغ جاودانه، مجموعۀ شعرها و نوشتهها و گفتگوهای فروغ فرّخزاد بهانضمام نوشتههایی دربارۀ فروغ. به کوشش: عبدالرّضا جعفری. چاپ اوّل، تهران: تنویر. --------- (1382). مجموعه اشعار. چاپ دوم، تهران: نگاه. کاسیرر، ارنست (1378) فلسفه صورتهای سمبلیک. ترجمة یدالله موقن، تهران: هرمس. کزّازی، میرجلالالدّین (1376). پرنیان پندار. چاپ اوّل، تهران: روزنه. ---------------- (1380). ازگونهای دیگر. جستارهایی در فرهنگ و ادب ایران. چاپ دوم، تهران: نشر مرکز. --------------- (1372). رؤیا، حماسه، اسطوره. چاپ اوّل، تهران: نشر مرکز. محمدی، ابراهیم و مریم افشار (1393). ترجمان تصویری زمان اسطورهای در سینمای بیضایی. فصلنامة نقد ادبی، 7 (25)، 185-210. مختاری، محمد (1379). اسطورۀ زال. چاپ دوم، تهران: توس. مدنی، نسرین (1386) ادبیات تطبیقی و تطبیق شعر معاصر عرب و شعر معاصر ایران. فصلنامة مطالعات ادبیات تطبیقی، (2)، 169-180 نادری نژاد، عفت و گرجی، مصطفی (1392). مفهوم درد و رنج در اشعار غادة السّمان و فروغ فرّخزاد. فصلنامة مطالعات ادبیات تطبیقی، (26)، 157-185 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 248 |