تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,852 |
بررسی مقوله فعل ازدیدگاه سرنمونی و براساس معیارهای معنایی گیون: هر فعل یک مقوله | ||
مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 27، دی 1398، صفحه 33-53 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه حسنی جلیلیان1؛ فریده حق بین* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشکدة ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه زبانشناسی، دانشکدة ادبیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
نظریه سرنمون با نگاهی شناختی تعریف نوینی از مقوله و اعضای آن ارائه کرده است. در این نظریه، سرنمونها روشنترین اعضای هر مقوله هستند که نسبت به بقیة اعضا مرکزیترند و دیگر اعضا درجاتی از مشخّصههای سرنمونی را از خود نشان میدهند. گیون ازجمله زبانشناسانی است که مقولههای زبانی را براساس این نظریه تعریف کرده است. در پژوهش حاضر (77) فعل براساس معیارهای معنایی گیون در تعیین فعل سرنمون در دستههای سرنمون، غیر سرنمون و حاشیهای طبقهبندی شدند. دادههای فعلی از کتاب واژگان پایة فارسی از زبان کودکان ایرانی و مثالهای ارائهشدة گیون بهدست آمدند؛ افزون بر این، نگارندگان با استفاده از ارزشگذاری معیارهای معنایی به ترسیم فضایی فعلهای مختلف پرداختند. ترسیمهای فضایی امکان مقایسة دقیقتر و ملموستر فعلها را ازنظر سرنمونی فراهم میآورند. درپایان، ترسیمهای فضایی فعل دادن بهمثابة یک فعل سرنمون در بافتهای مختلف ارائه شد. بررسی و مقایسة ترسیمهای فضایی متنوّع فعل دادن نشان دادند نمیتوان فعلی را بهطور مطلق سرنمونی دانست، زیرا شرکتکنندهها با درجات انتزاع مختلف جایگاه فعل را در هر معیار تغییر میدهند. براساس این، میتوان هر فعل را مقولهای دانست که اعضای بیشمار آن بافتهایی هستند که فعل در آنها ظاهر میشود و این شرکتکنندههای فعل هستند که میتوانند در هر معیار فعل را سرنمون کنند یا از سرنمون دور کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرنمون؛ معیارهای معنایی؛ زبانشناسی نقشگرایی؛ فعل؛ ترسیم فضایی فعل | ||
مراجع | ||
رضایی، والی (1395). مصدر، اسم مصدر و حاصل مصدر از دیدگاه سرنمون ردهشناختی. پژوهشهای زبانشناسی، 8 (1)، 1-16. ساسانی، فرهاد (1380). آیا مقولات واژگانی برچسبهای ثابتی دارند؟ پیوستارنگری کیهانی. مجلّة زبانشناسی، 16 (2)، 72-102. کریمی، امین؛ والی رضایی و رضوان متولیان نائینی (1397). صفتسازی و صفتزدایی در زبان فارسی ازدیدگاه سرنمون ردهشناختی. مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران، 6 (20)، 91-107. نعمتزاده، شهین؛ محمد دادرس؛ مهدی دستجردی کاظمی و محرم منصوریزاده (1390). واژگان پایه فارسی از زبان کودکان ایرانی. تهران: مدرسه. References Berlin, B. & P. Kay (1969). Basic color terms: Their university and evolution. California UP. Chomsky, N. (1966). Cartesian Linguistics: Chapter in the Historz of Rationalist Thought. Harper and Row. Croft, W. (1990). Possible verbs and the structure of events. In meanings and Prototypes. In: S.Tsohatzidis (Ed.), Studies in Linguistic Categorization, (pp. 48-73). London/ New York: Routledge. Frege, G. (2004). "Discreteness". In: B. Aarts, D. Denison, E. Keizer & G. PopovaA (Eds.), Fuzzy Grammar: a reader. 33: New York: Oxford University Press. Givón, T. (1986). “Prototypes: Between Plato and Wittgenstein”. In: Colette G. Craig (ed.), Noun classes and categorizations )1), 77-102: John Benjamins Publishing Company ------------ (2001). Syntax: an introduction (Vol. 1): John Benjamins Publishing. Hopper, P. J., & S. A. Thompson (1984). The discourse basis for lexical categories in universal grammar. Language, 60 (4), 703-752. Lakoff, G. (1973). Hedges: A study in meaning criteria and the logic of fuzzy concepts. Journal of philosophical logic, 2 (4), 458-508. ------------- (1982). Categories and cognitive models: Cognitive Science Program. Institute of Cognitive Studies: University of California at Berkeley. ------------- (1987). Women, fire, and dangerous things: University of Chicago press. Langacker, R. W. (1987). “Nouns and verbs”. Language, 53-94. -------------------- (2000). Grammar and Conceptualization (Cognitive Linguistics Research). Berlin - New York: Mouton de Gruyter. -------------------- (2008). Cognitive grammar: A basic introduction. Oxford University Press. Rosch, E. H. (1973). On the internal structure of perceptual and semantic categories. Cognitive development and acquisition of language, 111-144: Elsevier. ---------------- (1975). Cognitive representations of semantic categories. Journal of experimental psychology: General, 104 (3), 192. ---------------- & B. B. Lloyd (Eds.). (1978). Cognition and categorization. Oxford, England: Lawrence Erlbaum. Russell, B. (1923). Vagueness. The Australasian Journal of Psychology and Philosophy, 1 (2), 84-92. Taylor, J. R. (2003). Linguistic categorization. Oxford University Press. -------------- (2004). grammatical categories. In: B. Aarts, D. Denison, E. Keizer & G. Popva (Eds.), Fuzzy Grammar: a reader, (pp. 293-308). New York: Oxford University Press. Wierzbicka, A. (1990).Prototypes Save: On the Uses and Abuses of the Notion of Prototype. In:S.Tsohatzidis, Savas (Ed.). Studies in Linguistic Categorization, (pp. 403-437). London/ New York: Routledge. Wittgenstein, L (1963). Philosophical Investigations. Translated by GEM Anscombe. [A Reprint of the English Translation Contained in the Polyglot Edition of 1958.]: Basil Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 465 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |