تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,168 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,829 |
جلوههای رمانتیک در «سه تابلو مریم» میرزادۀ عشقی و «مرتا البانیة» جبران خلیل جبران | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 36، بهمن 1398، صفحه 57-71 اصل مقاله (1.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2019.833.2055 | ||
نویسندگان | ||
علی سهامی* 1؛ وحید سبزیان پور* 2؛ موسی پرنیان* 3 | ||
1دکترای زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2استاد گروه زبان و ادبیّات عرب، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
میرزادۀ عشقی و جبران خلیل جبران، برخی از اصول مکتب رمانتیسم را در آثار خود بازتاب دادهاند و همین امر باعث وجوه مشترکی در آثار این دو شاعر ایرانی و لبنانی شده است. نوشتار پیش رو درصدد است تا با بررسی شعر «سه تابلو مریم» (ایدهآل) میرزادۀ عشقی و «مرتا البانیة» جبران خلیل جبران، به تفاوتها و شباهتهای آنها براساس معیارهای مکتب رمانتیسم بپردازد و میزان توفیق هرکدام از این شاعر و نویسنده را در این بررسی و تطبیق معلوم سازد. طبیعتگرایی، جانبداری از روستا در برابر شهر، آزادی، مرگاندیشی، تخیّلگرایی، همدلی با محرومان، یأس و ناامیدی، آرمان گرایی و رؤیاپروری از ویژگی ها و اصول مکتب رمانتیسم است که در آثار این دو شاعر نمود مییابند. یافتههای پژوهش حاضر، بیانگر این است که هم در اثر مورد بررسی میرزادۀ عشقی و هم در اثر جبران خلیل جبران، طبیعتگرایی و مظاهر آن، بیان توصیفی و روایتی داستانی - نمایشی دارند و این بیان، فضای غنایی و رمانتیکی را ایجاد کرده است که از نوع رمانتیسم احساساتی و عاشقانه نیست؛ بلکه صیغهای اجتماعی و انقلابی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات تطبیقی؛ رمانتیسم؛ سه تابلو مریم؛ مرتا البانیة؛ میرزادۀ عشقی؛ جبران خلیل جبران | ||
مراجع | ||
آجودانی، ماشاالله (1383). یا مرگ یا مشروطه (دفتری در شعر و ادب مشروطه). تهران: اختران. اشمیت، کارل (1393). رمانتیسم سیاسی. ترجمۀ سهیل صفاری. تهران: نگاه معاصر. الیافی، نعیم (1983). تطوّر الصّورة الفنّیة فی الشّعر العربی الحدیث. دمشق: اتّحاد الکتّاب العرب. امینپور، قیصر (1384). سنّت و نوآوری در شعر معاصر. تهران: علمی فرهنگی. پروینی، خلیل و روحالله جعفری (1385). نگاهی به طبیعت در آثار جبران خلیل جبران. نشریۀ دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، (19)، 41-61. جبر، جمیل (1981). جبران خلیل جبران فی حیاتها لعاصفه. بیروت: مؤسسه نوفل. جعفری، مسعود (1384). میرزادۀ عشقی و رمانتیسم انقلابی.مجلّۀ دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه تربیتمعلّم تهران، (47-49)، 81-108. ---------- (1386). سیر رمانتیسم در ایران. تهران: مرکز. ---------- (1378). سیر رمانتیسم در اروپا. تهران: مرکز. حبیبپور، جعفر (1385). هشت کتاب جبران خلیل جبران. تهران: محراب دانش. خلیل جبران، جبران (1994). عرائس المروج. بیروت: مؤسّسة نوفل. خواجات، بهزاد (1391). رمانتیسیسم ایرانی. تهران: بامداد نو. زرقانی، سید مهدی (1387). چشمانداز شعر معاصر ایران. تهران: ثالت. سیّدحسینی، رضا (1365). مکتبهای ادبی. تهران: زمان. شفیعیکدکنی، محمّدرضا (1380). ادوار شعر فارسی. تهران: سخن. ------------------- (1395). شعر معاصر عرب. تهران: توس. عشقی، میرزاده (1350). کلّیّات مصوّر. تألیف علیاکبر مشیر سلیمی. تهران: امیرکبیر. فاخوری، حنا (1386). تاریخ ادبیّات زبان عربی. ترجمة عبدالمحمّد آیتی. تهران: توس. فورست، لیلیان (1392). رمانتیسم. ترجمۀ مسعود جعفری. تهران: مرکز. قائد، محمّد (1377). میرزادۀ عشقی. تهران: طرح نو. کفافی، محمّد عبدالسّلام (1382). ادبیّات تطبیقی. ترجمۀ حسین سیّدی. مشهد: به نشر. لنگرودی، شمس (1370). تاریخ تحلیلی شعر نو. تهران: مرکز. مجیدی، حسن و طاهره رستمی (1391). بررسی تطبیقی اندیشه های جبران خلیل جبران و فردیک نیچه. فصلنامه نقد و ادبیّات تطبیقی دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه رازی، 2 (6)، 105-119. مشیر سلیمی، علیاکبر (1350). کلّیات مصوّر میرزاده عشقی. تهران: امیرکبیر. ورنر، فریدریش (1388). چشم انداز ادبیّات تطبیقی غرب. ترجمۀ نسرین پروینی. تهران: سخن. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 518 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 504 |