تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,829 |
مرگ و زندگی در شعر بلند الحیدری و سیاوش کسرایی | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 37، خرداد 1399، صفحه 51-73 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2020.1316 | ||
نویسندگان | ||
علی سلیمی* 1؛ علی اکبر محسنی2؛ عاطفه بازیار* 3 | ||
1استاد گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3کارشناس ارشد زبان و ادبیّات عربی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
بلند الحیدری، از معروفترین شاعران نوگرای عراق و سیاوش کسرایی نیز از مشهورترین شاعران نیمایی معاصر ایران است که هردو در دوران پرآشوبی میزیستند؛ از یکسو فضای سنگین استبداد ایران که زیر سلطۀ حکومتی خودکامه اداره میشد، بر اندیشۀ سیاوش کسرایی و از سوی دیگر وقوع جنگ جهانی دوم و حاکمیت رژیم دیکتاتوری بعثی، بر جان بلند الحیدری تأثیر نهاد. این وقایع همراه با حوادث تلخ دیگر، زندگی شخصی و اجتماعی و بهویژه نگرش این دو شاعر به مفهوم مرگ و زندگی را تحت شعاع خود قرار داد. الحیدری در سرودههای خود به زندگی نگرشی منفی دارد، بهگونهای که ناخشنودی او از زندگی و گرایش شدیدش به مرگ، در شعر او هویداست. این درحالی است که کسرایی، هنگام بیان نابسامانیهای زندگی، در سرودههای خود، به زیستن امیدوار است و به آن نگاهی مثبت دارد. هرچند گاهی اوقات، فشارها و مشکلات جامعه، او را نیز چون الحیدری به گلایه و تنفّر از آن وامیدارد، با اینهمه، کسرایی در سنجش با الحیدری، نگاهی امیدوارانه به زندگی دارد. هردو شاعر، زندگی را ناپایدار تلقّی کرده و مرگ را بهمثابة سرنوشت حتمی همۀ انسانها پنداشتهاند و آسایش خود را در استقبال از آن یافتهاند. هرچند گاه به گاهی تصویر ترسناکی از آن نیز ارائه دادهاند. پژوهش پیش رو، کوشیده است تا نقاط مشترک و همچنین اختلاف اندیشۀ این دو شاعر معاصر درزمینۀ دو مفهوم پرکاربردِ مرگ و زندگی را با ذکر شواهد شعری آنها بررسی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات تطبیقی؛ بلند الحیدری؛ سیاوش کسرایی؛ مرگ؛ زندگی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. أبوعلی، رجاء (2009).الأسطورة فی شعر أدونیس. دمشق: دار التّکوین للتّألیف والتّرجمة والنّشر. جعفر، عبدالکریم راضی (1999). رماد الشّعر. الطّبعة الأولی، بغداد: دار الشّؤون الثّقافة العامة. جعفر، محمّد راضی (1998).الإغتراب فی الشّعر العراقی الحدیث. دمشق: اتّحاد الکتّاب العرب. حاجیزاده، مهین و علی فضامرادی (1394). بررسی و تحلیل نوستالژی در شعر بلند الحیدری. فصلنامۀ نقد ادب معاصر عربی، 5 (8)، 90-107. حسنپور آلاشتی، حسین و مراد اسماعیلی (1388). تحلیل اسطورهها در اشعار سیاوش کسرایی (بررسی انواع و کارکردها و زمینههای باززایی و خلق اسطورهها در دو مجموعة آرش کمانگیر و خون سیاوش). ادبپژوهی، 3 (9)، صص 89-106. الحیدری، بلند (1980).دیوان بلند الحیدری. الطّبعة الثّانیة، بیروت: دار العودة. -------- (1992).الأعمال الکاملة للشّاعر بلند الحیدری. الطّبعة الأولی، القاهرة: دار سعاد الصّباح. السّکاف، ممدوح (1984). شاعریّة بلند الحیدری و - الوقت الضّائع. مجلّة الوسط، (247)، 46-57. الصّائغ، یوسف (2006). الشّعر الحر فی العراق منذ نشأته حتّی عام 1958. دمشق: اتّحاد الکتّاب العرب. عابدی، کامیار (1379). شبان بزرگ امید (بررسی زندگی و آثار سیاوش کسرایی). تهران: کتاب نادر. عبداللهی، مهران (1385). سیاوش کسرایی و آرش کمانگیر او. مجّلة زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، 2 (6)، 99-116. عبدالهی، منیژه (1386). گفتوگو در سه بعد. شیراز: نوید. کوپا، فاطمه، نرگس محمدیبدر، مصطفی گرجی و خیرالنساء محمّدپور (1394). کهنالگوی قهرمان در منظومة آرش کمانگیر سیاوش کسرایی. فصلنامۀ ادبیّات عرفانی و اسطورهشناختی، 11 (38)، 165-197. کیانی، رضا (1392). نقد تطبیقی هنجارگریزی معنایی در شعر معاصر ایران و عراق برمبنای الگوی لیچ (شاعران برجستة نیمة دوم قرن بیستم). استاد راهنما: علی سلیمی، کرمانشاه: دانشگاه رازی. محلاّتی، حیدر (1394). بررسی تطبیقی شعر قاصدک اخوان ثالث و ساعی البرید بلند الحیدری. فصلنامۀ پژوهشهای تطبیقی زبان و ادبیّات ملل، 1 (1)، 65-83. مسکوب، شاهرخ (1357).سوگ سیاوش (در مرگ و رستاخیز).چاپ پنجم، تهران: خوارزمی. الملحم، عایدة کنعان (1998).بلند الحیدری فی الشّعر العربی المعاصر. کویت: دار سعاد الصّباح. الورقی، سعید (1984).لغة الشّعر العربی الحدیث. بیروت: دار النّهضة العربیّة. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |