تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,174 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,838 |
ارزیابی آسیب پذیری سیمای سرزمین ناشی از شبکه جادهای در استان لرستان | ||
جغرافیا و پایداری محیط | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 33، اسفند 1398، صفحه 55-70 اصل مقاله (2.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ges.2020.4257.2061 | ||
نویسندگان | ||
حسین مددی* 1؛ حسین مرادی2؛ علی رضا سفیانیان2؛ عبدالرسول سلمان ماهینی3 | ||
1گروه محیطزیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان، بهبهان، ایران | ||
2گروه محیطزیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3گروه محیطزیست، دانشکده شیلات و محیطزیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران | ||
چکیده | ||
جادهها نقش مهمّی در آسیبپذیری بومسازگانهای طبیعی و پایداری آنها دارند. هدف از پژوهش حاضر ارائة روش نظاممند برای ارزیابی آسیبپذیری بومشناختی بهمنظور استفاده در فرایند مکانیابی و ارزیابی آثار محیطزیستی جادهها است. در نوشتار پیش رو فرایند ارزیابی آسیبپذیری شامل پنج مرحلة تعیین شاخصهای ابعاد آسیبپذیری، محاسبه و نقشهسازی شاخصها، استانداردسازی شاخصها، تعیین آسیبپذیری و تحلیل آسیبپذیری بومشناختی است. استان لرستان بهدلیل دارابودن شرایط خاص بومشناختی و وجود شبکة جادهای مهم در انتقال کالا و مسافر بهمنزلة منطقة مورد بررسی انتخاب شد. برای کمّیسازی سه بُعد آسیبپذیری بومشناختی شامل حسّاسیت، درمعرض تنشبودن و ظرفیت سازگاری از شاخصهای خردشدگی سیمای سرزمین ناشی از جاده، بُعد فراکتال، همسایگی سکونتگاهی، صدای جاده، فرسایش، شاخص موقعیّت جغرافیایی، شاخص اتّصالات سیمای سرزمین و درجة غالبیت استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داد که بیشترین میزان استرس ناشی از جاده بر زیستگاههای درختزار در محدودهای به مساحت 157270 هکتار، وارد میشود؛ همچنین مناطق با حسّاسیت بالا در حدود 795132 هکتار (1/28%) از سطح استان را به خود اختصاص میدهند؛ افزون براین، نتایج مدل آسیبپذیری نشان داد که از کلّ منطقة مورد بررسی مناطق با آسیبپذیری خیلی پایین، پایین، متوسّط، بالا و خیلیبالا بهترتیب 5/2%، 52%، 1/42%، 1/3% و 3/0% از سطح استان را به خود اختصاص میدهند. براساس این، حدود نیمی از منطقة مورد مطالعه در پژوهش حاضر از شدّت آسیب پذیری متوسّط به بالا برخوردار است که این امر اهمّیت پژوهش درزمینة ارزیابی آسیبپذیری بومشناختی در بررسیهای محیطزیستی طرحها و پروژههای توسعهای را ضروری میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب پذیری بوم شناختی؛ جاده؛ سیمای سرزمین؛ پایداری؛ لرستان | ||
مراجع | ||
حقندری، فاطمه؛ میرزایی، روحاله؛ افضلی، افسانه (1396). ارزیابی آسیبپذیری محیطزیستی استان لرستان با استفاده از تحلیل تصمیمگیری چندمعیاره. جغرافیا و پایداری محیط، 7 (4)، 19-34. سازمان راهداری و حملونقل جادهای (1395). سالنامة آماری. تهران: وزارت راه و شهرسازی.
عباسی، حامد؛ شرفی، سیامک؛ مریانجی، زهره (1396). تحلیل فضایی مخاطرات ژئومورفیک تهدید کنندة مجتمع های زیستی شهری در استان لرستان. تحلیل فضایی مخاطرات محیطی، 4 (2)، 107-125. قربانی، سمیه؛ حجتی، سیدمحمد؛ ثاقبطالبی، خسرو؛ شتایی، شعبان (1395). تأثیر تغییر کاربری زمین بر کارکرد اکوهیدرولوژیک تاجپوشش در جنگل بلوط ایرانی Quercus brantii Lindl، حوضة آبخیز قلعهگل استان لرستان. تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، 24 (3)، 390-401. References Abbasi, H., Sharafi, S. & Maryanji, Z. (2017). Geomorphological hazards threatening the spatial analysis of urban living complex in Lorestan province. Journal of Spatial Analysis Environmental Hazards. 4 (2), 107-125. (In Persian) Adger, W. N. (2006). Vulnerability. Global environmental change, 16(3), 268-281. Ashrafzadeh, M. R., Naghipour, A. A., Haidarian, M., Kusza, S. & Pilliod, D. S. (2019). Effects of climate change on habitat and connectivity for populations of a vulnerable, endemic salamander in Iran. Global Ecology and Conservation, 19, e00637. Attenborough, K., Li, K. M. & Horoshenkov, K. (2006). Predicting outdoor sound. CRC Press. Boarman, W. I. & Sazaki, M. (2006). A highway's road-effect zone for desert tortoises (Gopherus agassizii). Journal of Arid Environments, 65 (1), 94-101. Boori, M. S. & Voženílek, V. (2014). Land use/cover, vulnerability index and exposer intensity. Journal of Environments, 1 (1), 1-7. Bradley, M. P. & Smith, E. R. (2004). Using science to assess environmental vulnerabilities. Environmental Monitoring and Assessment, 94 (1-3), 1-7. Brooks, N. (2003). Vulnerability, risk and adaptation: A conceptual framework. Tyndall Centre for Climate Change Research Working Paper, 38 (38), 1-16. Chen, J., Chen, J., Liao, A., Cao, X., Chen, L., Chen, X., He, C., Han, G., Peng, S., Lu, M. & Zhang, W. (2015). Global land cover mapping at 30 m resolution: A POK-based operational approach. ISPRS Journal of Photogrammetry and Remote Sensing, 103, 7-27. Department of Transport Welsh Office. (1988). Calculation of Road Traffic Noise. HMSO Books, London, UK. Di Ludovico, D. & Romano, B. (2000) The evaluation of environmental fragmentation using GIS techniques. PLANECO Newsletter, 5, 7-8. Eker, M. & Oguz Coban, H. (2010). Impact of road network on the structure of a multifunctional forest landscape unit in southern Turkey. Journal of Environmental Biology, 31 (1), 157-168. Etyemezian, V., Kuhns, H., Gillies, J., Chow, J., Hendrickson, K., McGown, M. & Pitchford, M. (2003). Vehicle-based road dust emission measurement (III): effect of speed, traffic volume, location, and season on PM10 road dust emissions in the Treasure Valley, ID. Atmospheric Environment, 37 (32), 4583-4593. Fahrig, L. (2003). Effects of habitat fragmentation on biodiversity. Annual review of ecology, evolution, and systematics, 34 (1), 487-515. Finan, T. J., West, C. T., Austin, D. & McGuire, T. (2002) Processes of adaptation to climate variability: a case study from the US Southwest. Climate Research, 21 (3), 299-310. Forman, R. T. (2000). Estimate of the area affected ecologically by the road system in the United States. Conservation Biology, 14 (1), 31-35. Ghorbani, S., Hojjati, M., Sagheb Talebi, K. & Shataee, S. (2016). Impact of landuse change on ecohydrological function of canopy in Brant`s oak (Quercus brantii Lindl.) forest in Ghale-gol watershed, Lorestan. Iranian Journal of Forest and Poplar Research, 24 (3), 401-390. (In Persian) Grant, S. B., Ruki, N. V., Pise, N. R., & Reeves, R. L. (2003). A review of the contaminants and toxicity associated with particles in stormwater runoff. Los-Angeles: University of California and California Department of Transportation. Haghnadri, F., Mirzaei, R. & Afzali, A. (2018). Environmental Vulnerability Assessment of Lorestan Province Using Multi Criteria Decision Analysis. Geography and Sustainability of Environment, 7 (4), 19-34. (In Persian) Hashemzadeh Segherloo, I., Bernatchez, L., Golzarianpour, K., Abdoli, A., Primmer, C.R. & Bakhtiary, M. (2012). Genetic differentiation between two sympatric morphs of the blind Iran cave barb Iranocypris typhlops. Journal of fish biology, 81 (5), 1747-1753. Helldin, J.O., Collinder, P., Bengtsson, D. & Askling, J. (2013). ASSESSMENT OF TRAFFIC NOISE IMPACT IN IMPORTANT BIRD SITES IN SWEDEN--A PRACTICAL METHOD FOR THE REGIONAL SCALE. Oecologia Australi, 17 (1), 48-62. Jaeger, J., Schwarz-von Raumer, H. G., Esswein, H., Müller, M. & Schmidt-Lüttmann, M. (2007). Time series of landscape fragmentation caused by transportation infrastructure and urban development: a case study from Baden-Württemberg, Germany. Ecology and Society, 12 (1), 1-28. Kværner, J., Swensen, G. & Erikstad, L. (2006). Assessing environmental vulnerability in EIA—The content and context of the vulnerability concept in an alternative approach to standard EIA procedure. Environmental Impact Assessment Review, 26 (5), 511-527. Li, B., Tao, S., Dawson, R. W., Cao, J. & Lam, K. (2002). A GIS based road traffic noise prediction model. Applied Acoustics, 63 (6), 679-691. Liao, X., Li, W. & Hou, J. (2013). Application of GIS based ecological vulnerability evaluation in environmental impact assessment of master plan of coal mining area. Procedia Environmental Sciences, 18, 271-276. Lin, S. C. (2015). The width of edge effects of road construction on fauna and ecologically critical road density. Journal of Environmental Engineering and Landscape Management, 23 (4), 241-250. Lisiak, M., Borowiak, K., Kanclerz, J., Adamska, A. & Szymańczyk, J. (2018). Effect of linear investment on nature and landscape–a case study. Journal of Environmental Engineering and Landscape Management. 26 (2), 158-65. Liu, J., Hull, V., Batistella, M., DeFries, R., Dietz, T., Fu, F., Hertel, T., Izaurralde, R. C., Lambin, E. & Li, S. (2013). Framing sustainability in a telecoupled world. Ecology and Society, 18 (2), 1-19. McGarigal, K., Cushman, S. A., Neel, M. C. & Ene, E. (2002). FRAGSTATS: spatial pattern analysis program for categorical maps. Computer software program produced by the authors at the University of Massachusetts, Amherst. Available at the following web site: www. umass. edu/landeco/research/fragstats/fragstats. Pingxing, L. & Jie, F. (2014). Regional Ecological Vulnerability Assessment of the Guangxi Xijiang River Economic Belt in Southwest China with VSD Model. Journal of resources and ecology, 5 (2), 163-170. Road Maintenance and Transportation Organization on Road transportation in Iran (2016). Annual Statistical Report on Road transportation in Iran. Tehran, I.R of Iran Road Maintenance & Transportation Organization. (In Persian) Sano, M., Gainza, J., Baum, S., Choy, D. L., Neumann, S. & Tomlinson, R. (2015) Coastal vulnerability and progress in climate change adaptation: An Australian case study. Regional Studies in Marine Science, 2, 113-123. Saunders, S.C., Mislivets, M. R., Chen, J. & Cleland, D. T. (2002). Effects of roads on landscape structure within nested ecological units of the Northern Great Lakes Region, USA. Biological conservation, 103 (2), 209-225. Saura, S. & Torné, J. (2009). Conefor Sensinode 2.2: a software package for quantifying the importance of habitat patches for landscape connectivity. Environmental Modelling & Software, 24, 135-139. Smit, B. & Wandel, J. (2006). Adaptation, adaptive capacity and vulnerability. Global environmental change, 16 (3), 282-292. Su, S., Pi, J., Wan, C., Li, H., Xiao, R. & Li, B. (2015). Categorizing social vulnerability patterns in Chinese coastal cities. Ocean & Coastal Management, 116, 1-8. Toro, J., Duarte, O., Requena, I. & Zamorano, M. (2012). Determining vulnerability importance in environmental impact assessment: The case of Colombia. Environmental Impact Assessment Review, 32 (1), 107-117. Vardei, M.H., Salmanmahiny, A., Monavari, S. M. & Zarkesh, M. M. K. (2014). Cumulative effects of developed road network on woodland—a landscape approach. Environmental monitoring and assessment, 186 (1), 7335-7347. Wang, J., Cui, B., Liu, S., Dong, S., Wei, G. & Liu, J. (2007). Effects of road networks on ecosystem service value in the longitudinal range-gorge region. Chinese Science Bulletin, 52 (2), 180-191. Wang, S., Liu, J. & Yang, C. (2008). Eco-environmental vulnerability evaluation in the Yellow River Basin. China. Pedosphere, 18 (2), 171-82. Weston, J. (2004). EIA in a risk society. Journal of Environmental Planning and Management, 47 (2), 313-25. Yang, Y., Ren, X., Zhang, S., Chen, F. & Hou, H. (2017). Incorporating ecological vulnerability assessment into rehabilitation planning for a post-mining area. Environmental Earth Sciences, 76 (6), 245-261. Zang, Z., Zou, X., Zuo, P., Song, Q., Wang, C. & Wang, J. (2017). Impact of landscape patterns on ecological vulnerability and ecosystem service values: An empirical analysis of Yancheng Nature Reserve in China. Ecological Indicators, 72, 142-152. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |