تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,866 |
شالودهشکنی داستان زرگر و سیّاح کلیله و دمنه | ||
پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 77-93 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
وحید مبارک* 1؛ نسیم کریمی2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
شالودهشکنی خوانش داستان بر مبنای نشانههای درونمتنی و بافت موقعیّتی و جنبههای فرهنگی - اجتماعی است که با واسازی ساختارها معانی جنبی و نهفتۀ متن را کشف میکند؛ زیرا ممکن است نویسنده معانیای را به حاشیه براند یا حذف کند و تغییر دهد. شالودهشکنی اعتبار یکسان معانی (حاضر و غایب) و برتری نداشتن آنها را بر یکدیگر نشان میدهد. در این جستار توصیفی - تحلیلی به بررسی داستان زرگر و سیّاح (باب الصائغ و السیّاح) کلیله و دمنه پرداخته شده و در آن کوشیدهایم قابلیّت واسازی و شالودهشکنی این داستان را در لفظ و ساختار و معنا نشان دهیم و راستی اندیشۀ دریدا را در مورد متن ادبی فارسی بیازماییم تا به این شکل نشان دهیم که علاوه بر متن نوشته شده، معانی دیگری در پیش و پس این متن وجود دارد که آن را به متن باز تبدیل کرده است. یافتهها نشان میدهد که نشانهها در حوزۀ ساخت و لفظ با شکل قصه در قصه، تمثیل، ابهام، استناد به آیات و روایات، ارسالالمثل، عبارتبندی افراطی، واژگان متضاد و تقابلهای دوگانه، تفاوتهای کنشی و کارکردی، معانی پنهانی چون نگرش دینی، غلبۀ ارباب - رعیتی و... از متن را آشکار میکنند و در حوزۀ معنایی، دلالتهای شمایلی و... به معانی و اندیشههای حاشیهای مؤلّف مثل شناخت خود از طریق شناخت دیگری، تقابل فقر و ثروت، توجّه ویژه به معنا، گرامیداشت حیوانات و ریاضت، رابطۀ سودمند ایرانیان و هندیان راه میگشایند و با این کار، متن کلیله و دمنه را از یک متن بسته به یک متن باز و خوانا تبدیل میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ژاک دریدا؛ شالودهشکنی؛ نشانه و دلالت؛ معانی نهان؛ باب زرگر و سیّاح کلیله و دمنه | ||
مراجع | ||
- قرآن مجید. - احمدی، بابک،1390، ساختار و تأویل متن، چاپ سیزدهم، تهران: مرکز. - اسدالهی، اله شکر، 1388، «واسازی و ساختشکنی»، قلم، دورۀ 5، شمارة 1: 28-15. - امامی، نصرالله،1382، ساختشکنی در فرآیند تحلیل ادبی، اهواز: رسش. - اوشیدری، جهانگیر، 1389، دانشنامۀ مزدیسنا، چاپ پنجم، تهران: مرکز. - ایگلتون، تری،1380، پیش درآمدی بر نظریۀ ادبی، مترجم: عباس مخبر، تهران: مرکز. - برتنس، هانس،1384، مبانی نظریۀ ادبی، مترجم: محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی. - بلخی، جلال الدین محمد،1389، فیه مافیه، تهران: بهزاد. - بی نا، 1382، گیلگمش، مترجم: احمد شاملو، تهران: چشمه. - بینیاز، فتح الله،1387، درآمدی بر داستان نویسی و روایت شناسی، تهران: افراز. - پورنامداریان، تقی،1392، در سایۀ آفتاب، چاپ چهارم، تهران: سخن. - تاجیک، محمدرضا،1390، «صوفی شالودهشکن، غزالی و واسازی عارفانۀ متن»، پژوهشنامۀ علوم سیاسی، دورۀ 7، شمارة 1 (25): 54-39. - چندلر، دانیل، 1387، مبانی نشانه شناسی، مترجم: مهدی پارسا، تهران: سورۀ مهر. - خلیلی، محسن، 1388، «شالودهشکنی اصل 44 قانون اساسی»، پژوهشنامۀ علوم سیاسی، دورۀ 5، شمارة 1: 103-69. - دهقانیان، جواد، 1390، «بازخوانی داستان شیر و گاو کلیله و دمنه براساس نظریۀ ساختشکنی»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، شمارة 31 و32 : 104-91. - رضوی، فاطمه و مریم صالحینیا، 1393، «بررسی شالودهشکنانۀ نوشتار زنان»، فصلنامۀ تخصصی نقد ادبی، شمارة 4: 216-191. - سراجزاده، سیدحسن و همکاران، 1391، «گفتمان جامعۀ پاک»، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورۀ 8، شمارة 26: 50-27. - شاقول، یوسف و سیدرحمان مرتضوی، 1389، «دریدا و واسازی از نقد مابعدالطبیعۀ غربی تا سیاست»، غربشناسی بنیادی، سال اوّل، شمارة 2: 117-97. - فریزر، جیمز جرج، 1386، شاخۀ زرین، مترجم: کاظم فیروزمند، تهران: آگاه. - رضایی دشت ارژنه، محمود، 1392، «نقد و بررسی داستان فرود سیاوش براساس رویکرد ساختشکنی»، بوستان ادب، شمارة 16: 60-39. - شیبانی رضوانی، فیروزه، 1393، «مفهوم حضور و غیاب در رویکرد واسازی»، جستارهای فلسفی، دورۀ 10، شمارة 26: 63-37. - عبداللهیان، حمید و فرنوش فرهمند، 1391، «نقد شالودهشکنانۀ دو داستان از بیژن نجدی (روز اسب ریزی و شب سهرابکشان)»، زبان و ادبیات فارسی، شمارة 73: 72-53. - فتوحی رود معجنی،محمود، 1387، «ساختشکنی بلاغی نقش صناعات بلاغی در شکست و واسازی متن»، نقد ادبی، دورۀ 1، شمارة 3: 109-135. - قاضی مرادی، حسن، 1387، استبداد در ایران، تهران: اختران. - کاکهرش، فرهاد، 1388، «نشانهشناسی دریدا در غزلیات مولانا با تأکید بر ساختارشکنی»، ادیان و عرفان، دورۀ 6، شمارة 22: 159-131. - کریستوفر، نوریس، 1388، شالودهشکنی، مترجم: پیام یزدانجو، تهران: مرکز. - مصلح، علی اصغر و مهدی پارسا خانقاه، 1390، «واسازی به منزلۀ یک استراتژی»، متافیزیک، دورۀ جدید، سال 3، شمارة 12 و 11: 63-47. - مکاریک، ایرنا ریما، 1384، دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر، مترجمان: مهران مهاجری، محمد نبوی، تهران: آگه. - منتظر قائم، مهدی و فرزاد غلامی، 1391، «نقد پسا استعماری روایت سریال قهوۀ تلخ از مدرنیتۀ سیاسی ایران»،مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورة 8، شمارة 28: 146-121. - منشی، ابوالمعالی نصرالله،1391، کلیله ودمنه، تصحیح مجتبی مینوی، تهران: امیرکبیر. - محمدی آسیا بادی، علی، 1386، «نظریۀ ساختشکنی و (ساختشکنی داستان بشر پرهیزگار)»، پژوهشهای ادب عرفانی(گوهر گویا)، شمارة 4: 216-191. - ناصری، ناصر،1390، «ساختارشکنی مولانا از قالب غزل تا قالب جسم»، ادبیات فارسی، دورۀ 7، شمارة 30: 183-163. - هاشمیان، لیلا و فائزه فتاحیان، 1389، «ساختارشکنی در فیه ما فیه»، ادبستان، سال اوّل، شمارة 2: 60-46. - یوسف پور، محمد کاظم و نگین بینظیر، 1390، «قصهها و حکایات مثنوی در خوانش شالودهشکنانۀ غزلیات مولوی»، ادبپژوهی، شمارة 17: 88-65. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 578 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |