تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,857 |
فرهنگ لوطیگری در داستانهای صادق هدایت و صادق چوبک | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 30، خرداد 1399، صفحه 25-41 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2020.4156.1156 | ||
نویسندگان | ||
راضیه جلیلی سچه گانی* 1؛ سید محمد راستگوفر2 | ||
1کارشناسارشد زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات و زبان های خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
ادبیّات داستانی، گونهای از ادبیّات است که معمولاً در قالب رمان، داستان، داستان کوتاه و داستانک روایت میشود. در این نوع، استفاده از خلّاقیت و تخیّل، بر واقعیت برتری دارد. بخش بزرگی از ادبیّات داستانی معاصر در ایران، بر فرهنگ عامیانه بنیاد گرفته است. این نوع ادبیّات که از دورۀ مشروطه شکل گرفت، نمونۀ مناسبی برای آشنایی با شخصیتهای تیپیک و تأثیرگذار در جامعه است. یکی از مهمتریناین تیپها، لوطیها هستند که هم در داستانهایی که در این زمینهها نوشته شده است نقش پررنگی داشتند و هم در جامعه، نقش اجتماعی خاصّی داشتند و مورد احترام بیشتر مردم بودند. در این پژوهش که هدف اصلی آن نمایاندن فرهنگ لوطیگری در داستان نویسی معاصر است، به بررسی نقش لوطیها در برخی از داستانهای صادق هدایت و صادق چوبک پرداختهایم و نقش این تیپ شخصیتی را در داستانهای مورد نظر و میزان تأثیرپذیری نویسندگان از آنها را با درنظر گرفتن دورۀ زمانی و شرایط اجتماعی زمان نگارش داستان، بررسی کردهایم. نتایج نشان میدهند، نه تنها فرهنگ لوطیگری در داستان معاصر نقش پررنگی دارد؛ که نوع زندگی و ویژگیهای شخصیتیِ لوطیها در ساخت و پرداخت عنصر شخصیت در داستانهایی چون داش آکل، کفترباز و عنتری که لوطیش مرده بود، بیشترین نقش را داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات داستانی معاصر؛ صادق هدایت؛ صادق چوبک؛ داش آکل؛ کفتر باز؛ عنتری که لوطی اش مرده بود | ||
مراجع | ||
براهیمی، راضیه (1395)، نقش جوانمردان در ادبیّات نمایشی ایران براساس نظریه قهرمان مسألهدار، پایاننامۀ کارشناسیارشد، استاد راهنما: شایان سرشت، بیرجند: دانشگاه بیرجند. جلالی، نادره (1390)، «لوطیگری در دورۀ قاجار»، پیام بهارستان، دورۀ 2، شمارۀ 11، صص 131-158. جوادی یگانه، محمّدرضا (1390)، «مرام و مسلک لوطیان در دورۀ قاجار» جامعه پژوهی فرهنگی، دورۀ 2، شمارۀ2، صص 77-99. چوبک، صادق (1383)، عنتری که لوطیاش مرده بود، تهران: نگاه. حاکمی، اسماعیل (1382)، آیین فتوّت و جوانمردی، تهران: اساطیر. راوندی، مرتضی (1368)، تاریخ اجتماعی ایران، جلد7، چاپ دوّم، تهران: مؤلّف. شاملو، احمد (1381)، کتاب کوچه، حرف ت، دفتر اوّل، چاپ دوّم، تهران: مازیار. شهریباف، جعفر (1371)، طهران قدیم، جلد 2، تهران: معین. ------------ (1376)، طهران قدیم، جلد 4، چاپ دوّم، تهران: معین. ------------ (1378)، قند و نمک، تهران: معین. فلور، ویلم (2010)، «گذری بر تاریخ لوطی»پیام بهارستان، مترجم: نرگس صالحنژاد، دورۀ 2، شمارۀ 22، صص 214-219. کاشفی سبزواری، ملّاحسین واعظ (1350)، فتوّتنامۀ سلطانی، به اهتمام محمّدجعفر محجوب، تهران: بنیاد فرهنگ ایران. کسروی، احمدی (1392)، تاریخ مشروطۀ ایران، چاپ هفتم، تهران: نگاه. کرونین، پال (1396)، سرکلاس با کیارستمی، ترجمۀ سهراب مهدی، چاپ چهارم، تهران: نظر. معتقدی، ربابه (1375)، لوطیان و لوطیگری در دورۀ قاجار، پایان نامۀ کارشناسیارشد، استاد راهنما: علی اصغر مصدّق، تهران: دانشگاه شهید بهشتی. معیرالممالک، دوستعلی (1361)، رجال عصر ناصری، تهران: تاریخ ایران. مک کی، رابرت (1388)، داستان (ساختار، سبک و اصول فیلمنامهنویسی)، ترجمه: محمّد گذرآبادی، چاپ چهارم، تهران: هرمس. ملکی، حسین (1370)، تهران در گذرگاه تاریخ ایران، تهران: اشاره. مؤمن، محسن و غلامرضا تمیمی تواندشتی (1396)، «آیین جوانمردی و منشهای پهلوانی با رویکرد به شاهنامۀ فردوسی و فتوّتنامه سلطانی»، دوّمین کنگرۀ بینالمللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی ، تهران: مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه. ونسا، مارتین (1390)، عهد قاجار، ترجمه: حسن زنگنه، تهران: ماهی. هدایت، صادق (1336ب)، داش آکل، تهران: جاویدان. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 449 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 554 |