تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,854 |
بازتاب عبثگرایی در آثار غلامحسین ساعدی | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 30، خرداد 1399، صفحه 61-77 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2020.4902.1200 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سعادتی نیا* 1؛ راضیه فولادی سپهر2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد رباط کریم، دانشگاه آزاد اسلامی، رباط کریم، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
عبثگرایی(ابسوردیته) از جمله جریانهای تأثیرگذار بر داستاننویسی معاصر فارسی است. این جریان، با مؤلّفههایی چون یأس و نومیدی، احساس پوچی و بیهودگی، مرگ و بیهویّتی، بخشی از داستان معاصر فارسی را تحت تأثیر خود قرار داده است. رگههایی از این نوع تفکّر، در آثار برخی داستاننویسان معاصر مشهود است. از جملۀ این نویسندگان میتوان به صادق هدایت، بهرام صادقی و صادق چوبک اشاره کرد که تفکّرات عبثگرایانه در بخش عمدهای از آثار آنان بازتاب یافته است. غلامحسین ساعدی نیز یکی از نویسندگانی است که آثار او به روشنی فضای حاکم بر جامعه و نیز داستان نویسی فارسی در دهۀ چهل را نمایان میسازد. ارزیابی آثار او، تبیینکنندۀ نمودهای جریان عبثگرایی بر فضای داستان معاصر است. پژوهش حاضر، به بررسی مؤلّفههای عبثگرایی در آثار ساعدی می پردازد. به این منظور، مجموعه داستانهای واهمههای بی نام و نشان، شب نشینی باشکوه، عزاداران بیل و ترس و لرز، بررسی و تحلیل شده است. برخی از مؤلّفههای عبثگرایی در آثار او حضوری پررنگ دارند و در هر مجموعهای، با درجات مختلف، قابل مشاهدهاند.آنچه در تمامی این آثار به چشم میخورد، عبارت است از ترس و هراس مبهم، گرفتاریها و مشکلات روانی، ناامیدی و مرگاندیشی. | ||
کلیدواژهها | ||
عبثگرایی؛ داستان معاصر؛ ساعدی؛ بیهودگی؛ مرگاندیشی | ||
مراجع | ||
استیس، والتر. تی. (1382)، «در بی معنایی معنا هست»، ترجمۀ اعظم پویا، نقد و نظر، شمارة 29، صص 123-109. اسدی مقدم، بیژن (1383)، بررسی جامعهشناختی آثار داستانی غلامحسین ساعدی، پایاننامة کارشناسیارشد، استاد راهنما: محمد حریری اکبری، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه تبریز، تبریز. پورنامداریان، تقی و مریم سیدان (1388)، «بازتاب رئالیسم جادویی در داستانهای غلامحسین ساعدی»، زبان و ادبیات فارسی، دورۀ 17، شمارۀ 64 ، صص 45-64. دستغیب، عبدالعلی (1356)، نقد آثار غلامحسین ساعدی. چاپ سوم، {بی جا}: چاپار. ساعدی، غلامحسین (1349)، عزاداران بیل، تهران: نگاه. -------------- (1355)، واهمههای بی نام و نشان، تهران: نیل. ------------- (1356)، شب نشینی باشکوه، تهران: امیرکبیر. ------------- (1393)، ترس و لرز. تهران: نگاه. سعادتی نیا، زهرا (1385)، معناباختگی و تأثیر آن در ادبیّات داستانی معاصر، پایاننامۀ کارشناسیارشد، استاد راهنما: علیرضا نیکویی، رشت: دانشگاه گیلان. سیّدان، مریم (1396)، «شخصیتهای روانرنجور و روانپریش در داستانهای غلامحسین ساعدی»، ادب فارسی، شمارة 19، صص 185-169. سیف الدّینی، علیرضا (1378)، بختک نگار قوم: نقد آثار غلامحسین ساعدی از نگاه نویسندگان. تهران: اشاره. شاکری، جلیل و بخشی، بهناز (1394)، «تحلیل روانشناختی شخصیّتهای سه داستان گدا، خاکسترنشینها و آشغالدونی غلامحسین ساعدی برمبنای نظریّة کارن هورنای»، متنپژوهی ادبی، دورة 19، شمارۀ 63، صص 55-88. عباسی، سکینه (1384)، نقد و تحلیل آثار غلامحسین ساعدی، استاد راهنما: جمالالدین مرتضوی و یدالله جلالی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه یزد، یزد. فرهادپور، مراد (1382)، بادهای غربی. تهران: هرمس. فوکو، میشل (1381). نیچه، فروید، مارکس. ترجمۀ افشین جهاندیده و دیگران. تهران: هرمس. کاشفی، محمّدرضا (1380). فرهنگ و مسیحیت در غرب. تهران: مؤسّسۀ دانش واندیشۀ معاصر. مجابی، جواد (1378). شناخت نامۀ ساعدی. تهران: آتیه. میرصادقی، جمال (1360). قصّه، داستان کوتاه، رمان. تهران: آگاه. میرعابدینی، حسن (1377). صد سال داستان نویسی. تهران: چشمه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 369 |