تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,210 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,867 |
اثربخشی توانبخشی راهبردهای شناختی - فراشناختی بر عملکردهای لوب پیشانی پشتی جانبی در سالمندان | ||
روانشناسی پیری | ||
دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 20، فروردین 1399، صفحه 79-92 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jap.2020.5107.1405 | ||
نویسندگان | ||
منصور محمودی اقدم1؛ اسماعیل سلیمانی* 2؛ علی عیسی زادگان2 | ||
1گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
تغییر شناختی بهعنوان یکروند عادی پیری بهخوبی در ادبیات علمی اثباتشده است. برخی از تواناییهای شناختی همانند استدلال، حافظه و سرعت پردازش اطلاعات بهتدریج و بهمرور زمان دچار کاهش میشوند. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی توانبخشی راهبردهای شناختی-فراشناختی بر عملکردهای لوب پیشانی پشتی جانبی در سالمندان انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد پژوهش تمامی افراد سالمند مرد ساکن در مرکز سالمندان میلاد بوکان در سال 1398 بودند. از بین این افراد 30 سالمند (دو گروه 15 نفری) به روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل آزمونهای استروپوعملکرد پیوسته بودند. دادههای به دست آمده از طریق آزمون کوواریانس تک متغیری با رعایت پیشفرضهای آن تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که توانبخشی راهبردهای شناختی-فراشناختی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکردهای لوب پیشانی پشتی جانبی سالمندان دارند (001/0>P). نتایج به دست آمده همچنین نشان داد که روش توانبخشی راهبردهای شناختی-فراشناختی میتواند موجب بهبود عملکردهای لوب پیشانی پشتی جانبی از جمله سرعت پردازش اطلاعات و تداوم توجه شود و پیشنهاد میشود از روش توانبخشی راهبردهای شناختی-فراشناختی در جهت بهبود و ارتقای کارکردهای شناختی سالمندان استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شناخت و فراشناخت؛ لوب فرونتال پشتی جانبی؛ سالمندان | ||
مراجع | ||
منابع توتک، م.، عابدان زاده، ر.، و صائمی، ا. (1397). اثربخشی یک دوره تمرینات ورزشی بر توجه مداوم مردان سالمند. روانشناسی پیری، 3(4)، 103-93. ذوالفقاری، ح.، میری، م.، و مختارپور، ح. (1394). اثربخشی درمان فراشناختی بر نقایص شناختی سالمندان مصرفکننده مواد. روانشناسی پیری، 1(2)، 21-11. شهابی، س.ر. (1398). سالمندی شناختی بهنجار: تغییرات شناختی مرتبط با سن در سالمندان. روانشناسی پیری، 5(2)، 116-101. صدری دمیرچی، ا.، به بوئی، س.، و مجرد، آ. (1397). نقش عملکرد در آزمون استروپ در پیشبینی اضطراب و در افتادن در سالمندان شهر اردبیل. سالمندی (مجله سالمندی ایران). 13(1)، 49-38. هادیانفرد، ح.، نجاریان، ب.، شکرکن، ح.، و مهرابیزاده هنرمند، م. (1379). تهیه و ساخت فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته. مجله روانشناسی، 4(4)، 404-388.
References Abd-Elaziz, S., Khedr, E., Ahmad, H., & Ibrahim, H. (2015). Effect of cognitive rehabilitation on improving cognitive function and activities of daily living among elderly patients with stroke at assiut university hospital. Journal of Education and Practice,6(24), 44-56. Abdolhossini, A. (2012). The effects of cognitive and meta-cognitive methods of teaching in mathematics. Social and Behavioral Sciences, 4, 5894-5899. Azizi, A., Drikvand, F., & Sepahvandi, M. (2018). Comparison of the effect of cognitive rehabilitation and neurofeedback on sustained attention among elementary school students with spesific learning disorder: A preliminary randomized controlled clinical trial. Applied Psychophysiology and biofeedback, 43(4), 301-307. https://doi.org/10.1007/s10484-018-9410-8 Berger, I., Slobodin, O., & Cassuto, H. (2017). Usefulness and validity of continuous performance tests in the diagnosis of attention–deficit hyperactivity disorder children. Clinical Neuropsychology, 32(1), 81-93. https://doi: 10.1093/arclin/acw101 Bogdanova, Y., Yee, M., Ho, V., & Cicerone, K. (2016). Computerized cognitive rehabilitation of attention and executive function in acquired brain injury: a systematic review. Journal of Head Trauma Rehabiltation, 31(6), 419-433. Brosnan, M., & Wiegand, I. (2017). The dorsolateral prefrontal cortex, a dynamic cortical area to enhance top-down ateentional conntrol. Journal of Neuroscience, 37(13), 3445-3446. Burke, D., & Osborne, G. (2007). Aging and inhibition deficits: where are the effects? In D. S. Gorfein & C. M. Macleod (Eds), Inhibition in Cognition, 163-183. American Psychological Association. https:// doi.org/10.1037/11587-009. Cabeza, R., Nyberg, R., & Park, D. (2017). Cognitive neuroscience of aging. London, Oxford University Press. Calso, C., Besnard, J., & Allain, P. (2016). Normal aging of frontal lobe functions. Geriatrie et Psychologie Neuropsychiatrie du Vieillissement, 14(1), 77-85. Carter, R. (2019). The Human brain book: an illustrated guide to its structure, function and disorders. London: DK Publishing. Chodzko-Zajko, W., Kramer, A., & Poon, L. (2009). Enhancing cognitive functioning and brain plasticity. New York, Human Kinetics. Commodari, E. & Guarnera. M. (2008). Attention and aging. Aging clinical and Experimental Research, 20(6), 578-584. Craik, F., Winocur, G., Palmer, H., & Binns, M. (2007). Cognitive rehabilitation in the elderly: Effect on memory. Journal of the International Neuropsychological Society, 13(1), 132-142. Ebaid, D & Crewther, S, G. (2019). Visual information processing in young and older adults. Frontiers in Aging Neuroscience, 11, 116. http://doi: 10.3389/fnagi.2019.00116. English, S.M. (2012). Cognitive training with healthy older adults: investigating the effectiveness of the brain age software for nintendo DS (Doctoral dissertation). http://epublication.marquette.edu/dissertations-mu/226. Fawcett, J., Risko, E., & Kingston, A. (2015). The handbook of attention. Cambridge. The MIT Press. Foster, J, T. (2019). Efficacy of cognitive training intervention with a coaching component on attention and response control in emerging adults (Doctoral dissertation). Retrieved from https://researchrepository.wvu.edu/etd/4100. Frye, C., Hardy, A., & Lifrak, M. (2018). Cognitive rehabilitation improves performance of indiviuals with mild to moderate traumatic brain injury: A review of comprehensive neuropsychological services as a model approach. International Journal of Brain disorders and treatment, 4(1), 1-6. http://doi: 10.23937/2469-5866/1410025. Goh, J., Beason-held, L., Kraut, M., & Resnick, S. (2013). Frontal function and executive processing in older adults: process and region specific age related longitudinal functional changes. Neuroimge, 69, 43-50. Hadianfard, H., Najjarian, B., Shokrkan, H., & Mehrabizadeh, M. (2001). Prepartion and construction of form of continuous performance test. Journal Psychology, 16, 388-404. [Persian] Holdnack, J., Prifitera, A., Weiss, L., & Saklofske, D. (2019). WISC-V: Clinical use and interpretation. New York. Elsevier Science (Elsevier Academic Press). Husseini, F., Damirchi, A., & Babaei, P. (2016). Effect of brain training on cognitive performance in elderly women diagnosed with mild cognitive impairment. Caspian Journal of Neurological Sciences, 2(7), 25-31. Lee, T.M.C., Chan, F. H.W., Chu, L. W., Kwok, T.C. Y., .Lam, L. C. W., Tam, H. M. K., & Woo, J.(2017). Auditory –based cognitive training programme for attention and memory in older people at risk of progressive cognitive decline: a randomised controlled trial. Hong Kong Medical Journal, 23(3), 12-15. Leist, A., & Kulmala, J. (2014). Health and cognition in old age .Switzerland. Springer International Publishing. https://doi:10.1007/978-3-319-06650-9. Leung, N., Tam, H., Chu, L., Kwok, T., Chan, F., Lam, L. … Lee, T. (2015). Neural plastic effects of cognitive training on aging brain. Neural Plasticity, 535618. https://doi: 10.1155/2015/535618 Lincoln, N., Majid, M., & Weyman, N. (2000). Cognitive rehabilitation for attention dificits following stroke. Database of systematic reviews, 4, CD002842.https://doi.org/10.1002/14651858.CD002842. Masiero, S., & Carraro, U. (2018). Rehabilitation medicine for elderly patients. London. Springer International Publishing. https://doi:10.1007/978-3-319-57406-6. McNab, F., Varrone, A., Farde, L., Jucaite, A., Bystritsky, P., Forssberg, H., & Klingberg, T. (2009). Changes in cortical dopamin d1 receptor binding associated with cognitive training. Science, 323, 800-802. https://doi: 10.1126/science.1166102. Miller, B, L., & Cummings, J, L. (2018). The human frontal lobes, function and disorders (third edition). New York. The Guilford Press. Montoya-Murillo, G., Ibarretxe-Bilbao, N., Pena, J., Ojeda, N. (2019). Effects of cognitive rehabilitation on cognition, apathy, quality of life and subjective complaints in the elderly: a randomized controlled trial. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 28(5), 518-529. https://doi: 10.1016/j.jagp.2019.10.011. Mozolic, J, L., Long, A, B., Morgan, A. R., Rawley-Payne, M., & Laurienti, P. (2011). A cognitive training intervention improves modality –specific attention in a randomized controlled trial of healthy older adults. Neurobiology of Aging, 32(4), 655-686. Musteata, S., Yoshida, K., Baranzini, D., Spaner, C., Taneja, C., Abutalebi, J., & Christie, B. (2019). Perceptual – cognitive training can improve cognition in older adults with subjective cognitive decline. Aging Science & Mental Health Studies, 3(6), 1-15. Nagamatsu, L., & Ford, S. (2019). Can meditation improve attention in older adults? Study protocol for a 4-week proof- of- con34cept intervention. Pilot and Feasibility Studies, 5(22), 1-6. https://doi: 10.1186/s40814-019-0413-x. Nobre, K., & Kastner, S. (2014). The oxford handbook of attention. London. Oxford University Press. https://doi:10.1093/oxfordhb/9780199675111.013.020. Nouchi, R., Saito, T., Nouchi, H., & Kawashima, R. (2016). Small acute benefits of 4 weeks processing speed training games on processing speed and inhibition performance and depressive mood in the healthy elderly people: evidence from a randomized control trial. Frontiers in Aging Neuroscience, 8 (302), 1-22. https//doi.org/10.3389/fnagi.2016.00302. Nouchi, R., Taki, Y., Takeuchi, H., Nozawa, T., Sekiguchi, A., & Kawashima, R. (2016). Reading aloud and solving simple arithmetic calculation intervention (learning therapy) improves inhibition verbal episodic memory, focus attention and processing speed in healthy elderly people: evidence from a randomized controlled trial. Frontiers in Human Neuroscience, 10(217), 1-14. https://doi.org/10.3389/fnhum.2016.00217. Obrien, J., Edwards, J., Maxfield, N., Peronto, C., Williams, V., & Lister, J. (2013). Cognitive training and selective attention in the aging brain: an electrophysiological study. Clinical Neurophysology, 124, 2198-2208. Oconnor, M., Hudak, E., & Edwards, J. (2011). Cognitive speed of processing training can promote community mobility among older adults: A brief review. Journal of Aging Research, 430802. http://doi.org/10.4061/2011/430802. Ohalloran, A., Penard, N., Galli, A., Fan, C., Robertson, L., & Kenny, R. (2011). Falls and falls efficacy: the role of sustained attention in older adults. BMC Geriatrics, 11(1), 85. Penke, L., Munoz, S., Murray, C., Gow, A., Hemandez, M., Clayden, J., … Deary, I. (2010). A general factor of brain white matter integrity predicts information processing speed in healthy older people. The Journal of Neuroscience, 30(22), 7568- 7574. Persad, C., Abeles, N., Zacks, R., & Denburg, N. (2002). Inhibitory changes after age 60 and relationship to measures of attention and memory. The Journal of Gerontology. Series B, Psychological Sciences and social Sciences, 57(3), 223-232. Rosvold, H., Mirsky, A., Sarason, I., Bransome, J., & Beck, L. (1956). A continuous performance test of brain damage. Journal of Consulting Psychology, 20, 343-350. Sadridamirchi, E., Behbuei, S., & Mojarrad, A. (2018). Role of performance in the stroop test in anticipation of anxiety and aggression in the elderly in Ardabil. Iranian Journal of Ageing, 13(1), 38-49. [Persian] Scarpina, F., & Tagini, S. (2017). The stroop color and word test. Frontiers in Psychology, 8, 557. https://doi: 10.3389/psyg.2017.00557. Shahabi, S. R. (2019). Normal cognitive aging: age related cognitive changes in elderly. Journal of aging Psychology, 5(2), 101-116. [Persian] Simon, S., & Gurwitz, J. (2003). Drug therapy in the elderly: Improving quality and access. Clinical Pharmacology and therapeutics, 73(5), 387-393. Staub, B., Doignon-Camus, N., Bacon, E., & Bonnefond, A. (2014). Investigating sustained attention ability in the elderly by using two different approaches: Inhibiting ongoing behavior versus responding on rare occasions. Acta Psychologica, 146, 51-57. Stothart, G., & Kazanina, N. (2016). Auditory perception in the aging brain: The role of inhibition and facilitation in early processing. Neurobiology of Aging, 47, 23-34 Takeuchi, H., Sekiguchi, A., Taki, Y., Yokoyama, S., Yomogida, Y., Komuro, N., … Kawashima, R. (2010). Training of working memory impacts structural connectivity. The Journal of Neuroscience. 30(9), 3297-3303. Taya, F., Sun, Y., Babiloni, F., Thakor, N., & Bezerianos, A. (2015). Brain enhancement through cognitive training: A new insight from brain connectome. Frontiers in Systems Neuroscience, 9(44), 1-19. Tutak, M., Abedanzadeh, R., & Saemi, E. (2018). The effectiveness of a brain exercise course on the sustained attention of older men. Journal of Aging Psychology, 3(4), 93-103. [Persian] VandenBos, G. (2013). APA dictionary of clinical psychology. Washington DC. American Psychological Association. https://doi: 10.1037/13945-000. VandenBos, G. (2015). APA dictionary of psychology. Washington DC. American Psychological Association. https://doi: 10.1037/14646-000. Yesavage, J, A., & Jacob, R. (1984). Effects of relaxation and mnemonics on memory, attention and anxiety in the elderly. Experimental Aging Research, 10(4), 211-214. Zolfagharii, H., Miri, M., & Mokhtarpour, H. (2015). The effectiveness of metacognitive therapy on cognitive deficits in elderly with substance use. Journal of Aging Psychology, 1(2), 11-21. [Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 631 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 568 |