تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,239 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,898 |
بررسی گذرایی در گفتار کودک فارسی زبان از منظر انگاره نظری هاپر و تامسون | ||
مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران | ||
دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 30، مهر 1399، صفحه 49-68 اصل مقاله (871.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jlw.2020.4855.1390 | ||
نویسندگان | ||
فائقه کریمی* 1؛ ارسلان گلفام2؛ مهناز کربلایی صادق3 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
2دانشیار زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
3استادیار زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ازآنجاکه گذرایی مفهوم مهم و کاربردی در زبان و گفتمان است، بررسی آن در گفتار کودک میتواند پاسخگوی مسائل زیادی در حوزۀ زبانآموزی کودک باشد. گذرایی در رویکرد معنایی - گفتمانی هاپر و تامسون براساس معیارهای متفاوتی تعریف میشود که یکی از آنها حضور مفعول است. از دیگر معیارها میتوان به عناصری همچون لحظهایبودن و غایتمندی عمل، عاملیت کنشگر و میزان تأثیرپذیری مفعول اشاره کرد. در نوشتار پیش رو مؤلّفههای مطرحشده در نظریة هاپر و تامسون در گفتار کودک فارسیزبان بررسی شده است و اینکه آیا تفاوتی از لحاظ مؤلّفههای مذکور بین گفتار کودک و بزرگسال وجود دارد. تعیین مشخصات سرنمون گذرائی در گفتار کودک و میزان فراوانی آن در پیکره دادهها از دیگر مسائل بررسیشده در این پژوهش بود. به این منظور پیکرهای شامل صد بند خبری از گفتار چهار کودک فارسیزبان حدود سه سال بررسی شد. روش تحلیل دادههای پژوهش ازنوع توصیفی - تحلیلی بوده است. تحلیل پیکرة پژوهش نشان داد که گفتار کودک فارسیزبان میتواند معیارها و مؤلّفههای هاپر و تامسون را در خود داشته باشد که بهصورتهای مختلف معنایی یا واژنحوی بروز یابد. مؤلّفههای مشارکان در عمل، ارادیبودن، جنبشیبودن عمل و تأثیرپذیری مفعول در گفتار کودک نسبت به بزرگسال امتیاز بیشتری کسب کردند که بیانگر درجة گذرایی بالاتر بندهای گفتار کودک نسبت به بزرگسال است. سرنمون گذرایی در گفتار کودک شامل یک کنشگر (بهطور معمول خود کودک) و یک شیئ بیجان است که تمام معیارهای دهگانة هاپر و تامسون در آن قابل بازیابی است. | ||
کلیدواژهها | ||
زبان کودک؛ گذرایی؛ سرنمون گذرایی؛ کنشگر؛ کنشپذیر | ||
مراجع | ||
آخشینی، علی (1371). توسعة فعل مرکّب در کودک فارسیزبان. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. بهرامی خورشید، سحر (1397). نمابرداری عامل تعیینکننده در گذرایی. فصلنامه زبان و شناخت، 3 (4)، 31-54. پورملکی، صدیقه (1395). رده شناسی گذرایی در زبان فارسی. نوشهر: ناسنگ. حقبین، فریده (1382). بررسی صوری، نقشی و شناختی تعدّی در زبان فارسی. رسالة دکتری زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. راسخمهند، محمد (1386). ساخت ناگذرا در فارسی. مجلّة زبان و زبانشناسی، 3 (1)، 1-19. طاهری اسکویی، مرجان و شهین نعمتزاده (1395). رشد جنبة معنایی فعل در کودک فارسیزبان: مطالعة طولی. مجلّة توانبخشی، 17 (2)، 117-107. صحرایی، رضامراد (1387). فراگیری نحو در زبان کودک ازمنظر زبانشناسی زایشی. رسالة دکتری زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. کریمی، فائقه (1389). تثبیت پارامترها در فراگیری گفتار کودک فارسیزبان. پایاننامة کارشناسیارشد زبانشناسی، دانشگاه الزهراء تهران. گلفام، ارسلان (1389). اصول دستور زبان. تهران: سمت. References Asher, R. E. (1994). Encyclopedia Of language and Linguistics. Vol 1-10 , Pergarmon Press. Carnie, A. (2006). Syntax, a Generative Introduction. oxford press. Comrie, B. (1989). Language Universals and Linguistic Typology. Black Well Press. Dodson, K. & M. Tomasello (1998). Acquiring the Transitive Construction in English: The Role of Animacy and Pronoun. Child Language, 25 (3), 605-622. Givon, T. (1986).Syntax, a Functional Typology Introduction. John Benjamin Press. Hopper, P. J. & S. A. Thompson (1984).Transitivity in grammar and discourse. Language, 56 (2), 251-299. Leech, G. (2006). A glossary of English grammar. Edinberg university press. Slobin, D. I. (1989). Cross Linguistic Evidence for the Language Making Capacity and Bowerman. Child Language, 16 (2), 456-466. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 170 |