تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,798 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,056 |
تحلیل عاطفی داستان مارون اثر بلقیس سلیمانی | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
دوره 10، شماره 1 - شماره پیاپی 34، فروردین 1400، صفحه 1-13 اصل مقاله (202.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2020.5660.1248 | ||
نویسندگان | ||
معصومه ابراهیمی هژیر1؛ مرتضی رزاق پور* 2؛ رضا صادقی شهپر3 | ||
1دانشجو دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
2استادیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
3دانشیار زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیّات، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
تفاوت انسانهای معمولی و هنرمند، در شناخت و چگونگی انتقال عاطفه است. عاطفه همان هیجان در روانشناسی است که بهدنبال احساسهایی همچون خشم، ترس، غم و شادی بروز میکند. هدف از پژوهش حاضر تحلیل و شناساندن عاطفه از دیدگاه ادبیّات و روانشناسی و بیان ویژگیهای عاطفی شخصیّتها در داستان مارون از بلقیس سلیمانی است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی - تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای، با ابزار فیش نگاشته شده است. پیش از دهة نود هجری، هیچ منبعی بهطور مجزّا عاطفه در ادبیّات و علم روانشناسی را بررسی تطبیقی نکرده است. داستان مارون بلقیس سلیمانی داستانی رئالیستی است. شخصیّت اصلی زنی سرکش است که رفتارش همچون مردها است. این داستان حسّ خشم، عصبانیت، ترس و نفرت را به خواننده انتقال میدهد. نویسنده برای معرّفی شخصیّتها بهخوبی از فرایندهای هیجانی کمک گرفته تا ضمن انتقال احساس و عاطفه، شخصیّت هم شناخته شود. نتیجة بهدست آمده، قطعیت در تأثیر نویسنده بر مخاطب از راه بیان عاطفه در داستان است. نویسندگان باید ماهیت تفکّر مخاطبان را بشناسند تا روشهای بهتری را برای داستاننویسی و ایجاد ارتباط با آنها بیابند و بهطور قطع اگر فرایندهای ذهنی افرادی را که برای آنها مینویسند درک کنند، در کار خود موفّقتر خواهند بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل؛ عاطفه؛ داستان؛ مارون | ||
مراجع | ||
ابراهیمی هژیر، معصومه (1390)، تحلیل عاطفی ادبیّات داستانی کودک و نوجوان دوره دفاع مقدس، استاد راهنما: محمّد آهی، دانشگاه بوعلی سینا همدان. ترکاشوند، مهدی؛ موسی عربی و مجتبی ترکاشوند (1391)، «تجلّی عاطفه و جایگاه آن در صحیفة سجادیه»، ادب عربی، سال 4، شمارة 1، صص 129-151. تولستوی، لئون (1388)، هنر چیست؟، ترجمة کاوه دهگان، چاپ چهاردهم، تهران: امیرکبیر. سلیمانی، بلقیس (1395)، مارون، تهران: چشمه. سیّدحسینی، رضا (1394)، مکتبهای ادبی، تهران: نگاه. خداپناهی، محمّدکریم و محمّد ایروانی (1391)، روانشناسی احساس و ادراک، تهران: سمت. دهرامی، مهدی و محمّد عمرانپور (1392)، «نقد و بررسی عاطفه در اشعار نیما یوشیج»، پژوهشنامة ادب غنایی، سیستان و بلوچستان، سال یازدهم، شمارة 20، صص 65-82. کادن، جی. ای. (1380)، فرهنگ ادبیّات و نقد، ترجمة کاظم فیروزمند، تهران: شادگان. گنجی، حمزه (1382)، روانشناسی عمومی، تهران: ساوالان. مرادی، ایوب؛ فریده فتاحی و مسلم یاسمی (1396)، «بررسی عاطفۀ حماسی در شعر محمّدرضا شفیعی کدکنی»، نشریه ادبیّات پایداری کرمان، سال نهم، شمارة شانزدهم، صص 315-326. میرشمسی، زینب السادات و محسن جوادی (1391)، «گزارش و ارزیابی نسبت عاطفه با شناخت از دیدگاه مارتا نوسبام»، مجلّة فلسفه و کلام اسلامی، سال چهل و پنجم، شمارة یکم، صص 199-223. میرصادقی، جمال (1383)، شناخت داستان، تهران: مجال. ویکیپدیا (27/6/1399)، https://fa.wikipedia.org. یونکر، هلموت (1370)، روانشناسی ترس، ترجمة جمشید مهرنیا و طوبی کیانبخت، تهران: یگانه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 347 |