تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,196 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,856 |
ارزیابی اختلاط کاربری در سطح معابر شهری بهکمک تحلیلهای مکانی و روش ضریب جینی | ||
جغرافیا و پایداری محیط | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 37، اسفند 1399، صفحه 1-15 اصل مقاله (1.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ges.2021.5844.2308 | ||
نویسندگان | ||
حمید مطیعیان* 1؛ محمد آزموده2 | ||
1گروه مهندسی نقشهبرداری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | ||
2گروه مهندسی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | ||
چکیده | ||
استفادة روزافزون از وسایل نقلیة موتوری یکی از پیامدهای شهرنشینی است که افزون بر بروز مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا، موجب کاهش فعّالیت فیزیکی افراد و بهتبع آن، سلامت عمومی جامعه خواهد شد. درنتیجه، یکی از مؤثّرترین راهکارهای مقابله با این چالش در دهههای اخیر، افزایش دسترسی افراد به انواع کاربریهای شهری بهوسیلة کاهش مسافت سفر یا اختلاط مناسب کاربریها بوده است؛ بنابراین این چالش موجب شد تا پژوهشگران مختلفی در سراسر دنیا برای رفع این مشکل، در پی شیوههای نوین مدیریت شهری باشند. یکی از مهمترین روشهای افزایش دسترسی، اختلاط مناسب کاربریها در مناطق شهری است. در نوشتار پیش رو با استفاده از سیستم اطّلاعات جغرافیایی بهعنوان تحلیلگر مکانی و شاخص جینی بهمثابة شاخص میزان عدالت در توزیع، برابری در توزیع کاربریهای شهری در طول معابر محلّة ولیعصر، واقع در منطقة 6 شهرداری تهران محاسبه شده است. این تحلیل براساس تعداد کاربریهای موجود در دهکهای طولی هر معبر، میزان برابری در توزیع کاربریهای هر معبر را با شاخص جینی برای معبر و محلّه بیان کرده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که محلّة ولیعصر با شاخص جینی 3/0 از برابری کمابیش مناسبی در توزیع کاربریها برخوردار است. افزون بر این، مقایسة نتایج با یافتههای دیگر مطالعات نشان میدهد که شاخص جینی هر محلّه میتواند نمایندة مناسبی برای اندازهگیری میزان اختلاط کاربری، قابلیت پیادهروی و دسترسی به زیرساختهای شهری و حمل و نقلی در سطح یک منطقة شهری باشد؛ همچنین بهدلیل ماهیت عدالتمحور، این شاخص میتواند درکنار دیگر فاکتورها در برنامهریزیهای منطقهای یا شهری استفاده شود | ||
کلیدواژهها | ||
اختلاط کاربری؛ عدالت فضایی؛ شاخص جینی؛ تحلیل مکانی؛ سیستم اطلاعات جغرافیایی | ||
مراجع | ||
آزموده، محمد؛ حقیقی، فرشیدرضا (1397). تأثیرگذاری شاخصهای مبتنی بر دسترسی بر قیمت معاملات مسکن (مورد مطالعه: منطقة 6 شهر تهران). اقتصاد و مدیریت شهری، 7 (27)، 16–30. تابعی، نادر؛ موحد، علی؛ تولایی، سیمین؛ کمانرودی، موسی (1396). بررسی نقش عدالت فضایی در مدیریت شهری (محدودۀ مطالعه: محلاّت منطقۀ 6 تهران). برنامهریزی فضایی (جغرافیا)، 6 (2)، 23–36. جوادی، قاسم؛ طالعی، محمد؛ کریمی، محمد (1391). توسعۀ مدل ارزیابی اثرات اختلاط کاربریهای شهری برپایۀ شاخصها و تحلیلهای مکانی. جغرافیا و آمایش شهری- منطقه ای، 3(8)، 69–84. جوادی، قاسم؛ طالعی، محمد؛ کریمی، محمد (1392). ارزیابی کاربرد شاخصهای تعیین تنوّع در اختلاط کاربریهای شهری (مطالعة موردی نواحی و محلاّت منطقة هفت شهرداری تهران). مطالعات و پژوهشهای شهری منطقهای، 4 (16)، 23–46. جیکوبز، جین (1386). مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی. ویرایش اوّل. تهران: دانشگاه تهران. سلطانی، علی؛ سقاپور، طیبه؛ ایزدی، حسن؛ پاکشیر، عبدالرضا (1391). تولید سفرهای درونشهری و تأثیرپذیری از تنوّع کاربری زمین، نمونه موردی چهار محدوده مسکونی در شهر شیراز. مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، 3 (12)، 1–16. صالحی، اسماعیل؛ آلمحمد، سیده؛ رمضانی مهریان، مجید (1395). تحلیل فضایی قابلیت پیادهروی - مطالعۀ موردی: منطقۀ 6 شهر تهران. صفه، 26 (74)، 65–85. صیامی، قدیر؛ خلیق، علی (1396). تأثیر اختلاط کاربریها بر تولید سفرهای پایدار در محلاّت شهری (نمونه موردی: محلاّت میعاد، تربیت و هاشمی در شهر مشهد). نگرشهای نو در جغرافیای انسانی، 9 (3)، 65–78. مرادی، علی؛ سوری، حمید؛ کاوسی، امیر؛ عشقآبادی، فرشید؛ زینی، صلاحالدین (1395). توزیع مکانی مناطق پرخطر و کمخطر حوادث رانندگی منجر به جرح مرتبط با عابران پیاده در منطقة 6 شهر تهران. پایش، 16 (1)، 27–37. مرکز آمار تهران (1395). سالنامة آماری شهر تهران. تهران: انتشارات مرکز آمار ایران. موحدی، سبحان؛ طالعی، محمد؛ کریمی، محمد (1394). توسعة یک مدل GIS مبنا بهمنظور مکانیابی مراکز محلاّت و نواحی شهری مبتنی بر مفاهیم اختلاط کاربریها. مهندسی فنّاوری اطّلاعات مکانی، 3 (3)، 1–20.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 526 |