تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,865 |
مقتل نگاری عربی و فارسی از واقعیت تاخیال (مورد پژوهی مقتل اللهوف و روضة الشهداء) | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 42، تیر 1400، صفحه 1-24 اصل مقاله (384.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2020.4666.2035 | ||
نویسندگان | ||
نرگس انصاری* 1؛ زهرا سلیمی2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
2دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
واقعه تاریخی عاشورا، در طول تاریخ به ابزار و زبان مختلف ثبت گردیده است. روایت تاریخی در قالب منابع علمی و به خصوص آنچه به نام مقتل شناخته میشود، مستندترین آثاری است که با واقعیت نمایی به دنبال انتقال مصداقهای بیرونی و عینی حادثه بوده است. این نوع آثار با رویکرد واقع گرایی، دارای کارکرد ارجاعی بوده و با رعایت صداقت و امانت تنها به روایت تاریخ می پردازد. از طرفی، ماهیت این واقعه با آمیخته ای از عقل و احساس، عاطفه بشری را برمی انگیزد، از این رو، هرگاه زبان ادبی به عنوان ابزار تأثیرگذار در مخاطب انتخاب شود، ادیب واقعیت را از صافی عاطفه و خیال گذرانده تا مخاطب را همراه خویش سازد. به میزان برجستگی این خصوصیت، اثر با فاصله گرفتن از واقعیت، جنبه تخیلی و رمانتیستی پیدا میکند. بر اساس اهمیّت نقل حوادث تاریخی و میزان صحت و سقم آن از یک سو و روایت تأثیرگذار حوادث تاریخ و آمیختگی آن با احساس و عاطفه در طول تاریخ، پژوهش حاضر تلاش دارد با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی دو مقتل معروف فارسی و عربی (مقتل اللهوف اثر ابن طاووس و روضة الشهداء واعظ کاشفی) را بررسی و رویکرد دو مقتلنگار را در شیوه بیان حوادث و خصوصیات زبانی دو اثر روشن سازد، تا باتوجه به سبک بیان میزان نزدیکی به واقعیت یا خیال در آنها مشخص گردد. بر اساس این پژوهش، واقع گرایی در مقتل «اللهوف» مشهودتر از جنبه خیالی آن است، ولی نویسنده در بیان این حماسه ماندگار غافل از تأثیرات هنری نبوده است، در حالی که کتاب «روضة الشهداء» بیشتر به ویژگیهای هنری پایبند است تا روایت حقایق و واقعیت ها | ||
کلیدواژهها | ||
مقتل؛ رئالیسم؛ رمانتیسم؛ اللهوف؛ روضة الشهداء | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. ابن طاووس، علی بن موسی (1381)و (1387). اللهوف علی قتلی الطفوف. تصحیح: عبدالرحیم عقیقی بخشایشی، چاپ نهم، قم: نوید اسلام و موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان. اسماعیل، عزالدین (بیتا). الشعر العربی المعاصر. الطبعة الثالثة، القاهرة: دارالفکر العربی. باوره، موریس (1373). تخیل رمانتیک. فلسفه و کلام،ترجمة فرحید شیرازیان، ارغنون، شماره 20: 55-78. براهنی، رضا ( 1371). طلا در مس. چاپ ششم ،تهران: کتاب زمان. پرهام، سیروس (1394). رئالیسم و ضد رئالیسم. چاپ هشتم، تهران: آگاه. ثروت، منصور (1387). آشنایی با مکتبهای ادبی. چاپ دوم، تهران: سخن. الجیدة، عبدالحمید (1980). فی الشعر العربی المعاصر. الطبعة الأولی، بیروت: موسسة نوفل. چکلوسکی، پتر (1367). تعزیه هنر بومی پیشرو ایران. ترجمة داود حاتمی، چاپ اول، تهران: علمی و فرهنگی. حقیقی، منوچهر (بیتا). «مفاهیم واقع گرایی در ادبیات». مجله زبان و ادب، 156-164. داد، سیما (1371). فرهنگ اصطلاحات ادبی. چاپ اول، تهران: مروارید. سیّد حسینی، رضا (1336). مکتبهای ادبی. چاپ اول، تهران: نیل. سیّد قطب (1427). النقد الأدبی؛ اصوله ومناهجه. الطبعة التاسعة، القاهرة، مصر: دارالشروق. ضیایی، سیدعبدالحمید (1384). جامعه شناسی تحریفات عاشورا. چاپ اول، تهران: سپهر. طهرانی، آقابزرگ (1403). الذریعة الی تصانیف الشیعة. جلد 11، بیروت: دارالأضواء. عصفور، جابر (1424). الصورة الفنیة فی التراث النقدی و البلاغی عند العرب. الطبعة الأولی، القاهرة: دارالفکر المصری. فتوحی رود معجنی، محمود (1385). بلاغت تصویر. چاپ اول، تهران: سخن. ------------------- (1390). سبکشناسی، نظریهها، رویکردها و روشها. تهران: سخن. کاشفی سبزواری، ملاحسین (1384). روضة الشهداء. تحقیق و تصحیح: محمود رضا افتخارزاده، چاپ اول، تهران: مدبر. لاشین، عبدالفتاح (1418). البیان فی ضوء اسالیب القرآن. القاهرة: دارالفکر العربی. موغلی، مرضیه (1391). امکان سنجی کشت زیتون بر اساس عوامل محیطی بااستفاده ازGIS در شهرستان بویر احمد. فصلنامه جغرافیای طبیعی، سال هفتم، شماره52، پاییز. 43-53. نجفی، عباسی داکانی پرویز، بی نیاز فتح الله (1387). بررسی مکتب های ادبی جهان: رمانتیسم. در سرای اهل قلم، کتاب ماه ادبیات، شماره 20، 90-92. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 299 |