تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,830 |
عنصر شخصیّت در رمانهای «رجال فی الشّمس» اثر غسّان کنفانی و «خشم و هیاهو» اثر ویلیام فاکنر (با تکیه بر نظریه فیلیپ هامون) | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 42، تیر 1400، صفحه 113-139 اصل مقاله (402.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2020.5511.2145 | ||
نویسندگان | ||
پیمان صالحی* 1؛ شادی شاهپسندی2 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران | ||
2دانشآموخته کارشناسی ارشد، رشته زبان و ادبیات عرب، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
فیلیپ هامون، نظریه پرداز و نشانه شناس معاصر فرانسوی، از جمله صاحب نظرانی است که از زاویه دید جدیدی به عنصر شخصیّت نگریسته است. نظریه او به دلیل دربرگرفتن آراء نظریه پردازان پیشین، میتواند به شناخت چیستی، مفاهیم و دلالتهایی که در پس شخصیّتها نهفته است بپردازد. این نظریه یکی از نظریه های جامع و دقیق پیرامون عنصر شخصیّت است. با عنایت به اینکه شخصیّتها در رمانهای «رجال فی الشّمس» اثر غسّان کنفانی و «خشم و هیاهو» اثر ویلیام فاکنر نقش بسیار برجستهای ایفا میکنند، پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی عنصر شخصیّت را در دو رمان مذکور براساس نظریه فیلیپ هامون از حیث؛ انواع شخصیّت، سطوح توصیف شخصیّت، مدلول شخصیّت و دال شخصیّت، مورد بررسی قرار داده است. نتایج نشان میدهد که کنفانی و فاکنر ضمن استفاده از شخصیّتهای تاریخی، اجتماعی، اسطورهای و مجازی به تمام شخصیّتها فرصت نقشآفرینی داده اند. علیرغم اینکه روایت در بخشهای زیادی از دو رمان بر اساس تکنیک جریان سیّال ذهن است، ولی حضور دو نویسنده در مواردی چون بیان جزئیات، بیان افکار شخصیّتها، توصیف صحنهها و... مشهود است. از سوی دیگر، پرسشهای مطرح شده در رمان توسط راوی، بیانگر در نظر گرفتن جایگاهی برای خواننده است. این دو نویسنده توانسته اند اسامی، اوصاف و القاب شخصیّتها را با کارکرد داستانی خود هماهنگ و همسو سازند و با توصیف ابعاد گوناگون شخصیّتها خواننده را در مقابل تصویری تمام نما از آنان قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
فیلیپ هامون؛ غسّان کنفانی؛ ویلیام فاکنر؛ رجال فی الشّمس؛ خشم و هیاهو؛ شخصیّت | ||
مراجع | ||
ابن منظور، ابوالفضل جمال الدین محمد بن مکرم (دون تاریخ). لسان العرب. مجلدات: 1، 3، 4، 5 و 6، بیروت: دار صادر. بحراوی، حسن (1990). بنیة الشکل الروائی. الطبعة الأولی، بیروت: المرکز الثقافی العربی. البستانی، فؤاد افرام (1377). المنجد. ترجمه محمد بندر ریگی، چاپ پانزدهم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. بیات، حسین (1387). داستاننویسی جریان سیّال ذهن. تهران: علمی و فرهنگی. پراپ، ولادیمیر(1996). مورفولوجیا القصة. ترجمه: عبدالکریم حسن و سمیرة بن عمو، الطبعة الأولی، دمشق: شراع للدراسات و النشر. پروینی، خلیل و هومن ناظمیان (1384). جایگاه جرجی زیدان در داستاننویسی معاصر عربی. مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، شماره2، 32-15. خلیل، ابراهیم (2010) بنیة النص الروائی. الطبعة الأولی، الجزائر: منشورات الإختلاف. روحی الفیصل، سمر (2003). الروایة العربیة. البناء والرؤیا، دمشق: منشورات اتحاد الکتاب العرب. عبداللهیان، حمید (1381). شخصیّت و شخصیّتپردازی در داستان معاصر. تهران: آن. فاتحی، سید حسن و سن سبلی، بیبی راحیل (1395). بررسی عنصر شخصیّت در رمان «خالتی صفیة و الدیر» اثر بها طاهر (با تکیه بر نظریه فیلیپ هامون). دو فصلنامه نقد ادب معاصر عربی، سال ششم، 77 – 99. فاکنر، ویلیام (1397). خشم و هیاهو. ترجمه صالح حسینی، چاپ دوازدهم، تهران: نیلوفر. کنفانی، غسّان (1980). رجال فی الشّمس. بیروت: دار البیضاء. لحمدانی، حمید (2000). بنیة النص السّردی. الطبعة الثالثة، بیروت: المرکز الثقافی العربی للطباعة و النشر. موسوی خلخالی، احسان (1391). مردانی زیر نور خورشید. تهران: نیلوفر. میرصادقی، جمال (1376). عناصر داستان. چاپ سوم، تهران: سخن. هامون، فیلیپ (1990). سیمیولوجیة الشخصیّات الروائیة. ترجمة سعید بنکراد، الرباط، المغرب: دار الکلام. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 315 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |