تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,857 |
شناسایی عناصر سازندۀ متن در داستان «قضیه داستان باستانی یا رومان تاریخی» | ||
مطالعات زبانها و گویشهای غرب ایران | ||
دوره 9، شماره 4 - شماره پیاپی 35، دی 1400، صفحه 129-151 اصل مقاله (995.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jlw.2020.5663.1475 | ||
نویسندگان | ||
بهناز وهابیان1؛ مسعود دهقان* 2؛ ابراهیم بدخشان3؛ اکرم کرانی4 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی، گروه آموزش زبان انگلیسی و زبانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران. | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبانشناسی، دانشکدۀ زبان و ادبیات، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
4استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی و زبانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عناصر جهانهای متن در داستان «قضیه داستان باستانی یا رومان تاریخی»، اثر هدایت، بوده که اثری هدفمند در راستای توصیف وضعیت اسفناک جامعۀ موجود است. این جستار با اتخاذ چارچوب انگارۀ جهانهای متن ورث (1999) در تلاش است که عناصر سازندۀ جهانهای متن را در داستان مذکور شناسایی و آنها را بر اساس لایههای سهگانۀ معنایی جهان گفتمان، جهان متن و جهانهای زیرشمول در این انگاره واکاوی نماید. بررسیها نشان داد که نویسنده از عنصر «زمان» برای ایجاد تعلیق در داستان استفاده کرده و مدام داستان را در زمانهای متفاوت به جریان میاندازد تا مخاطب خود را در تعلیق نگهدارد. این در حالی است که شخصیتها، مکانها و اشیاء کاملاً مشخص هستند و تعلیقی در آنها دیده نمیشود. نتایج نشان داد که گزارههای نقشگستر بهکاررفته در جهان متنِ این داستان عموماً توصیفیاند، زیرا نویسنده باید برای القای تصویر، توصیف کند و خواننده نیز برای برقراری ارتباط با داستان باید تصویرسازی کند. همچنین، از نظر جهانهای زیرشمول نیز در این داستان، اشارۀ مکانی چندان پررنگ نیست و در عوض نویسنده بیشتر بر زمان تأکید دارد. یافتهها نشان داد که با بهرهگیری از انگارۀ جهانهای متن میتوان به ابعاد و لایههای پنهان داستان دست یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد شناختی؛ جهان گفتمان؛ عناصر جهانساز؛ گزارههای نقشگستر؛ جهانهای زیرشمول | ||
مراجع | ||
دهقان، مسعود و بهناز وهابیان. (1397) «خوانش استعاری-شناختی اشعار کابوسهای روسی اثر پناهی بر اساس انگارۀ نظریۀ آمیختگی مفهومی». مطالعات زبانی و بلاغی، 9 (17): 166-141.
رضایی، حدائق، عادل رفیعی و مجتبی پُردل (1396). «سازوکارهای مفهومی دخیل در خوانش های گوناگون شعر از منظر شعرشناسی شناختی: مورد کامران رسول زاده». زبانشناسی و گویشهای خراسان، شمارۀ 17، 79-49.
وهابیان، بهناز، مسعود دهقان، ابراهیم بدخشان و اکرم کرانی (1400). «جهانهای متن داستان «قضیة آقابالا و اولاده کمپانی» اثر صادق هدایت بر اساس رویکرد شعرشناسی شناختی». ماهنامۀ علمی سبکشناسی نظم و نثر فارسی، (بهار ادب سابق)، 14 (8) شمارۀ پی در پی 66: 130-105.
هدایت، صادق (1312). وغوغ ساهاب، تهران: انتشارات جاویدان.
References Dehghan, M., Vahabian, B. (2018). Metaphoric Reading of the Poetry "Russian Nightmare" by Hossein Panahi based on Conceptual Blending Theory. The Journal Of Linguistic and Rhetorical Studies, 9(17), 141-166 (In Persian). Freeman, M. (2000). Poetry and the Scope of Metaphor: Toward a Theory of Cognitive Poetics. In Metaphor & Metonymy at the Crossroads, Ed. A. Barcelona, The Hague: Mouton de Gruyter. Gavins, J. (2007). Text World Theory: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press. Hargreaves H. (2012). A Text World Theory approach viewpoint analysis, with special refrence to John le Carre's A Perfect Spy. Lancaster University, UK. Hedayat, S. (1933). Vagh-Vagh Sahab. Tehran: Javidan Publication (In Persian). Obregَn, Phyllis Herrin de, Rocio Conde Garcia, Alicia Sierra Diaz. (2009). Text World Theory in the EFL Reading Comprehension Classroom. Memorials del v foro de Studios en Lenguas Internacional, Universidad Autَnoma de Querétaro. Rezaei, H., Rafi, A., Pordel, M. (2018). Conceptual Mechanisms Involved in Different Readings of a Poem within the Framework of Cognitive Poetics: The Case of Kamran Rasoolzadeh. Journal of Linguistics & Khorasan Dialects, 9 (17), 49-79 (In Persian). Stockwell, P. (2002). Cognitive Poetics: An Introduction. NewYork: Routledge. Turner, M. (1996). The literary mind. Oxford University Press. Vahabian, B., Dehghan, M., Badakhshan, E., Korani, A. (2021). Text Worlds of the Story of "Aghabala and Company Limited Child" by Sadegh Hedayat Based on Cognitive Poetics Approach. Journal of Stylistics of Persian Poetry and Prose, 66(14), 105-129 (In Persian). Van der Bom, I. (2015). Text World Theory and stories of self: A cognitive discursive approach to identity, School of English Literature, Language and Linguistics. Werth, P. (1999). Text Worlds: Representing Conceptual Space in Discourse. London: Longman. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |