تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,852 |
گسترش علم، تفکر بین رشته ای و خطرآسیبهای بنیادی به جغرافیای ایران | ||
جغرافیا و پایداری محیط | ||
شناسنامه علمی شماره، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 40، مهر 1400، صفحه 1-8 اصل مقاله (720.38 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ges.2022.7409.2494 | ||
نویسنده | ||
ایرج جباری* | ||
گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
جغرافیای ایران علیرغم توسعه چشمگیری که از نظر تعداد مراکز آموزشی، روششناسی و رویکردهای پژوهشی و آموزشی داشته، نتوانسته است متناسب با توسعه بین المللی آن را در حل مشکلات جامعه مشارکت بدهد. این در حالی است که تلی از مشکلات در جامعه وجود دارد که حل آنها میتواند به طور بالقوه به دست متخصصان جغرافیا صورت گیرد. این مشکلات به دو گروه تقسیم میشوند: گروه اول پروژههایی است که از دهها سال قبل تصویب شده و بنابه دلایلی انجام آن تا الان به تعویق افتاده، یا با سطح فعلی آموزش مشارکت در آنها بهطور ضعیف صورت میگیرد و گروه دوم موضوعات به روزی هستند که در اینجا نیز برنامههای آموزشی جدید جغرافیا برای نشان دادن جنبههای کاربردی آن اجازه درک جغرافیایی موضوع و تشخیص نوع مشارکت ممکن را برای حل مشکل موجود در بطن مطالعات بینرشتهای دشوار میسازد. در این شرایط برداشت از مفهوم مطالعات بینرشتهای بهجای حل مشکل با مشارکت همدیگر، به صورت دخالت غیرحرفهای در علوم دیگر و تداخل وظایف ظاهر میشود که در صورت نبود کنترل و دخالت اندیشۀ جمعی در توضیح و تحدید قلمروهای علمی، صاحبنظران علوم کمی و مهندسی، مسائل کاربردی جغرافیا را هدایت خواهند کرد. دلایل مختلفی برای این نبود وحدت و انسجام راهبردی در بین جغرافیدانان وجود دارد که عدم حمایت جدی مسئولان اجرایی جغرافیاخوان از این دانش، فعالیت ضعیف انجمنهای جغرافیایی و عملکرد ضعیف نشریات برای تمرکز تحقیقات از عوامل مهم میباشد. نبود برنامهریزی آموزشی هدفمند و مبتنی بر حل مشکلات جامعه که از این ضعفها سرچشمه میگیرد با ایجاد آشفتگی فکری در فارع التحصیلان کارشناسی آنها را از حل موضوعات ساده باز داشته و در سطوح بالا انتخاب موضوع متناسب و تولید یافتههای علمی قابل توجه که به عنوان تنها خروجی علمی دانشگاهها به شمار میرود را از آنها سلب میکند. از این رو، فعال شدن انجمنهای علمی، همکاری جدی جغرافیدانان با انجمنها، کمکهای ادرای سیاستمداران تحصیلکرده جغرافیا برای اجرایی کردن درخواست انجمنها و عملکرد جدی نشریات در هدایت و چاپ تحقیقات اصیل اولین گام در جهت برونرفت از این بن بست میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
جغرافیای ایران؛ جغرافیای کاربردی؛ فارغ التحصیلان جغرافیا؛ آموزش جغرافیا؛ بینرشتهای | ||
مراجع | ||
خورسندی طاسکوه، علی (1388). میانرشتگی و مسائل آن در آموزش عالی، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 1(2)، 85-101. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |