تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,869 |
مقایسۀ مفهوم وطن در کتابهای فارسی ایران و العربیّة سوریه در مقطع ابتدایی | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 50، تیر 1402، صفحه 71-90 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2022.5829.2192 | ||
نویسندگان | ||
سبلی الدنیا1؛ نجمه نظری* 2؛ سید مهدی مسبوق3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی و مقایسۀ محتوای کتابهای درسی نزد ملل و فرهنگهای گوناگون، از موضوعاتی است که در قلمرو ادبیات تطبیقی قرار میگیرد. وطن و هویت ملّی از مضامینی است که همواره مورد توجّه نهاد آموزش و پرورش بوده و در کتابهای درسی کشورهای مختلف به شکلهای گوناگون بدان پرداخته شده است. پژوهش حاضر بر آن است تا بر اساس مکتب آمریکایی، به بررسی تطبیقی مفهوم وطن و هویت ملّی در کتابهای فارسی ایران و کتابهای العربیّة سوریه در مقطع ابتدایی بپردازد. آثار مورد بررسی، شش کتاب فارسی و شش کتاب عربی، بر اساس آخرین تغییرات کتب آموزشی در ایران و سوریه است. یافتهها در این بررسی تطبیقی نشان میدهد که در کتابهای فارسی دورۀ ابتدایی، هویت دینی و مذهبی و مؤلّفههای وطن اسلامی بسامد بالایی دارد. در حالی که در کتابهای العربیّة، ستایش زبان و خطّ عربی از سویی و نپرداختن به مؤلّفههای دینی و مذهبی از سوی دیگر، جلب توجّه میکند. در کتابهای هر دو کشور، ستایش رزمندگان و شهدای راه وطن و معرّفی جاذبههای طبیعی، جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی دیده میشود. کمتوجّهی نسبت به هویت قومی از موارد مشترک در کتابهای دو کشور است. | ||
کلیدواژهها | ||
وطن؛ ایران؛ سوریه؛ مقطع ابتدایی؛ کتابهای فارسی؛ کتابهای العربیّة | ||
مراجع | ||
پروار، زیگبرت سالمن (1393). درآمدی بر مطالعات ادبی تطبیقی. ترجمۀ علیرضا انوشیروانی و مصطفی حسینی. تهران: سمت
جمالالدین، محمدسعید (1393). ادبیات تطبیقی: پژوهشی تطبیقی در ادبیات عربی و فارسی. ترجمۀ حسین کیانی و سعید حسامپور. ویراستاری سید فضلالله میرقادری. شیراز: دانشگاه شیراز.
جمعی از نویسندگان (1399-1398). کتابهای فارسی اوّل تا ششم دبستان. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی.
جمعی از نویسندگان (2019-2018). کتابهای العربیّة اوّل تا ششم ابتدایی. دمشق: وزارت التربیة.
حاجیزاده، مهین؛ مایه گوزل بهمن، ابهن، محدثه (1394) بررسی و تحلیل اشعار تعلیمی سلیمان العیسی در حوزۀ ادبیات کودک. پژوهشنامۀ نقد ادب عربی، 6 (69)، 67-91.
دایرةالمعارف فارسی (1387). به سرپرستی غلامحسین مصاحب. تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی وابسته به امیرکبیر.
ذوالفقاری، حسن (1386). هویت ایرانی و دینی در ضربالمثلهای فارسی. فصلنامۀ مطالعات ملّی، 8 (2)، 27-52.
سوری، احسان (1378). خطّ عربی در هنر اسلامی. ترجمۀ احسان مرادی. مجلّۀ سوره، (74)، 72-73.
سیّدی، سید حسین (1390). چیستی ادبیات تطبیقی. فصلنامۀ لسانالمبین دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین، (9)، 1-20.
شارعپور، محمود؛ سلیمانی بشلی، محمدرضا؛ شکراللهی، آمنه (1392). بازنمایی مؤلّفههای هویت ملّی در کتب فارسی ابتدایی. فصلنامۀ خانواده و پژوهش، 9 (4)، 147-168.
عطایی، مهدی (1386). نظریۀ کنش ارتباطی هابرماس و تحقّق اتّحاد ملّی. همایش اتّحاد ملّی؛ سیاستها و راهبردها، پژوهشکدۀ تحقیقات راهبردی، تهران. آذرماه.
یحیی محمداه، وجدان (2010-2011). الأدب المقارن فی سوریه اتجاهاته وقضایاه. پایاننامه دکتری، دانشگاه البعث، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 303 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |