تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,838 |
گفتمان غیریّت ساز در« مجموعه هفت قصّه جاده» اکبر رادی | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 37، دی 1400، صفحه 85-106 اصل مقاله (925.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2021.1901.1069 | ||
نویسندگان | ||
محمود رنجبر* 1؛ سپیده خوشبین فر2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشآموخته زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
«مجموعه هفت قصّه جاده» (1349) نوشته اکبر رادی یکی از مجموعههای انتقادی- اجتماعی در دهه چهل شمسی است. شاخصه اصلی این اثر، رویکرد رئالیستی با تکیه بر ادبیّات اقلیمی است. رادی در این مجموعه با نشاندادن مناسبات اجتماعی، رفتاری و الگوهای عینی، کیفیّت متقابل اجتماعی بر مبنای گفتوگو در جامعة روستایی را بازتاب میدهد. مطابق دیدگاه باختین گفتوگومداری در ذات هر اثر هنری نهفته است. در این مقاله فضای گفتوگویی حاکم بر کیفیّت زندگی انسان در مجموعه داستان اکبر رادی با روش تحلیلی- اسنادی و بر مبنای تلفیق عنصر «خود» از نظریّه منطق گفتوگویی باختین وکنش متقابل نمادین هربرت بلومر بررسی شده است. خوانش اثر در قالب گفتمان غیریّتساز بیانگر نشانههای متفاوت از وجوه چند پارة انسان معاصر، پایگاهها و طبقههای مختلف اجتماعی (شهری و روستایی) در روابط اجتماعی است. صیرورت گفتوگوی تعاملی با تمهید چندگونگی صدا بین شخصیّتهای مجموعه داستانی هفت قصّه «جاده» اکبر رادی، بر پایه منطق کنشهای نمادینی، شکلگرفته است که تابع تحوّلات تکنیکی و اندیشگانی و دورة حیات نویسنده بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
میخائیل باختین؛ منطق گفتوگویی؛ گفتمان غیریّتساز؛ مجموعه هفت قصّه(جاده)؛ اکبر رادی | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1378)، ساختار و تأویل متن، چاپ چهارم، تهران: مرکز.
اسدی هما، فرهاد ساسانی (1396)، «غیریتسازی در گفتمان سیاست خارجی محمدرضا پهلوی»، فصلنامة زبان پژوهی، دوره 9، (22)، صص 7 - 24.
امیری، نادر (1388)، «چشماندازی به رمان تاریخ گرای فارسی»، جامعهشناسی هنر و ادبیّات، سال اول، صص49-59.
باختین، میخاییل(1373)، سودای مکالمه، خنده و آزادی،ترجمه، مقدمه وگردآوری محمّد پوینده، تهران: شرکت فرهنگی هنری آرست.
بالو، فرزاد و سیده مائده واقعه دشتی(1396)، «نمودهای مفهوم «دیگری » در اشعار فروغ فرخزاد»، فصلنامه ادبیّات پارسی معاصر، سال هفتم، پاییز و زمستان 1396، (3/ 23)، صص 125 -149.
بالو، فرزاد(1396) «دیگری در اندیشه و آثار ناصرخسرو»، فصلنامه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمی، سال ۲۵، (۸۲)، صص7 -27.
پژوهنده، لیلا (1384)، « فلسفه و شرایط گفتوگو از چشمانداز مولوی با نگاهی تطبیقی به آراء باختین و بوبر»، مقالات و بررسیها. دفتر(77/2)، فلسفه، صص11-34.
تنهایی، حسین ابوالحسن(1388)، هربرت بلومر و کنش متقابل نمادی، تهران: بهمن برنا.
تودورف، تزوتان(1377)، منطق گفتوگویی میخاییل باختین، ترجمه داریوش کریمی، تهران: مرکز.
توسلی، غلامعباس(1370)، نظریّههای جامعهشناسی،تهران: سمت.
خدادوست، ابراهیم (1380)، «داستان بومی در اقلیم سبزشمال»، ماهنامة ادبیّات داستانی، (58)، صص 38-41.
رادی، اکبر (1349)، مجموعة هفت قصّه (جاده)، تهران: مروارید.
رضاییراد، محمد (1382)، «ریختشناسی شخصیت در آثار اکبر رادی»، شناختنامه اکبر رادی، به کوشش فرامرز طالبی، تهران: قطره.
رنجبر، محمود (1395)، «خوانش باختینی حیاطخلوت»، نشر ادبیّات پایداری، سال هشتم، (15)، پاییز و زمستان، صص 205-229.
رهبری، مهدی (1379)، اقتصاد و انقلاب اسلامی، چاپ اول، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
ریترز، جورج (1379)، نظریّه جامعهشناسی در دوران معاصر،ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی.
سلیمانی، رضا (1394)، «استراتژیهای غیریت ساز با آمریکا در گفتمانهای سیاست خارجی ایران بعد از انقلاب اسلامی»، فصلنامه پژوهشهای انقلاب اسلامی، دوره 4، (14)، صص 23 - 50.
شمیسا، سیروس(1388)، نقد ادبی، چاپ سوم، تهران: میترا.
صدّیقی، علی(1380)، «مروری بر ادبیّات اقلیمی گیلان» (سالهای چهل و موج ادبیّات اقلیمی)، ماهنامه ادبیّات داستانی، (2)، شهریور و مهر (56).
طالبی، فرامرز (1382)، شناختنامه اکبر رادی،تهران: قطره.
غلامحسینزاده، غریب رضا ؛ غلام پور، نگار (1387)، میخاییل باختین، تهران: روزگار.
غنیپور و همکاران (1394)، «دگردیسی منطق گفتوگویی در اشعار قیصر امینپور (از آرمان گرایی تا درون گرایی)»، متن پژوهی ادبی، سال19، (64)، تابستان، صص165-188.
کوئن، بروس (1382)، درآمدی بر جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران .
کلیگز، مری (1390)، میخاییل باختین و نظریّه رمان، ترجمه وحید ولیزاده، به نقل از:
گاردینر، مایکل(1381)،«تخیّل معمولی باختین»، ترجمه یوسف اباذری، مجله ارغنون، (20)، صص 79-93.
مختاباد، سیّد مصطفی؛ قلیش لی، آتوسا (1390)، «کاوشی در سرچشمههای درام روستایی ایران (تأثیرپذیری اکبر رادی از نمایشنامه دایی وانیای چخوف)»، پژوهشنامه علمی- پژوهشی نقد ادبی، سال 4، (16)، صص37-54.
مقدادی، بهرام (1382)، «جویس و منطق مکالمه رویکردی باختینی به اولیس جیمس جویس»، پژوهشنامه زبانهای خارجی، دانشگاه تهران، (15)، صص19-30.
مکاریک، ایرناریما (1390)، دانشنامه نظریّههای ادبی معاصر، ترجمه مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: انتشارات آگه.
مناهجی، حسام (1398)، باختین و نظریّه گفتوگو، به نقل از:www.anthropology.ir/article/25585
نامور مطلق، بهمن (1387)، «باختین،گفتوگومندی و چندصدایی»، مطالعه پیشابینامتنیّت باختینی»، پژوهشنامه علوم انسانی، (57)، صص397-414.
نامور مطلق، بهمن (1393)، «چند صدایی از منظر باختین» www.farhangemrooz.com/news/24926
نجفزاده، مهدی؛ جزائی، محدثه (1393)، «بازتاب تک صدایی و خودگومندی جامعه ایرانی در رمان بوف کور»، جامعه شناسی هنر و ادبیّات، دوره ششم، (2)، پاییز و زمستان، صص287-307.
نولز، رونلد (1391)، شکسپیر و کارناوال پس از باختین، تهران: هرمس.
هادوی، محدثه؛ تسلیمی، علی (1391)، «تحلیل داستانهای حاجی آقای صادق هدایت براساس نظریّة بازتاب واقعیت»، جامعهشناسی هنر و ادبیّات، سال چهارم، (1)، صص53-74. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 178 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |