تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,853 |
واکاوی داستان رستم و اسفندیار از منظر تکنیک های داستان نویسی | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 44، تیر 1402، صفحه 189-212 اصل مقاله (644.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2022.6995.1434 | ||
نویسندگان | ||
عبدالرضا نادریفر* 1؛ فاطمه محمدی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیّات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه ایران. | ||
چکیده | ||
داستان رستم و اسفندیار یکی از برجسته ترین داستانهای سراسر شاهنامۀ فردوسی است. عمق معنایی و غنای محتوایی و کشش فراوان آن موجب شده، بسیاری آن را بر سایر داستانهای برجستۀ شاهنامه چون رستم و سهراب و سیاوش ترجیح دهند. مقدمۀ این داستان حتی در داستانهای پیش از آن نیز آماده گشته است. عمق و غنا و کشش آن، صرفاً دلایل محتوایی و پیرنگی ندارد، بلکه ناشی از شگردها و تکنیکهایی بهکار رفته در آن است. در این جستار، تکنیکهای بهکار رفته در داستان رستم و اسفندیار که با محتوای آن هماهنگی تامّ و تمام پیدا کرده، بحث و بررسی و واکاوی شده است. روش تحقیق در این مقاله مبتنی بر پژوهشهای پیشین و کتابخانه ای در ارتباط با تکنیکهای داستاننویسی کلاسیک و مدرن است. بهره گیری از این پژوهشها و شیوۀ پرداخت مسائل، با رویکردی تحلیلی و نقادانه است. نتیجۀ کلی این واکاوی این است که تکنیکهای عمدۀ بهکار رفته در این داستان، امروزه در ادبیات داستانی و سینمای مدرن کاربرد دارند و حتی آنجا که فردوسی از شگردهای کلاسیک داستان سرائی بهره برده است چیزی به آن افزوده و از آن شگرد کلاسیک فراتر رفته است. پس بیراه نیست اگر درباره روایت فردوسی نه داستانسرائی، بلکه ترکیب داستان نویسی را بهکار ببریم. | ||
کلیدواژهها | ||
فردوسی؛ شاهنامه؛ رستم و اسفندیار؛ شگردهای داستاننویسی | ||
مراجع | ||
فردوسی، ابوالقاسم. (1380) شاهنامه، چ اول. تصحیح مصطفی جیحونی. اصفهان: گروه انتشارات شاهنامهپژوهی.
ادگار مورگان، مورستر. (1391) جنبههای رمان، چ ششم. تهران: مؤسسۀ انتشارات نگاه.
اولیایی نیا، هلن. (1389) «مدرنیسم و پسا مدرنیسم در آثار داستانکوتاهنویسان معاصر ایران». کتاب ماه ادبیات، شمارۀ 44، پیاپی 158، صص 84- 95.
پاینده، حسین. (1392) گشودن رمان؛ رمان ایرانی در پرتو نظریه و نقد ادبی، چ اول. تهران: مروارید.
تروفو، فرانسوا، با همکاری هلی جی. اسکات. (1390) سینما به روایت هیچکاک، ، چ ششم. ترجمۀ پرویز دوایی.تهران: سروش.
جعفری، ناهید؛ رضوینیا، محبوبه. (1391) «بازیابی عناصر داستانی در کتاب دا»، بهارستان سخن، فصلنامۀ علمی پژوهشی ادبیات فارسی، سال هشتم، شمارۀ 19.
حمیدیان، سعید. (1383) درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، چ دوم. تهران: ناهید.
خالقیمطلق، جلال. (1381) سخنهای دیرینه، به کوشش علی دهباشی، چ اول. تهران: افکار.
رحیمی، مصطفی. (1369) تراژدی قدرت در شاهنامه، چ اول. تهران: نیلوفر.
رخشا، رسول. (1384) «نیلوفری در مرداب»، عصر پنج شنبه، شمارۀ 91 و92 (آذر و دی ماه)، صص 81-84.
ریاحی، محمدامین. (1380) فردوسی، چ سوم. تهران: طرح نو.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1398) صور خیال در شعر فارسی، چ چهارم. تهران: انتشارات کتیبه.
طباطبائینیا، سید علیاصغر. (1398) «شگردهای سینمائی فردوسی». فصلنامۀ اورمزد، شمارۀ 46، صص 158 – 177.
فرزانه، بهمن. (1380) آشنائی با صادق هدایت، چ چهارم. تهران: مرکز.
کسیخان، حمیدرضا. (1390) «بررسی تطبیقی رئالیسم جادویی در طبل حلبی گونترگراس و یکصد سال تنهایی از گابریل گارسیا مارکز». دو فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه الزهراء، سال2، شماره4، صص 105 -126.
کمالوند، لیلی. (1392) «مفهوم تکنیک داستانی و جلوههای آن در داستان معاصر فارسی». فصلنامه تخصصی مطالعات داستانی، سال اول، شماره سوم.
مرتضوی، منوچهر. (1368) فردوسی و شاهنامه، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
میر صادقی، جمال. (1394) عناصر داستان، چ نهم. تهران: سخن.
میر صادقی، جمال. (1381) جهان داستان( ایران). تهران، اشاره. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 500 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 928 |