تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,239 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,898 |
بررسی تطبیقی «زاویۀ دید» در رمان «أُمُّ سعد»(کنفانی) و خاطرات «دا»(زهرا حسینی) | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 46، تیر 1401، صفحه 63-90 اصل مقاله (2.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2022.5802.2188 | ||
نویسندگان | ||
مجید رستگاری1؛ علی اکبر محسنی* 2؛ تورج زینی وند3؛ جهانگیر امیری3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
زاویۀ دید، یکی از مهمترین عناصر داستاننویسی است. چشماندازی در روایت که خواننده از رهگذر آن داستان را تجربه میکند. در نقد عنصر زاویۀ دید، دو ژانر به نام خاطرات دا اثر اعظم حسینی در حوزۀ دفاع مقدس ایران و رمان امّ سعد نوشتۀ غسّان کنفانی از ادبیات مقاومت فلسطین برگزیده شده است. هدف پژوهش، تحلیل زاویۀ دید، شگردها و فنهای دو نویسنده یا راوی و تأثیر آن بر درونمایههای داستان و شیوۀ پژوهش، نیز توصیفی-تحلیلی با رویکرد تطبیقی و بیان نقاط اشتراک و نیز افتراق در دو داستان بوده است. ساختار دا در قالب زندگینامه، تداعی معانی، روایت غیر خطّی و مستند است. ساختار امّ سعد بر مبنای روایت خطّی است که در دو بُعد واقعگونه و نمادین، بازگویی میشود. نتایج تحقیق نشان داد، شیوههای زاویۀ دید بیرونی در امّ سعد و تکنیکهای زاویۀ دید درونی در دا فراگیرتر است. کنفانی از دید درونی اوّلشخص نویسنده و شخصیت امّ سعد بر محور تکنیکهای تکگویی درونی، حدیث نفس، جریان سیّال ذهن و انواع دید بیرونی بهره میبرد. دا نیز ضمن استفاده از این دو شگرد، در حوزۀ دید درونی ازجمله تکگویی نمایشی استفاده بیشتری میبرد و در انواع زاویۀ دید بیرونی شواهد کمتری دارد. چشمانداز مشترک دو روایی ادبی، دید اوّلشخص تکگویی درونی، خودگویی و سومشخص نمایشی یا عناصر زاویۀ دید است. نگارندگان در جُستار حاضر، ابتدا به زاویۀ دید و انواع آن سپس به شگردها و تکنیکهای دید راوی دو داستان پرداختهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تطبیقی؛ رمان امّ سعد؛ خاطرات دا؛ غسّان کنفانی؛ زهرا حسینی؛ زاویۀ دید | ||
مراجع | ||
ایرانی، محمد؛ سنجابی، شیرین (1392). شیوهها و شگردهای شخصیتپردازی در کتاب دا. نشریۀ ادبیات پایداری، 5 (9)، 27-53.
ایرانی، ناصر (1380). هنر رمان. چاپ اول. تهران: آبانگاه.
بصیری، محمدصادق؛ فلاح، نسرین (1393). مبانی نظری ادبیات مقاومت در آثار غسّان کنفانی. نشریۀ ادبیات پایداری، 6 (10)، 65-90.
بیشاپ، لئونارد (1378). درسهایی دربارۀ داستاننویسی. ترجمه محسن سلیمانی. چاپ اول. تهران: سوره مهر.
پارسینژاد، کامران (1377). شیوههای کاربردی در داستاننویسی. فصلنامۀ ادبیات داستانی، (47)، 30-39.
جمشیدی، لیلا؛ میرقادری، فضلالله (1391). شخصیتپردازی در رمان امّ سعد غسّان کنفانی و تأثیر آن در بیان درونمایة داستان. پژوهشنامۀ نقد ادب عربی، 7، 7-27.
جعفری، ناهید؛ رضوینیا، محبوبه (1391). بازیابی عناصر داستانی در کتاب دا. ادبیات فارسی، 8 (19)، 180-205.
چیفتلیک چی، رمضان (1378). راوی و زاویۀ دید. ترجمة همت شهبازی. فصلنامۀ ادبیات داستانی، 52، 58.
حاج علی، مازیة (2017). الهویة وسرد الآخر فی روایات غسّان کنفانی. إشراف جمال مبارکی. الجزائر: محمد خیضر بسکرة. کلیة اللغة العربیة وآدابها.
حدّاد، حسین (1396). زیر و بم داستان. تصحیح: محمد حنیف. جلد 2. چاپ اول. تهران: علمی و فرهنگی.
حمود، ماجده (2005). جمالیّات الشّخصیّة الفلسطینیّة لدی غسّان کنفانی. دمشق: دار النمیر.
حسینی، اعظم (1390). دا (خاطرات سیِّده زهرا حسینی). چاپ صد و چهل و هشتم. تهران: سورة مهر.
راسلی، آلیشیا (1394). جادوی زاویۀ دید. ترجمة محسن سلیمانی. چاپ اول. تهران: سورة مهر.
زینیوند، تورج؛ مرادی، مریم (1391). بررسی کارکرد راوی اوّلشخص در امر روایتگری رمان دا. فصلنامۀ تخصصی مطالعات داستانی، 1 (1)، 58-68.
سعید العدوانی، أحمد (2016). النهایات السردیة فی روایات غسان کنفانی. مجلة جامعة أم القری، (17)، 99-148.
صاعدی، احمدرضا (1393). راوی و کانونیشدن در رمان «ما تَبَقَّی لکم» غسّان کنفانی. نشریۀ ادب عربی، 6 (2)، 179-200.
صفایی، علی؛ اشهب، اسماعیل (1392). کتاب دا، خاطره یا رمان؟. نشریۀ ادبیات پایداری، 4 (8)، 91-120.
عبداللهیان، حمید (1380). شیوههای شخصیتپردازی. فصلنامۀ ادبیات داستانی، 54، 62-70.
علینژاد چمازکتی، فاطمه؛ میرحقجو لنکرودی، سعیده (1394). فلسطین فی نظرة الکاتب الشهید غسان کنفانی (رجال فی الشمس). دراسات الأدب المعاصر، 7 (26)، 103-118.
عصام إبراهیم وادی، سمیة (2017). جدلیة الحیاة والموت فی روایات غسان کنفانی وإبراهیم نصرالله. إشراف عبدالخالق محمد العف. غزة: الجامعة الإسلامیة. کلیة اللغة العربیة وآدابها.
فلکی، محمود (1382). روایت داستانی (تئوریهای پایهای داستاننویسی). تهران: بازتاب نگار.
کنفانی، غسّان (1972). الآثار الکاملة: الروایات. المجلد الأول. الطبعة الأولی. بیروت: مطبعة دار الکتب.
کنفانی، غسّان (2013). روایة امّ سعد. الطبعة الأولی. قبرص: دار منشورات الرمال.
کنفانی، غسّان (1391). بچههای فلسطین. ترجمة فاطمه باغستانی. چاپ اول. تهران: روایت فتح.
کنفانی، غسّان (1386). لرزنده. ترجمه غلامرضا امامی. تهران: همشهری.
مستور، مصطفی (1379). مبانی داستان کوتاه. چاپ اول. تهران: مرکز.
ملاابراهیمی، عزت؛ مونسی، آزاد (1391). تحلیل نمادهای زنانه در رمانهای غسّان کنفانی. فصلنامۀ زن در فرهنگ و هنر، 4(1)، 25-44.
مندنیپور، شهریار (1373). سپیدهدمان شهرزاد. تکاپو، (11)، 23-24.
میرصادقی، جمال (1391). زاویة دید در داستان. چاپ اوّل. تهران: سخن.
میرصادقی، جمال (1388). عناصر داستان. چاپ ششم. تهران: سخن.
یوست، فرانسوا (1386). چشمانداز تاریخی ادبیات تطبیقی. ترجمه علیرضا انوشیروانی. فصلنامۀ مطالعات ادبیات تطبیقی، 1 (3)، 37-60. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 230 |