تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,838 |
بررسی تطبیقی مفهوم «خودشناسی» در اندیشههای مولوی و کازانتزاکیس | ||
پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
دوره 3، شماره 2، تیر 1401، صفحه 21-37 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اوانی* 1؛ فرهاد درودگریان2 | ||
1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بر اساس آموزههای عرفانی، خودشناسی، یکی از مهمترین موضوعات عرفانی تلقی و در بسیاری از طریقتهای عرفانی با شناخت نفس و معرفت حق قرین دانسته شده است، بهگونهای که عارفان از بین راههای خداشناسی، به خودشناسی اهمیت بیشتری میدهند. به همین علت در تحقیق حاضر موضوع از منظر دو حکیم و در دو سرزمین بررسی و تطبیق شده است. هدف مقالۀ حاضر، مطالعۀ مفهوم «خودشناسی» در نظام فکری و اندیشگی مولوی و کازانتزاکیس است. مسئلهای که در این زمینه مطرح میشود، آن است که خودشناسی و نحوۀ دستیابی به آن نزد مولانا و کازانتزاکیس چه همسانیها و تفاوتهایی دارد؟ روش این پژوهش کیفی بوده و از تحلیل و توصیف دادههای مربوط به این دو ادیب استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد، مولوی و کازانتزاکیس راه رسیدن به خودشناسی را در ریاضت، فقر و صبر میدانستند. وجه مشترک شناخت «خود» از نظر مولوی و کازانتزاکیس روبروسازی مستقیم شخص با فطرت الهی، تربیت عقل و آگاهی از پدیدههای طبیعی است و بیشتر بر معرفت شهودی تأکید دارد و با تربیت سالکـعارف به فناءفیالله میرسد که نتیجۀ آن خودشناسی فردی است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودشناسی؛ شناخت نفس؛ مولوی؛ کازانتزاکیس؛ مطالعۀ تطبیقی | ||
مراجع | ||
- آمدی، عبدالواحدبن محمد (1360)، غررالحکم و دررالکلم، تحقیق میرسید جلالالدین محدث، تهران: دانشگاه تهران.
- اشتیاقی، عصمت (1390)، رویکرد مولوی در مثنوی به قرآن کریم در موضوع تربیت، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
- پورافکاری، نصرتالله (1386)، فرهنگ روانشناسی و روانپزشکی، تهران: فرهنگ معاصر.
- چیتیک، ویلیام (1382)، راه عرفانی عشق، ترجمۀ شهابالدین عباسیۀ تهران: پیکان.
- حسنزادۀ آملی، حسن (1386)، صد کلمه در معرفت نفس، قم: الف. لام. میم.
- زرینکوب، عبدالحسین (1385)، سرّ نی. تهران: علمی و فرهنگی.
- شفیعآبادی، عبدالله و غلامرضا ناصری (1385)، نظریههای مشاوره و رواندرمانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- عبدالکریم، خلیفه (1370)، مولوی، نیچه و اقبال، ترجمۀ محمد بقایی، تهران: حکمت.
- کازانتزاکیس، نیکوس (1357)، سرگشتۀ راه حق، ترجمۀ منیرجزنی، تهران: امیرکبیر.
- کازانتزاکیس، نیکوس (1375)، زوربای یونانی، ترجمۀ محمد قاضی، تهران: خوارزمی.
کازانتزاکیس، نیکوس (1388)، تصوف (سیرو سلوک)، ترجمه حیدرشجاعی، تهران: فهرست.
- کازانتزاکیس، نیکوس (1397)، گزارش به خاک یونان، ترجمۀ صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
- لاندین، ویلیام، رابرت (1383)، نظریهها و نظامهای روانشناسی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: سمت.
- مقدمی ماهی آبادی ، سمیرا (1390)، مضامین تعلیمی در مثنوی، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت معلم تبریز، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
- منصوریان، حسین و حسین سعادتی (1390)، «بررسی معرفت شهودی در مثنوی مولانا»، معرفت شهودی، 2 (7)، 32-17.
- مولانا جلالالدین محمد بلخی (1381)، فیه ما فیه، بدیعالزمان فروزانفر، تهران: نگارستان کتاب.
- مولانا جلالالدین محمد بلخی (1386)، مثنوی معنوی، نسخۀ قونیه، به تصحیح عبدالکریم سروش، تهران: علمی و فرهنگی.
- مولانا جلالالدین محمد بلخی (1388)، مثنوی معنوی، تصحیح نیلکسون، به اهتمام نصرالله پورجوادی، تهران: امیرکبیر.
- نراقی، احمد (1374)، معراجالسعاده، تهران: پیام. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 156 |