تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,854 |
نمودهای عناصر رئالیسم جادویی در مناقبالعارفین | ||
پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
دوره 3، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 63-81 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سارا مرادی* 1؛ طیبه فدوی2 | ||
1کارشناسیارشد زبان و ادبیات فارسی | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
در میان گونههای مختلف ادبی، متون عرفانی و بهویژه تذکرههای عرفانی که شرح حال عرفا و مشایخ صوفیه را روایت کردهاند، بهسبب اشتمال بر اعمال شگفتانگیز و خارقالعادهای که بر اثر کرامتهای عارفان رخ میدهد، بیشترین شباهت و همسویی را با مؤلفههای مکتب رئالیسم جادویی دارند. نگارندگان پژوهش حاضر، از میان تذکرههای عرفانی و شرح حال عرفا، کتاب مناقبالعارفین احمد افلاکی را که در شرح حالات و مقامات مولانا و خاندان و اصحاب ایشان است، بهعنوان جامعۀ آماری این پژوهش در نظر گرفته و به شیوۀ توصیفیـتحلیلی به بررسی نمودهای عناصر رئالیسم جادویی در اثر یادشده همت گماردهاند. برایند پژوهش نشان میدهد که افلاکی نیز مانند نویسندگان پیشرو مکتب رئالیسم جادویی، با کمک قوۀ تخیل بسیار بالا و خلاقیت ادبی و نبوغ هنری قابلتحسینی که دارد، عناصر جهان جادو و جهان واقعیت را آنچنان خلاقانه در هم میآمیزد که منجر به شکلگیری کلیّتی واحد و یگانه میشود و خواننده را مجاب میکند که عنصر جادویی را که در بستری از واقعیت جریان دارد، بپذیرد. وجود عناصری چون هویتگردانی، زمانپریشی، مکانپریشی، آمیزش و تلفیق هنرمندانۀ واقعیت و خیال، کاربرد بزرگنمایی و اغراق و کرامتهای شگفت و شگرفی که از شخصیتهای حکایتها سر میزند، مناقبالعارفین را هرچه بیشتر به قلمرو رئالیسم جادویی سوق میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
رئالیسم جادویی؛ تذکرههای عرفانی؛ مناقبالعارفین؛ واقعیت؛ خیال | ||
مراجع | ||
- آتشسودا، محمّدعلی و اعظم توللی (1390)، «بررسی تطبیقی رمان صدسال تنهایی و رمان عزاداران بیل»، مجله مطالعات ادبیات تطبیقی، شماره 16، 11-34.
- افلاکی، احمد (1362)، مناقبالعارفین، به کوشش تحسین یازیجی، دو جلد، چاپ دوم، تهران: دنیای کتاب.
- انوشه، حسن (1381)، فرهنگنامۀ ادب فارسی، دانشنامۀ ادب فارسی، جلد 2، چاپ دوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- بینظیر، نگین و احمد رضی (1389)، «درهمتنیدگی رئالیسم جادویی و داستان موقعیت، تحلیل موردی داستان گیاهی در قرنطینه»، مجلۀ بوستان ادب، شماره 4، 29-46
- پرنیان، موسی، عطا الماسی و محمدزاهد سیدیتبار (1393)، «رئالیسم جادویی و افسانههای عامه کردی»، فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، سال 6، شماره 2، 25-45.
- پورنامداریان، تقی و مریم سیدان (1388)، «بازتاب رئالیسم جادویی در داستانهای غلامحسین ساعدی»، مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سال 17، شماره 64، 45-64.
- چهارمحالی، محمد (1393)، «ملکوت نقطة عطف رئالیسم جادویی ایران»، ادبیات پارسی معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 4، شماره 4، 71-94.
- حجازی، بهجتالسادات (1394)، «نشانههای رئالیسم جادویی در رمان منِ او»، نشریّة ادب و زبان دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 18، شماره 38، 81-103.
- حسینپور، سعیده (1395)، «سفری از سرزمین عجایب به دنیای ترس و سرگشتگی:گذر از خیال به رئالیسم جادویی در رمان کرالاین اثر نیل گیمن»، استاد راهنما: ناهید شهبازی مقدم استاد مشاور: نوشین الهیپناه، دانشگاه سمنان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
- حقروستا، مریم (1385)، «تفاوت میان رئالیسم جادویی و رئالیسم شگفتانگیز و نقش زاویۀ دید در آنها با بررسی آثار گابریل گارسیا مارکز و آلخو کارپنتیر»، ادبیات و زبانها، پژوهش ادبیات معاصر جهان، شمارة 30، 17-34.
- حنیف، محسن و طاهره رضایی (1395)، «زبان روایت در رمانهای رئالیسم جادویی»، نقد و نظریۀ ادبی، سال اول، شماره 2، 155-176.
- خزاییفر، علی (1378)، «رئالیسم جادویی در تذکرۀالاولیا عطار»، نامۀ فرهنگستان، شمارة 25، 6-21.
- داد، سیما (1378)، فرهنگ اصطلاحات ادبی، ویرایش جدید، تهران: مروارید.
- دانشگر، آذر (1397)، «بررسی رئالیسم جادویی در رمان پریباد»، پژوهشنامۀ نقد ادبی و بلاغت، سال 7، شمارۀ 1، 59-78.
- دماوندی، مجتبی (1387)، «بشوی اوراق: نقد محتوایی بر دو بخش از مناقبالعارفین»، پژوهشنامه علوم انسانی، شمارة 57، 129-140.
- دوانی، فزونه (1395)، «سویههای رئالیسم جادویی در هفتپیکر نظامی»، کنفرانس بینالمللی ادبیات و زبانشناسی، دورۀ 1، 1-7.
- رستگار فسایی، منصور (1383)، پیکرگردانی در اساطیر، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- روزبه، محمدرضا (1381)، ادبیات معاصر ایران، چاپ اول، تهران: روزگار.
- رودگر، محمد (1396)، «نظریه رئالیسم عرفانی در ادبیات داستانی»، پژوهشهای تطبیقی، دورۀ 5، شمارة 3، 28-51.
- ریاحی، محمدامین (1369)، زبان و ادب فارسی در قلمرو عثمانی، چاپ اول، تهران: پاژنگ.
- سبزیان مرادآبادی، سعید و میرجلالالدین کزازی (1388)، فرهنگ نظریه و نقد ادبی، چاپ اول، تهران: مروارید.
- شریعت، محمدجواد و امیرحسین همتی (1391)، «طوّام، گونهای نادر از کرامات اولیا»، مطالعات عرفانی، شمارۀ 15، 103-124.
- شریفی، محمد (1387)، فرهنگ ادبیات فارسی، تهران: فرهنگ نشر نو، معین.
- شمیسا، سیروس (1390)، مکتبهای ادبی، چاپ سوم، تهران: قطره.
- شوشتری، منصوره (1387)، «رئالیسم جادویی؛ واقعیت خیالانگیز»، فصلنامۀ هنر، شمارة 75، 32-44.
- شیخحسینی، زینب و محمدعلی محمودی (1395)، «زمینههای مشترک گرایش به رئالیسم جادویی در جنوب ایران و آمریکای جنوبی»، نشریّة ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 8، شمارة 14، 203-221.
- شیخزاده، سمیه، غلامحسین شریفی ولدانی، سید مرتضی هاشمی و محمود براتی خوانساری (1395)، «ردّپای رئالیسم جادویی در دو داستان کوتاه دفاع مقدس»، نشریّة ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 8، شمارة 4، 123-146.
- شیرازی، صدرالدین (ملاصدرا) (1282)، اسفار اربعه، تهران: چاپ سنگی.
- صفری، جهانگیر، حسین ایمانیان و حسن شمسی (1390)، «پیوند متون عرفانی با رئالیسم جادویی»، دوفصلنامۀ مطالعات عرفانی، شمارة 14، 105-122.
- عبادی آسایش، مریم و محمودرضا غیبی (1396)، «بررسی رئالیسم جادویی و نوستالژی بازبینانه در لایههای روایی رمان اسفار کاتبان»، زبان و ادب فارسی دانشگاه تبریز، سال 70، 97-122.
- عبدی، اقبال (1392)، «بررسی رئالیسم جادویی در آثار نویسندگان جنوب»، استاد راهنما: محمدعلی محمودی استاد مشاور: محمدعلی زهرازاده، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی.
- غلامحسین، غلامحسینزاده (1386)، «نقد و تحلیل حکایات کرامتهای مولانا در رسالۀ سپهسالار»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، سال4، شمارۀ 17، 125-148.
- قبادی، مصیب (1395)، «بررسی تطبیقی رمانهای «العصفوریه» غازی القصیبی و «اهل غرق» منیرو روانیپور از منظر رئالیسم جادویی»، استاد راهنما: علی سلیمی، استاد مشاور: تورج زینیوند، دانشگاه رازی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی.
- کوفون، کلود (1381)، از فراسوی آینهها، ترجمۀ پرندوش توسلی، تهران: آبی.
- گولپینارلی، عبدالباقی (1375)، مولانا جلالالدین زندگانی، فلسفه، ترجمه و توضیحات دکتر توفیق سبحانی، چاپ سوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- لاج، دیوید (1388)، نظریههای رمان، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: نیلوفر.
- محمدپور، مهلا (1397)، «فانتزی و رئالیسم جادویی در آثار ریچارد براتیگان: ازقندهندوانه، رؤیای بابل»، استاد راهنما: مهدی تیموری استاد مشاور: یوسفعلی امیری، دانشگاه خیام، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
- مدرسی، فاطمه (1390)، فرهنگ توصیفی نقد و نظریههای ادبی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- ممتحن، مهدی و ایران لک (1394)، «بررسی تطبیقی رئالیسم جادویی در دو رمان سرزمین گوجههای سبز و صدسال تنهایی»، ادبیات تطبیقی (فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، پیاپی 11، 141-162.
- میرصادقی، جمال و میمنت میرصادقی (1377)، واژهنامۀ هنر داستاننویسی، تهران: کتاب مهناز.
- ناظمیان، رضا، علی گنجیان خناری، داوود اسپرهم و یُسرا شادمان (1393)، «بررسی گزارههای رئالیسم جادویی در رمانهای عزاداران بَیَل غلامحسین ساعدی و شبهای هزار شب نجیب محفوظ»، ادب عربی، دورۀ 6، شمارة 2، 157-187.
- نیکوبخت، ناصر و مریم رامین نیا (1384)، «رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق»، فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، شماره 8، 139-154. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 178 |