تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,865 |
نقد و تحلیل رمان «راه شیری» از منظر مدرنیسم | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 39، تیر 1401، صفحه 99-130 اصل مقاله (339.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2021.6198.1310 | ||
نویسندگان | ||
سیما پورمرادی* 1؛ رضا صادقی شهپر2 | ||
1دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان | ||
2دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان | ||
چکیده | ||
نویسندگان مدرنیست با زیر سؤال بردن نگاه سنّتی به جهان و انسان، به ابداع شیوه های جدیدی دست زدند و تغییرات اساسی در فرم و محتوای رمان به وجود آوردند. آنها توانستند از طریق رمان، دنیای ذهنی انسان مدرن را نشان دهند. در این مقاله، رمان راه شیری به روش توصیفی- تحلیلی از منظر مدرنیسم نقد و بررسی شده و نتایج، گویای آن است که ایوبی با بهره گیری هوشمندانه و هدفمند از تکنیکها و فنون مدرنیستی چون جریان سیّال ذهن، تک گویی درونی و نمایشی و حدیثنفس، تداعی ذهن، شخصیّتپردازی ضدّ قهرمان و روان پریش، عدم انسجام پیرنگ، نقض سیر خطّی زمان، عدم قطعیّت تناقض، درهم آمیختگی عالم رؤیا و واقعیّت، رویارویی با مدرنیته، نمادپردازی و کاربرد کهن الگو، شعرگونگی نثر، تغییر زاویه دید، تعدّد راوی و چندصدایی، رمانی مدرن خلق کرده است. در رمان راه شیری تکنیک «داستان در داستان» و «روایت در روایت» و شگرد هنری «بینامتنیت» سبب زمانپریشی و خروج زمان روایت از روند طبیعی و خطّی است. | ||
کلیدواژهها | ||
رمان؛ محمد ایوبی؛ راه شیری؛ نقد؛ مدرنیسم | ||
مراجع | ||
اسحاقیان، جواد. (1382) از خشم و هیاهو تا سمفونی مردگان. تهران: هیلا.
ایوبی، محمد. (1378) راه شیری، چاپ اول. تهران: طهوری.
باربیه، موریس. (1383) مدرنیته سیاسی، ترجمه عبدالوهاب احمدی. تهران: آگه.
بیات، حسین. (1387) داستاننویسی جریان سیال ذهن. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
بی نیاز، فتح الله. (1388) داستان نویسی و روایت شناسی. تهران: انتشارات افراز.
پاینده، حسین. (1395) داستان کوتاه در ایران (داستانهای مدرن)، چاپ سوم. تهران: انتشارات نیلوفر.
پاینده، حسین. (1383) مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. تهران: نشر روزگار.
تسلیمی، علی. (1383) گزاره هایی در ادبیات معاصر (داستان). تهران: انتشارات اختران.
داد، سیما. (1378) فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
دستغیب، عبدالعلی. (1377) به سوی داستان نویسی بومی. تهران: سوره مهر.
رجبی، سمیه. (1391) «بررسی داستان روز گراز با نظریه های رمان مدرن». کتاب ماه ادبیات، ش 184. ص 55-59.
رستگار فسایی، منصور. (1383) پیکرگردانی در اساطیر، چاپ اول. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
رضایی، عبدالعظیم. (1389) تاریخ ادیان جهان، ج 2، چاپ چهارم. تهران: علمی.
رضاییان عطار، مسعود. (1377) رجوع به همزاد، چاپ اول. تهران: ادبستان.
سخنور، جلال. (1387) «بینامتنیت در رمانهای پیتر آکروید». پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 58، صص65-78
شوالیه، ژان؛ آلن، گربران. (1385). فرهنگ نمادها: اساطیر، رؤیاها، رسوم و ایما و اشاره، اشکال و قوالب، چهره ها، رنگها، اعداد، 5 جلد، ترجمه سودابه فضایلی. تهران: جیحون.
صادقبیان، طاهره؛ صادقی شهپر، رضا؛ شیری؛ قهرمان. (1398) «تحلیل مدرنیستی رمان زیر چتر شیطان». متن پژوهی ادبی، سال 23، ش 82. ص 89-114.
فرهادپور، مراد. (1375) مدرنیسم و پست مدرنیسم. هنر، شماره 25، ص21-48.
فکوهی، ناصر. (1381) تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی. تهران: نشر نی.
کالر، جاناتان. (1385) نظریة ادبی، ترجمه فرزانه طاهری. تهران: نشر مرکز.
کهون، لارنس. (1387) از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ویراسته عبدالکریم رشیدیان، چاپ ششم. تهران: نی.
مندنی پور، شهریار. (1395) ارواح شهرزاد. سازه ها، شگردها و فرمهای داستان نو. تهران: ققنوس.
میرباقری فرد، سید علیاصغر؛ جعفری، طیبه. (1389) «مقایسه تطبیقی سیر کمال جویی در عرفان و روان شناسی یونگ». ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، سال دوم، ش 3، ص 195
میرعابدینی، حسن. (1380) صد سال داستاننویسی ایران. تهران: نشر چشمه.
هاثورن، جرمی. (1378) «نمود رئالیسم و مدرنیسم». ترجمه جلیل جعفری یزدی. ماهنامه ادبیات داستانی، س 7، ش 50. صص 20-22.
هال، جیمز. (1380) فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمه رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |