تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,164 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,826 |
نقد زیباشناسی فلسفی داستان بوتیمار به مثابۀ اثر هنری | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 6، دوره 11، ویژه نامه - شماره پیاپی 42، دی 1401، صفحه 125-154 اصل مقاله (911.07 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2022.2405 | ||
نویسندگان | ||
مریم موسوی جشوقانی* 1؛ حسین قربان پور آرانی2؛ زهرا محمدی3؛ رضا شجری4 | ||
1دانشجوی دکتری، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات، دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار، ادبیات و زبانهای خارجی، زبان و ادبیات، دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار، ادبیات و زبان های خارجی، زبان و ادبیات، دانشگاه تهران، ایران. | ||
4گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده ادبیات دانشگاه کاشان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
زیباییشناسی، حوزۀ درک و لذتبردن از اثر هنری از سوی مخاطب است. ذوق هنری فاعل و ناظر، هر دو در نقدهای زیباشناختی در نظر گرفته میشود. زیباشناسی زنانهنگر، جامعهنگر و زندگی روزمره سه جنبۀ جدید زیباشناختی در انواع مؤلّفههای زیباشناسانۀ نوین هستند که در این مقاله معرفی میشوند. با نظر به این که کالینگوود زبان و بیان عاطفی را ممتازترین ویژگی هنر میداند، در این مقاله، داستان به مثابۀ هنر بدون توجه به احساسات هنرمند، با رویکرد شیوۀ بیان و انتقال احساسات زیباشناختی به مخاطب تحلیل شده است. در این نوشتار رابطۀ من و دیگری، زیباشناسی زنانهنگر و زندگی روزمرّه با تأمّل بر «اصل بیان هنری» در نمونه انتخابی بررسی شدهاست. همچنین با تکیه بر نظر دیویی که تجربه را نشانۀ تعامل انسان با محیط میداند، بیان احساس شخصیتهای داستان و باورپذیری آن برای مخاطب شرح داده شده است. نمونه انتخابی بوتیمار اثر بهناز علیپور گسکری است که متنی چند صدایی از دو فرهنگ هندی و ایرانی است و فضای آن مستعد نقد زیباشناختی بوده است. این مقاله یک الگوی تلفیقی از کاربرد مؤلّفههای زیباشناختی فلسفی در نقد به دست میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
زیباییشناسی زندگی روزمره؛ زیباییشناسی فمینیستی؛ بیانگری؛ الینگوود | ||
مراجع | ||
اسمالوود، فیلیپ. (1383) «ذهن خلاّق حقیقی، اومانیسم انتقادی کالینگوود». ترجمۀ بهار رهادوست. زیباشناخت، نیمۀ اول سال شمارۀ 10. صص 402-383.
امینی، محمدرضا. (1375) «سبک باروک در ادبیات غنایی اروپا». کیهان فرهنگی، دورۀ 12، شماره 122، صص 31-28.
بابک معین، مرتضی.(1396) ابعاد گمشدۀ معنا. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
پاینده، حسین.(1391) داستان کوتاه در ایران (داستانهای مدرن). تهران: نیلوفر.
توکلی دارستانی، حامد؛ ابراهیمی، مختار. (1399) «بررسی نسبت زبان و قدرت در داستان عاشقیت در پاورقی بر اساس نظریه قدرت میشل فوکو». پژوهشنامۀ ادبیات داستانی، شماره 4، صص 44-21.
دواچی، آزاده. (1397) واکاوی نقد ادبی فمینیستی در ادبیات زنان ایران. تهران: نشر مهری.
دیویس، دنی و دیگران. (1388) تاریخ هنر جنسون. تهران: فرهنگسرای میردشتی.
رابینز، روت. (1389) فمینیسمهای ادبی. ترجمۀ احمد محبوب. تهران: افراز.
سبکبار، سعید و دیگران.(1397). «تحلیل هنر قهوه خانهای با تأکید بر نظریۀ زیباشناسانۀ بیان احساس کالینگوود». همایش ملی جلوههای هنر ایرانی اسلامی در فرهنگ علوم و اسناد رشت. صص 270-290.
شایگانیفر، نادر. (1391) زیباییشناسی زندگی روزمره، دیویی و هنر پاپ. تهران: انتشارات هرمس.
شعیری، حمیدرضا. (1398) نشانه معناشناسی ادبیات نظریه و روش تحلیل گفتمان ادبی. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
علوی مقدم، مهیار؛ رجبی، مسلم. (1392) «بازتاب زیباشناختی مکتب باروک در شعر حافظ». پژوهشهای ادبی و بلاغی، (1392). شماره 3، صص 76 – 84.
علیپورگسکری، بهناز. (1392) بماند. تهران: نشر زاوش.
کورسمایر، کرولین. (1395). زیباییشناسی فمینیستی. ترجمۀ نوشین شاهنده. تهران: ققنوس
گات، بریس؛ مک آیور لوپوس، دومینیک. (1389) دانشنامۀ زیباییشناسی. تهران: مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
گوردون، گراهام. (1383) فلسفۀ هنرها درآمدی بر زیباییشناسی. ترجمۀ مسعود علیا. تهران: ققنوس.
مارتین، والاس. (1382) نظریههای روایت. ترجمۀ محمد شهبا. تهران: هرمس.
ناصری، شهلا. (1394) پایاننامه «نقد و تحلیل دو مجموعه داستان «بماند» و «بگذریم»... اثر بهناز علیپور گسکری». دانشگاه کردستان. استاد راهنما: دکتر تیمور مالمیر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 254 |