تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,829 |
مطالعۀ روزمرگی، هستی و فضا در تحلیل شخصیّت «زری» در رمان سووشون براساس دیدگاه هایدگر | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 42، دی 1401، صفحه 107-132 اصل مقاله (860.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2021.6594.1365 | ||
نویسندگان | ||
جهانگیر صفری1؛ راضیه رئیسی* 2؛ عصمت خیبری3 | ||
1استاد، زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، زبان و ادبیات فارسی (عرفانی)، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران | ||
3دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران. | ||
چکیده | ||
پدیدارشناسی با تحقیقات هوسرل آغاز شد؛ از همان زمان سیر تکاملی خود را آغاز کرد و توسط فلاسفه دیگر گسترش یافت. این سیر تکاملی با تلاش هایدگر ادامه پیدا کرد و به اوج رسید. یکی از جایگاههای برجستۀ مطالعۀ هستی، روزمرگی و فضا در عرصۀ پدیدارشناسی، در بررسی شخصیّت رمانهاست؛ بهویژه در شخصیّت زنان ایرانی که به دلیل وظایف همسرداری و خانهداری دچار روزمرگی شده، وجود اصیل خود را به فراموشی سپردهاند. در این پژوهش که به روش تحلیلی- توصیفی صورت گرفته، شخصیّت زری بهعنوان زن خانهدار بررسی شدهاست. نتایج تحقیق حاکی از آن است که وجود زری از آغاز تا پایان رمان، سه مرحله را طی میکند. 1- مرحله غفلت و واقعیت انسانی تنزّلیافته؛ 2- مرحله ترس وآگاهی، پوچی و ناامیدی در نتیجه عوامل درونی و بیرونی؛ 3- مرحله تحوّل از واقعیت انسانی1 تنزّلیافته به واقعیت انسانی اصیل. بنابراین وجود زری درنتیجۀ روزمرگی دچار پوچی، اندوه و حدیث نفس فراوان با خود است؛ حدیث نفسی که هایدگر از آن با عنوان وجدان یاد میکند، بعد از مرگ یوسف، موجب رهاشدن زری از واقعیت انسانی تنزّلیافته و درنهایت پیبردن به وجود اصیل خود میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
هایدگر؛ واقعیت انسانی (دازاین)؛ زری؛ سووشون | ||
مراجع | ||
اباذری، یوسف. (1389) خرد جامعهشناسی، چاپ سوم. تهران: میترا.
اکبرزاده، فریبا؛ دهباشی، مهدی؛ شانظری، جعفر. (1393) «بررسی و تحلیل تطبیقی مرگ و رابطۀ آن با معنای زندگی از دیدگاه مولوی و هایدگر». فصلنامۀ الهیات تطبیقی، سال پنجم، دورۀ 3 (شمارۀ 11)، صص1-20.
آبوت، پاملا؛ کلر والاس. (1380) جامعهشناسی زنان. ترجمۀ منیژه نجم عراقی. تهران: نی.
آچینگگنج، آلبارسلان. (1378) مطالعهای در هستیشناسی تطبیقی، وجود از دیدگاه صدرالدین شیرازی و مارتین هایدگ. ترجمۀ محمدرضا جوزی، مالزی: کوالالامپور: موسسۀ بینالمللی اندیشه و تمدن اسلامی.
آزادانی، زکیه؛ بهشتی، سیدمحمدرضا. (1397) «آزادی اگزیستانسیال و آزادی استعلایی در اندیشه هایدگر». مجلۀ حکمت و فلسفه، سال چهاردهم (شمارۀ 1) ، صص 7-24.
باشلار، گاستن. (1391) بوطیقای فضا. ترجمۀ مریم کمالی و محمد شیربچه، چاپ اول. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
بیمل، والتر. (1378) بررسی روشنگرانۀ اندیشههای مارتین هایدگر. ترجمۀ بیژن عبدالکریمی، چاپ دوم. تهران: انتشارات سروش.
جمادی، سیاوش. (1389) زمینه و زمانۀ پدیدارشناسی، چاپ سوم. تهران: انتشارات ققنوس.
دادفرمای، نرگس. (1393) مطالعه هستی، روزمرگی و فضا در رمان چراغها را من خاموش میکنم زویا پیرزاد. استاد راهنما: ابراهیم رنجبر. اردبیل: دانشگاه محقق اردبیلی.
دارتینگ، آندره. (1391) پدیدارشناسی چیست؟، ترجمۀ محمود نوالی. تهران: انتشارات سمت.
دانشور، سیمین. (1348) سووشون. تهران: خوارزمی.
راتال، مارک. (1392) چگونه هایدگر بخوانیم؟. ترجمۀ مهدی نصر، چاپ دوم. تهران: انتشارات رخداد نو.
رجبی، روحالله؛ سلیمانحشمت، رضا. (1394) «زبان در اندیشه هایدگر». فصلنامۀ حکمت و فلسفه، سال یازدهم (شمارۀ 4)، صص 23-40.
رضایی، محمدعلی؛ زیرک، ساره؛ آذر، امیراسماعیل. (1399) «تحلیل روانکاروانۀ شخصیّت دو قهرمان زن و مرد در رمان سووشون بر مبنای نظریّۀ «عصبیّت» کارن هورنای». پژوهشهای بینرشتهای ادبی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دو فصلنامۀ علمی، سال دوم، (شمارۀ 4)، صص 191-220.
رنجبر، ابراهیم. (1391) «جنبههای نمادین رمان سووشون». فنون ادبی، سال چهارم (شمارۀ 1)، صص 93-106.
سارتر، ژانپل. (1386) اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمۀ مصطفی رحیمی، چاپ دوازدهم. تهران: انتشارات نیلوفر.
فداییمهربان، عباس. (1391) ایستادن در آن سوی مرگ (پاسخهای کربن به هایدگر از منظر فلسفه شیعی). تهران: نشر نی.
قویمی، مهوش؛ پزشکی، شهروز. (1386) «نام، ظهور و نقش شخصیّتها در رمان سووشون اثر سیمین دانشور». نشریۀ قلم، دورۀ 3 (شمارۀ 5)، صص 33-52.
کوروز، موریس. (1378) فلسفه هایدگر. ترجمۀ دکتر محمود نوالی. تهران: حکمت.
مککواری، جان. (1377) فلسفۀ وجودی. ترجمۀ محمدسعید حنایی کاشانی. تهران: انتشارات هرمس.
ورنو، روژه؛ وال، ژان. (1387) پدیدارشناسی و فلسفه های هست بودن. ترجمۀ یحیی مهدوی. تهران: خوارزمی.
هایدگر، مارتین. (1387) هستی و زمان. ترجمۀ سیاوش جمادی، چاپ دوم. تهران: ققنوس.
هایدگر، مارتین. (1388) چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟. ترجمۀ سیاوش جمادی. تهران: ققنوس. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 219 |