تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,171 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,835 |
مقایسه تصاویر طلوع و غروب در کلیله و دمنه و مرزبان نامه | ||
پژوهشنامه متون ادبی دورۀ عراقی | ||
دوره 4، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 73-87 اصل مقاله (902.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/ltip.2023.2440 | ||
نویسندگان | ||
وحید مبارک* 1؛ فاطمه نظری فر2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی. کرمانشاه. ایران. | ||
چکیده | ||
نثر مصنوع و فنّی، نثری است که بر آرایشهای کلام و زیباییهای سخن استوار است. نویسندگان نثر مصنوع، به توصیف و تصویر طبیعت و الگوبرداری از صحنه ها و اشیای طبیعی توجّه بسیاری نشان میدهند. در میان توصیفات متنوع و رنگارنگ از طبیعت، توصیف منظرۀ دمیدن صبح و فرارسیدن شب درخششی خاص دارد. مسألۀ اصلی این پژوهش، آگاهی از نحوۀ تصویرپردازی و کیفیّت استفادۀ نویسندگان متون کلیلهودمنه و مرزباننامه از تصاویر طلوع و غروب است. یافتههای این پژوهش توصیفی- تحلیلی نشان میدهند که در هر دو اثر، فراوانی تصاویر طلوع بیشتر از غروب است که این امر نشاندهندۀ توجّه روانی نویسندگان به نور و روشنایی و گریز آنها از ظلمت و تاریکی است. تصاویر برونگرا، حسی و ملموس هستند. فراوانی تصاویر طلوع و غروب در مرزباننامه، بیشتر از کلیلهودمنه است. نصرالله منشی به عنصر زمان توجّه داشته، امّا کمتر آن را به تصویر کشیده است. همچنین در مرزباننامه بین تصاویر و محتوای داستان تناسب وجود دارد، امّا در کلیله ودمنه اینگونه نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیله ودمنه؛ مرزباننامه؛ تصویر؛ طلوع؛ غروب | ||
مراجع | ||
- اپلی، ارنست (1376)، رؤیا و تعبیر رؤیا، ترجمۀ دلآرا قهرمان، چاپ اوّل، تهران: میترا.
- احمدنژاد، کامل (1369)، تحلیل آثار نظامی، تهران: علمی.
- بهار، ملکالشعرا (1381)، سبکشناسی، ج 2، تهران: زوّار.
- پورنامداریان، تقی (1357)، «نگاهی به تصویرآفرینی در مرزباننامه»، به کوشش محمّد روشن، هشتمین کنگرۀ تحقیقات ایرانی، تهران: بنیاد فرهنگستانهای ایران، 127-84.
- ----------- (1374)، سفر در مه، تهران: زمستان.
- خطیبی، حسین (1375)، فن نثر در ادب فارسی، تهران: زوّار.
- رستگار فسایی، منصور (1380)، انواع نثر فارسی، تهران: سمت.
- شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1372)، صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه.
- شمیسا، سیروس (1376)، سبکشناسی نثر، تهران: میترا.
- صرفی، محمّدرضا (1388)، «صور بیانی مضاعف در شعر فارسی»، پژوهشنامۀ زبان و ادبیات فارسی دهاقان، سال اوّل، شمارۀ اوّل، 132-107.
- صفا، ذبیحالله (1369)، تاریخ ادبیات ایران، جلد 2، تهران: فردوس.
- فتوحی، محمود (1385)، بلاغت تصویر، تهران: سخن.
- فردوسی، ابوالقاسم (1370)، شاهنامه، تصحیح ژول مول، چ 5، تهران: آموزشوپرورش.
- قزوینی، محمّدبن عبدالوهاب (بیتا)، تصحیح مرزباننامه، تهران: کتابفروشی بارانی.
- کارکیا، فرزانه (1375)، رنگ، بهرهوری و نوآوری، تهران: دانشگاه تهران.
- گوستاو یونگ، کارل (1376)، انسان و سمبلهایش، ترجمۀ حسن اکبریان طبری، تهران: یاسمن.
- مبارک، وحید (1383)، «مفاهیم مربوط به روز و شب در شاهنامه و آثار نظامی»، فصلنامۀ ادبیات فارسی، شمارۀ 2، 59- 45.
- محمدی، حسین و همکاران (1390)، «انسجام در نثر فنی و نقش صناعات ادبی در ایجاد آن، پژوهشهای ادبی، سال 7، شمارۀ 33، 41-59.
- محمدیان، زهرا (1392)، نگاهی به نثر فنی بر مبنای مقایسۀ نفثه المصدور و درۀ نادره»، سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، دوره 6، شماره 2 (پیدرپی 20)، 347-361.
- محمودی، مریم، (1393)، «تشبیه برجستهترین ویژگی سبکی کلیلهودمنه»، فنون ادبی، شمارۀ 20،20-39.
- منشی، نصرالله (1381)، کلیلهودمنه، تصحیح مجتبی مینوی، تهران: امیرکبیر.
- میرصادقی، جمال (1394)، عناصر داستان، تهران: سخن.
- نظامی، الیاسبنیوسف (1362)، کلیات، چ 2، تصحیح وحید دستگردی، تهران: علمی.
- نظری، نجمه و معصومه مظفری، (1389)، «مقایسۀ تصاویر طلوع و غروب در شاهنامه با خسرو و شیرین»، فصلنامۀ مطالعات زبانی بلاغی، شمارۀ 2، 146-129.
- نوروزی، زینب و محمدکاظم ابراهیمزاده، (1395)، «دستورمندی جمله ساده در نثر فنی»، کهن نامۀ ادب پارسی، سال 7، شمارۀ 2، 79-112.
- نیکخواه، مظاهر (1388)، «تناسب تصویر طلوع و غروب با موضوع حکایت در آثار نظامی گنجوی»، فصلنامۀ ادبیات فارسی، شمارۀ 14، 70-57.
- وراوینی، سعدالدین (1389)، مرزباننامه، به کوشش خلیل خطیب رهبر، تهران: صفیعلیشاه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |