تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,055 |
بررسی ناسازگاریهای شخصیّت/ قهرمان کودک در آثار داستانی جلال آل احمد (گلدستهها و فلک، خواهرم و عنکبوت و جشن فرخنده) | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 43، فروردین 1402، صفحه 97-120 اصل مقاله (524.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2021.6381.1327 | ||
نویسندگان | ||
زینب خورشیدی1؛ محمد تقوی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
داستانهای واقعگرا، وجه غالب ادبیّات داستانی معاصر را تشکیل می دهد. آل احمد از نویسندگان پرکار در حوزۀ ادبیّات داستانی واقعگرا بوده است که همواره انتقاد و اعتراض خود را به وضع موجود از طریق آثار داستانی مختلف نشان داده است. مهمترین رکن داستانهای او شخصیّتهایی هستند که نسبت به آنچه در اطرافشان می گذرد، معترضاند و به نحوی دچار ناسازگاری های رفتاری در قبال اطرافیان خود هستند. این ویژگی شخصیّت حتّا در قهرمانان کودک و نوجوان داستانهای آل احمد هم دیده می شود. در این مقاله ویژگی های شخصیّتهای ناسازگار در قهرمانان کودک و نوجوان چند داستان تبیین و تحلیل شده است. قهرمان/ راوی در این داستانها به دلایل مختلف نمیتواند در خانواده و در جمع دوستان از خود همراهی و همدلی نشان دهد. بر این اساس دائم ناخرسندی و اعتراض وی به شکل ناسازگاری رفتاری بروز می کند. عباس قهرمان داستانی است که در جمع خانواده دائماً به سرزنش دیگران می پردازد و البته از جانب والدین نیز شماتت میشود. روحیّات و افکار آل احمد و ویژگی های شخصیّتی او (معترض و منتقد و تا حدّی ناسازگار) در این داستانها بهروشنی دیده می شود. بر این اساس می توان قهرمان کودک را نسخهای از نویسنده دانست که نوع نگاه و اندیشههای سیاسی و فرهنگی او را به خواننده منتقل می کند. البته در مواردی خاطرات کودکی نویسنده و تجربه های دوران کودکی در قالب داستان بیان شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آلاحمد؛ آثار داستانی؛ شخصیّت ناسازگار؛ قهرمان کودک و نوجوان | ||
مراجع | ||
آل احمد، جلال. (1363) پنج داستان، چ 2. تهران: انتشارات رواق.
آل احمد، جلال. (1384). سنگی بر گوری، چ 1. تهران: جامه داران.
آل احمد، شمس. (1369) از چشم برادر. قم: انتشارات کتاب سعدی.
اچ ترنر، جاناتان. (1378) مفاهیم و کاربردهای جامعه شناسی، چ 1. ترجمۀ محمد فولادی و محمد عزیز بختیاری. قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
احمدی، پریا. (1396) تیپشناسی شخصیتهای داستانی جلال آل احمد براساس طبقهبندی انیهگرام. کارشناسی ارشد. استاد راهنما: پارسا. کردستان: دانشگاه کردستان.
اسحاقیان، جواد. (1388) سایههای روشن در داستانهای جلال آلاحمد، چ1. تهران: گلآذین.
افخمینیا، مهدی؛ جواری، محمدحسین. (1396) «تحلیل ادبی- جامعهشناختی زن زیادی جلال آل احمد بر طبق الگوی لوسین گلدمن». پژوهش زبان و ادبیات فرانسه، شمارۀ 11، صص 41 - 58.
اکبری، ابوالقاسم. (1384) عوامل ناسازگاری کودک و نوجوان، چ1. دماوند: رشد و توسعه.
امیری، علی. (1364) «ناسازگاری کودکان»، پیوند، خرداد، شمارۀ 68، صص 36 - 38.
ایزانلو، امید. (1393) تحلیل و نقد جامعهشناختی داستانهای جلال آل احمد و نجیب محفوظ. دکترای تخصصی. استاد راهنما: عبداللهی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
پشتدار، علیمحمد؛ سلامت، زهرا. (1391) «تحلیل و بررسی عناصر داستان در کتاب پنج داستان جلال آل احمد». کتاب ماه ادبیات، بهار، شمارۀ 176، صص 48 - 52.
حاتمی، هادی. (1389) «راز گلدستهها». نشریۀ رشد آموزش و پرورش، زمستان، شمارۀ 96، صص 92 - 97.
خسروی، اشرف؛ زارعی، فخری. (1397) «نقد جامعهشناختی داستان سه تار جلال آل احمد با رویکردی به خلاقیت نویسنده و شگردهای زیبایی شناختی داستان». فنون ادبی، پاییز، سال دهم، شمارۀ 3، صص 65 - 78.
دانشور، سیمین. (1371) غروب جلال، چ 4. بهار. قم: نشر خرّم.
دهباشی، علی(گردآورنده). (1368) یادمان جلال آلاحمد، چ 1. تهران: مؤسسة فرهنگی گسترش هنر.
دهقانی فیروزآبادی، محمدحسین. (1381) «رئالیسم پویا و جلال آلاحمد». کاوش نامه، سال سوم، شمارۀ 4، صص 15 - 41.
رنجبر، ابراهیم. (1389) «تأویل سیاسی اجتماعی داستانوارۀ سرگذشت کندوها». ادب پژوهی، بهار، شمارۀ 11، صص 120 - 142.
زمانینیا، مصطفی. (1374) مکالمات جلال آلاحمد. (پژوهش و ویرایش). تهران: انتشارات فردوس.
زیار، محمد؛ شرکت مقدم، صدیقه. (1388) «بررسی تطبیقی خواهرم و عنکبوت جلال آل احمد و بیگانۀ آلبر کامو». ادبیات تطبیقی جیرفت، بهار، سال پنجم، شمارۀ 9، صص 87 - 102.
سلامت، زهرا. (1389) تحلیل و بررسی عناصر داستان در «پنج داستان» جلال آل احمد. کارشناسی ارشد. استاد رهنما: پشتدار. تهران: دانشگاه پیام نور.
شعارینژاد، علیاکبر. (1364) فرهنگ علوم رفتاری. تهران: انتشارات امیرکبیر.
شهریاری، فاطمه. (1390) نقد واقعگرایی اجتماعی در داستانهای کوتاه جلال آلاحمد بر اساس نظریههای لوکاچ و باختین؛ (از رنجی که میبریم، سه تار، پنج داستان). کارشناسی ارشد. استاد راهنما: نصراصفهانی. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
عابدینی، حسن. (1366) صد سال داستاننویسی در ایران. جلد اول ( از 1253 تا 1342)، چ 1. تهران: نشر تندر.
عابدینی، حسن. (1368). صد سال داستاننویسی در ایران. جلد دوم ( از 1342 تا 1357)، چ 1. تهران: نشر تندر.
عسگریحسنکلو، عسگر. (1387) نقد اجتماعی رمان معاصر فارسی (با تأکید بر ده رمان برگزیده)، چ1. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
قادری، فاطمه؛ کیانی، مریم؛ کاظمی زهرانی، مرضیه. (1395) «بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی در رمان ابن الفقیر اثر مولود فرعون و داستان مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد». کاوشنامه ادبیات تطبیقی، زمستان، سال ششم، شمارۀ 24، صص 119 - 140.
محسنی سیسخت، نسرین. (1391) بررسی سیمای کودکان در آثار داستانی جمال میرصادقی و جلال آلاحمد. کارشناسی ارشد. استاد راهنما: ملک ثابت. یزد: دانشگاه یزد.
محمدی، آیتالله؛ محمدی، فاطمه. (1384) فرهنگ بازیهای محلی ایلام، جلد دوم. تهران: آریوحان.
محمودی جزه، سمیهسادات. (1392) بررسی سبکشناسانۀ داستانهای کوتاه جلال آلاحمد. کارشناسی ارشد. استاد راهنما: نیکمنش. تهران: دانشگاه الزهرا.
منبری، شهلا. (1391) تیپشناسی شخصیتهای داستانی جلال آل احمد. کارشناسی ارشد. استاد راهنما: جعفری. تهران: دانشگاه پیام نور. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 363 |