تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,853 |
خوانش تطبیقی گزارههای رئالیسمجادویی در رمانهای المرحوم حسن کمال و عزاداران بَیَل غلامحسین ساعدی | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 51، مهر 1402، صفحه 25-51 اصل مقاله (755.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2022.7502.2362 | ||
نویسندگان | ||
هدایت الله تقی زاده* 1؛ داود شیروانی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات، دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران. | ||
2دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه شهید بهشتی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
رئالیسم جادویی از شاخصههای واقع گرایی در نیمه دوم قرن بیستم است که با درآمیختگی با خیال، ساختارهای واقعی را تغییر دادهاست. حسن کمال و غلامحسین ساعدی ازجمله پیشگامان این سبک داستان نویسی در ادبیات داستانی معاصر عربی و فارسی هستند. رمانهای المرحوم و عزاداران بَیَل از نمونه های برجسته این سبک داستان نویسی هستند که در این مقاله تلاش شده شگردهاى نویسندگان از منظر گزارههای رئالیسمجادویی، باروش توصیفی– تحلیلی براساس مکتب آمریکایی مورد بررسی قرار گیرد. لزوم شناخت درونمایه و عناصر رئالیسمجادویی باتوجه به مشکلات اجتماعى، فرهنگى و سیاسى دو کشور مصر و ایران و باتوجه به اسطورهها و باورها ضرورت پژوهش است. نتایج نشانگر آن است که نویسندگان از رئالیسمجادویی برای بیان مشکلات سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه مصری و ایرانی استفاده نمودند. عنصر «سحروجادو»، «وهم و خیال»، پس از عنصر «واقعیت»، شالوده این دو داستان را تشکیل می دهد. زمینه گرایش هر دو نویسنده به سبک رئالیسمجادویی را باید در جنبههای روانشناختی شخصیتهای داستان آنان و ویژگیهای فردی مشترک آنان دانست. در المرحوم مؤلفههای رئالیسمجادویی؛ مانند «نمادسازی»، «رازگونگی»، «صدا و بو» حضوری پررنگ تر دارد و در عزاداران بَیَل، نمونه های بیشتری از عناصر «دوگانگی»، «اسطوره» و «صدا و بو» دیده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
حسن کمال؛ المرحوم؛ غلامحسین ساعدی؛ عزاداران بَیَل؛ رئالیسمجادویی | ||
مراجع | ||
آتش سودا، محمدعلی؛ توللی، اعظم (1389). «بررسی تطبیقی رمان صد سال تنهایی و رمان عزاداران بیل»، ادبیات تطبیقی، دوره5، شماره16، 11-34 .
آل احمد، جلال (1344). «عزاداری گوهر مراد برای اهالی بیل»، کلک، شمارة 12، 9-10.
أبوحامد، حامد (2007). الواقعیة السحریة فی العربیة، القاهرة: المجلس الأعلی للثقافة.
أبوهیف، عبدالله (2004). القصة القصیرة فی سوریة من التقلید إلی الحداثة، دمشق: اتحاد الکتاب.
اسماعیل، عزالدین (1988). الشعر العربی المعاصر قضایاه و ظواهره الفنیة و المعنویة، ط 5، بیروت: دارالعودة.
البستانی، بطرس (1987). الجمعیة السوریة للعلوم و فنون، بیروت: دارالمرء.
بینظیر، نگین و رضی، احمـد (1389). «درهـم تنیـدگی رئالیسمجادویی و داسـتان موقعیـت»، بوستان ادب، ش4 ، 29-46.
پورنامداریان، تقی؛ سیدان، مریم (1388). «بازتاب رئالیسمجادویی در داستان های غلامحسین ساعدی»، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه خوارزمی، ش64، 45-64.
حسینی، سیدحسن (1388). مشت در نمای درشت، چاپ سوم، تهران: سروش.
خیاط کاخکی، عباس(1393).پایان نامه ارشد. بررسی رئالیسمجادویی در ادبیات داستانی معاصر ایران با تأکید بر عزاداران بیل غلامحسین ساعدی، رازهای سرزمین من رضا براهنی و رمان اهل غرق منیرو روانی پور، دانشگاه سمنان، استاد راهنما عبدالله حسن زاده میرعلی، استاد مشاور: محمد رضایی.الخطیب، حسام. (1999). آفاق الأدب المقارن عربیا و عالمیا، ط2، دمشق: دارالفکر.
رضایی، مهدی (1383). آفرینش و مرگ در اساطیر، تهران: اساطیر.
ساعدی، غلامحسین (1377-1391). عزاداران بیل، چاپ چهاردهم، تهران: قطره و نگاه.
شوشتری، منصوره (1387). «رئالیسمجادویی، واقعیت خیالانگیز! آغاز رئالیسمجادویی»، فصلنامه هنر، شماره57، 44-32.
عبدی، صلاح الدین (2012). «الواقعیه السحریه فی أعمال ابراهیم الکونی»، العلوم الانسانیه، العدد19، صص89-108.
عطیه، جورج، شریح، محمود، بدویالجیوسی، سلمی الخضراء، حافظ، صبری (1391). ادبیات معاصر، تهران: سخن.
عفیفی، رحیم (1374). اساطیر و فرهنگ ایران، تهران: انتشارات توس.
عیسی، فوزی (2009). الواقعیة السحریة فی الروایة العربیة، القاهرة: دارالمعرفة.
قاسمزاده، محمد (1383). داستاننویسان معاصر ایران، تهران: هیرمند.
کمال، حسن (2013). المرحوم، القاهرة: دارالشروق.
مجابی، جواد (1378). شناختنامة غلامحسین ساعدی، تهران: قطره.
مسجدی، حسین (1389). «رئالیسمجادویی در آثار غلامحسین ساعدی»، متنشناسی ادب فارسی، دوره 46، شماره8 ، 93 - 103.
موسوى، سید کاظم؛ زارعى، فخرى (1387). «بررسی عنصر کشمکش در داستان سیاوش»، نقد ادبی، شماره 3، 192- 165.
میرعابدینی، حسن (1380).صدسال داستان نویسی،3جلد، تهران: چشمه.
میرزایینیا، حسین؛ سالمی، بهروز(1396). «واکاوی شگردهای رئالیسمجادویی در رمان «الغجریة و یوسف المخزنجی» ادوار خرّاط، الجمعیة الایرانیة للغة العربیة، -188.
ناظمیان، رضا؛ گنجیان خناری، علی؛ اسپرهم، داوود؛ شادمان، یسرا (1393). «بررسی گزارههای رئالیسمجادویی در رمانهای عزاداران بَیَل و شبهای هزار شب، ادب عربی، شماره 2، 178-158.
نجاتی، داوود؛ صاعدی، احمد رضا؛ خاقانی، محمد (1397). «مؤلفههای رئالیسمجادویی در رمان «تقریر میلیس» ربیع جابر»، نقد ادب معاصر، شماره 15، 131-149.
النعیمی، احمد حمد (2004). ایقاع الزمن فی الروایة العربیة المعاصرة، اردن: المؤسسة العربیة.
نیکوبخت، ناصر؛ رامین نیا، مریم (1384). «بررسی رئالیسمجادویی و تحلیل رمان اهل غرق»، پژوهشهای ادبی، شماره 8، 154-139.
هینلز، جان راسل (1383). شناخت اساطیر ایران، ت: عبدالحسین شریفیان، تهران: اساطیر.
یاورى، مریم (1392). جمهورى عربى مصر، تهران: شرق. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |