تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,853 |
تدوین راهکارهای توسعه درآمدهای پایدار در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد | ||
مطالعات اقتصاد بخش عمومی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2، شهریور 1402، صفحه 215-232 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/pse.2023.9315.1045 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی کریم زاده* 1؛ علیرضا حدادیان2 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی | ||
2دانشگاه فردوسی مشهد، گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی | ||
چکیده | ||
وجود درآمد پایدار یکی از مهم ترین موضوعات در انجام فعالیتهای سازمانها و پیگیری اهداف آنها می باشد. در ادبیات مدیریت و اقتصاد از جریان مالی و درآمدی به عنوان گردش خون داخل کالبد سازمان، یاد شده است. مسلماً هیچ سازمانی حتی سازمانهای خیریه نیز بدون وجود درآمدهای پایدار نمی توانند به فعالیت موثر خود ادامه دهند. لذا پرداختن به موضوع ایجاد درآمدهای پایدار در سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد نیز حائز اهمیت و ضرورت است. هدف از پژوهش حاضر تدوین راهکارهای ایجاد درآمدهای پایدار در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر مشهد می باشد. در انجام این پژوهش، از روش تحقیق کیفی استفاده شده است. برای جمع آوره دادهها، مصاحبههای عمیق با کارشناسان و متخصصان داخلی در شهرهای مشهد، تهران و اصفهان و متخصصان ایرانی فعال در سازمانهای ترافیک خارجی در کشورهای آمریکا، کانادا، دانمارک که در رشتههای اقتصاد، مدیریت شهری و حمل و نقل و ترافیک تخصص داشتند انجام گردید. علاوه بر این، از جستجوهای گسترده اینترنتی در تهیه ادبیات و مبانی نظری و به ویژه در شناسایی و الگوبرداری از روشهای مورد استفاده ایجاد درآمد پایدار در سازمانهای ترافیک سایر شهرهای جهان و فعالیتهای پارک ترافیک در کشورهای فنلاند، ترکیه، چین و هند بهره گرفته شد. همچنین در این پژوهش از روش مشاهده در بازدیدهای انجام شده از پارک ترافیک و برگزاری جلسات طوفان فکری در تولید ایدهها و راهکارهای جدید استفاده شد. تجزیه و تحیل دادهها با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبهها و طبقه بندی و تحلیل دادههای جمع آوری شده از اینترنت انجام شد. همچنین جلسات متعددی با هدف بررسی دقیق، امتیازدهی و اولویت بندی ایدهها و راهکارها برگزار و هشت ایده و راهکار دارای اولویت شناسایی شدند. برای یکی از راهکارها، محاسبات اقتصادی لازم انجام شد. | ||
کلیدواژهها | ||
درآمدهای پایدار؛ سازمان حمل و نقل و ترافیک؛ طوفان فکری؛ ارزش فعلی خالص | ||
مراجع | ||
آقایی فیشانی، تیمور. (1391). خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها. نشر: ترمه ، تهران.آمارنامه شهر مشهد. (1398). جلد 1 ، فصل 1، مشهد: شهرداری مشهد.تورنس، الیس. (1392). خلاقیت. ترجمه: رضا قاسم زاده، نشر: دنیای نو، تهران.
روستا، احمد.، ونوس، داور.، ابراهیمی، عبدالحمید. (1398). مدیریت بازاریابی. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران. شرزهای، غلامعلی. و ماجد، وحید. (1390). تامین مالی پایدار شهر، چگونگی تامین مالی به منظور توسعه پایدار شهری. دو فصلنامه مدیریت شهری، دوره 9، ویژه نامه.
شمیسا، علی و ارژنگ، شهلا.(1398). خلاقیت و نوآوری. نشر: ذهن آویز، تهران.
صمد آقایی ، جلیل. (1390). تکنیکها و راهکارهای خلاقیت فردی و گروهی. نشر: مدیریت دولتی، تهران.
فریمانی، حسن. (1393). خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی. نشر: کانون پژوهش.
Aghayi-Fishani, T. (2012). Creativity and Innovation in People and Organizations. Tirmih Publication, Tehran. [In Persian]. Akoglan Kozak, M., & Acar Gürel, D. (2015). Service Design in Hotels: A conceptual review. Tourism, 63 (2), 225–240. Alam, I. (2011). Exploring Cross-National Differences in Service Innovation Process and Strategy in Developing and Developed Nations. Journal of Service Management, 22(5), 586–606. . https://doi.org/ 10.1108/09564231111174960 Andreassen, T. W., Kristensson, P., Lervik-Olsen, L., Parasuraman, A., McColl-Kennedy, J. R., Edvardsson, B., & Colurcio, M. (2016). Linking Service Design to Value Creation and Service Research. Journal of Service Management, 27(1), 21–29. . https://doi.org/ 10.1108/JOSM-04-2015-0123 Angelopoulos, S., Kitsios, F., & Papadopoulos, T. (2010). New Service Development in E-Government: Identifying Critical Success Factors. Transforming Government: People, Process and Policy, 4(1), 95– 118. . https://doi.org/10.1108/17506161011028821 Banerjee, Abhijit, Karlan, Dean, Osei, Robert, Trachtman , Hannah and Udry, Christopher .(2022). Unpacking a Multi-Faceted Program to Build Sustainable Income for the Very Poor. Journal of Development Economics 155 ,1-10. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2021.102781 Baron, S., Warnaby, G., & Hunter-Jones, P. (2014). Service(s) Marketing Research: Developments and Directions. International Journal of Management Reviews, 16(2), 150–171. https://doi.org/10.1111/ijmr.12014 Biemans, W. G., Griffin, A., & Moenaert, R. K. (2015). New Service Development: How the Field Developed, Its Current Status and Recommendations for Moving the Field Forward. Journal of Product Innovation Management, 33(4), 382–397. . https://doi.org/10.1111/jpim.12283 Carlborg, P., Kindström, D., & Kowalkowski, C. (2014). The Evolution of Service Innovation Research: A Critical Review and Synthesis. The Service Industries Journal, 34(5), 373–398. . https://doi.org/ 10.1080/02642069.2013.780044 Carvalho, L. M. C., & Sarkar, S. (2014). Market Structures, Strategy and Innovation in Tourism sector. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 8(2), 153–172. http://dx.doi.org/10.1108/IJCTHR-05-2013-0031 Chen, J. S., & Tsou, H. T. (2012). Performance Effects of IT Capability, Service Process Innovation, and the Mediating Role of Customer Service. Journal of Engineering and Technology Management, 29(1), 71–94. http://dx.doi.org/10.1016/j.jengtecman.2011.09.007 De Smet, D., Mention, A. L., & Torkkeli, M. (2013). Involving Customers in the Innovation Process: The Acquisition Capability of Knowledge Intensive Companies. Proceedings of the XXIV International Society for Professional Innovation Management Conference (ISPIM) (pp. 1–20), Helsinki. Dervitsiotis, K. N. (2010). A Framework for the Assessment of an Organisation’s Innovation Excellence. Total Quality Management, 21(9), 903–918. http://dx.doi.org/10.1080/14783363.2010.487702 Edvardsson, B., Meiren, T., Schäfer, A., & Witell, L. (2013). Having a Strategy for New Service Development-Does it Really Matter? Journal of Service Management, 24(1), 25–44. http://dx.doi.org/10.1108/09564231311304170 Eveleens, C. (2010). Innovation Management; a Literature Review of Innovation Process Models and Their Implications. Science, 800(2010), 900–916. Farimani, Ḥ. (2014). Creativity, Innovation, and Entrepreneurship. Research Center Publication. [In Persian]. Kamariotou, M., Kitsios, F., & Grigoroudis, E. (2018). Strategic Decision Making Using Multicriteria Analysis: Information Systems Performance Evaluation in Greek SMEs. Proceedings of the 7th International Symposium and 29th National Conference on Operational Research (pp. 184–188), Chania. Kitsios, F., & Kamariotou, M. (2016a). Critical Success Factors in Service Innovation Strategies: An Annotated Bibliography on NSD. Proceedings of British Academy of Management (ΒΑΜ), Conference 2016 (pp. 1–28), Newcastle. Kitsios, F., & Kamariotou, M. (2016b). The Impact of Information Technology and the Alignment between Business and Service Innovation Strategy on Service Innovation Performance. Proceedings of 3rd International Conference on Industrial Engineering, Management Science and Applications (ICIMSA 2016) (pp. 247–251). Jeju Island: IEEE Xplore. http://dx.doi.org/10.1109/ICIMSA.2016.7504042 Kitsios, F., & Sindakis, S. (2014). Analysis of Innovation Strategies in Hospitality Industry: Developing a Framework for the Evaluation of New Hotel Services in Thailand. Proceedings of 2nd International Conference on Innovation and Entrepreneurship: ICIE 2014 (pp. 136–141), Bangkok. Kitsios, F., Doumpos, M., Grigoroudis, E., & Zopounidis, C. (2009). Evaluation of New Service Development Strategies Using Multicriteria Analysis: Predicting the Success of Innovative Hospitality Services. Operational Research, 9(1), 17–33. http://dx.doi.org/10.1007/s12351-008-0025-3 Konu, H. (2015). Developing a Forest-based Wellbeing Tourism Product together with Customers – an Ethnographic Approach. Tourism Management, 49,1–16. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2015.02.006 Lovrić, Milan, Li, Ting and Vervest, Peter (20113). Sustainable Revenue Management: A Smart Card Enabled Agent-Based Modeling Approach. Decision Support Systems 54, 1587-1601. https://doi.org/ 10.1016/j.dss.2012.05.061 Melton, H. L., & Hartline, M. D. (2010). Customer and Frontline Employee Influence on New Service Development Performance. Journal of Service Research, 13(4), 411–425. https://doi.org/10.1177/1094670510369378 Ottenbacher, M. C., & Harrington, R. J. (2010). Strategies for Achieving Success for Innovative versus Incremental New Services. Journal of Services Marketing, 24(1), 3–15. http://dx.doi.org/10.1108/08876041011017853 Papastathopoulou, P., & Hultink, E. J. (2012). New Service Development: An Analysis of 27 Years of Research. Journal of Product Innovation Management, 29(5), 705–714. https://doi.org/10.1111/j.1540-5885.2012.00944.x Rusta, A., Vinus, D. & Ibrahimi, A. (2019). The Management of Marketing. The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Islamic and Human Sciences (Samt), Tehran. [In Persian].
Ṣamad Aghayi, J. (2011). Techniques and Strategies for Individual and Group Creativity. Government Management Publication, Tehran. [In Persian]. Sandvik, I. L., Duhan, D. F., & Sandvik, K. (2014). Innovativeness and Profitability: An Empirical Investigation in the Norwegian Hotel Industry. Cornell Hospitality Quarterly, 55(2), 165–185. http://dx.doi.org/10.1177/1938965514520963 Shamisa, A. and Arzhang, Sh. (2019). Creativity and Innovation. Zehnʼaviz Publication, Tehran. [In Persian]. Sharzie, Gh. & Majid, V. (2011). Sustainable City Financing: How to Finance Sustainable Urban Development. Biannual Journal of Urban Management, Vol. 9, Special Issue. [In Persian]. Statistics of Mashhad city. (2019). Vol. 1, Chapter 1, Mashhad: Mashhad Municipality. [In Persian].
Tajeddini, K. (2011). Customer Orientation, Learning Orientation, and New Service Development an Empirical Investigation of the Swiss Hotel Industry. Journal of Hospitality & Tourism Research, 35(4), 437–468. https://doi.org/10.1177/1096348010380599 Torrance, E. (2013). Creativity. Translator: Riza Qasimzadah, New World Publication, Tehran. [In Persian]. Weng, R. H., & Huang, C. Y. (2012). The Impact of Customer Knowledge Capability and Relational Capability on New Service Development Performance: The Case of Health Service. Journal of Management & Organization, 18(5), 608–624. http://dx.doi.org/10.5172/jmo.2012.18.5.608 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 158 |