تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 408 |
تعداد مقالات | 3,249 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,065,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,126,502 |
فضا سازی رمان اهل غرق با تکیه بر نشانه های سنت و مدرنیته | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 52، تیر 1404، صفحه 47-66 اصل مقاله (516.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2023.9038.1760 | ||
نویسندگان | ||
هایده بنائی1؛ علی حسین رازانی* 2؛ کبری بهمنی2؛ جواد تراب پور2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد دورود، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، ایران. | ||
2استادیار، گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد دورود، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، ایران. | ||
چکیده | ||
حضور مدرنیته در ایران و از بین رفتن سنّتهای بومی یکی از عوامل شکلگیری ادبیّات اقلیمی است. رمان اهل غرق یکی از رمانهای اقلیمی مربوط به مکتب جنوب است که منیرو روانیپور با نگارش آن در پی پاسداشت سنّتها و ارزشهای بومی زادگاهش جفره برآمده است. جفره نمادی از جامعۀ آن روزگار ایران است. رمان اهل غرق به شیوۀ رئالیسم جادویی نوشته شده و نتایج مقالۀ حاضر با روش توصیفی- تحلیلی حاکی از آن است که نویسنده در کلّ داستان، سه گونه فضای خاص آفریده است. نخست فضای دورۀ سنتی، دوم فضای دورۀ مدرنیته و سوم فضای تقابل بین سنت و مدرنیته. نویسنده در دورۀ سنتی با بزرگنمایی باورها و شخصیتهای خرافی، فضایی موهوم وترسناک به داستان بخشیده است. در عین حال فضای حاکم بر روابط بین مردم روستا بسیار پاک و صمیمی است. در دورۀ ورود مدرنیته به روستا، ابتدا فضای طنزآمیزی بوجود می آید امّا بعد از آن فضای تیره، غیر اخلاقی و صنعتی حاکم می شود و در دورۀ تقابل سنت و مدرنیته، نویسنده به شیوۀ رئالیسم جادویی، فضایی انقلابی و مبارزاتی می آفریندکه حاصل بیداری فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم است. | ||
کلیدواژهها | ||
فضاسازی؛ سنت؛ مدرنیته؛ اهل غرق؛ ادبیّات اقلیمی | ||
مراجع | ||
ابرمز، ام، جی. (1384) فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمۀ سعید سبزیان، تهران: رهنما.
بنائی، هایده و دیگران. (1401) فضاسازی در رمان شب ممکن، پژوهشنامه ادبیات داستانی، دورۀ 11 ، شماره 3، پیاپی 40 ، مهر 1401، 73-90.
خانی،لطفعلی؛ علمی، محمود؛ غفاری، مظفر؛ اسماعیلی، رضا. (1392) بررسی رابطۀ محرومیت اجتماعی با گرایش به خرافات، مطالعات جامعهشناسی، سال ششم، (21)، 19-7.
خسروی، ابوتراب. (1388) حاشیهای بر مبانی داستاننویسی، تهران، ثالث، چاپ اوّل.
خواجوند سریوی، زینب ؛ حسنپور آلاشتی، حسین. (1398) تحلیل سبکشناختی رمان اهل غرق منیرو روانیپور، پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی، شماره3 (پیدرپی 37)، 98-71.
داد، سیما. (1392) فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
دریانورد، غلامحسین. (1377) سیمای بندر گناوه در هفت آیینه آمار، تهران: هیرمند.
رامیننیا، مریم؛ نیکوبخت، ناصر. (1384) بررسی رئالیسم جادویی و تحلیل رمان اهل غرق، پژوهشهای ادبی، شماره 8 ، 139-154.
روانیپور، منیرو. ( 1368) اهل غرق، تهران: خانه آفتاب، چاپ اوّل.
ساعدی، غلامحسین. ( 1355) اهل هوا، تهران: امیرکبیر.
سپانلو، محمدعلی. (1359) گزارشی از داستاننویسی یکساله ایران، آینده، سال 6، جلد ششم ،(3و4)، 242-238.
سپهر، مسعود. (1375) بررسی مصادیق بارز عوامل و علل بروز و راههای مبارزه با خرافات و موهومات، جمود و تحجرفکری مقدسمآبی و ظاهرگرایی، تهران: انتشارات دانشگاه.
صادقیشهپر، رضا. ( 1397) اقلیم داستان: نقد و بررسی داستانهای اقلیمی و روستایی ایران از آغاز تا انقلاب اسلامی، تهران: زوّرا.
قادری، الیاس؛ زاده ناصری، فرزاد؛ رکرکیان، زهرا. (1395) «بررسی و تحلیل عناصر اقلیمی جنوب در رمان اهل غرق منیرو روانیپور»، همایش ادبیّات فارسی معاصر.
قاسمزاده، رضا؛ فرضی، حمیدرضا؛ دهقان، علی. (1396) چالش سنت و مدرنیته در رمان اهل غرق منیرو روانی پور، زبان و ادبیات فارسی ( نشریۀ سابق دانشکدۀ ادبیات دانشگاه تبریز) ، سال 70،(235)، 203- 181.
کاتوزیان، همایون. (1373) سبک مارکزی و رئالیسم سحرآمیز، ایران فردا، سال دوم، (12) .
کادن، جی. ای. (1386) فرهنگ ادبیّات و نقد، ترجمۀ کاظم فیروزمند، تهران: شادگان.
گیدنز، آنتونی. (1376) جامعهشناسی، ترجمۀ منوچهر صبوری کاشانی، تهران: نی.
مالمیر، تیمور ؛ ناصر بافقی، علیرضا. (1393) تحلیل ساختاری رمان اهل غرق، متنپژوهی ادبی، سال 18، (6)، 23- 7.
مستور، مصطفی. (1386) مبانی داستان کوتاه، تهران: مرکز.
میرصادقی، جمال. (1376) عناصر داستانی، تهران: سخن
میر صادقی ، میمنت. (1377) واژه نامه هنر داستان نویسی ، تهران :کتاب مهناز.
میرعابدینی، حسن. (1377) صدسال داستان نویسی در ایران، تهران: چشمه.
یونسی، ابراهیم. (1369) هنر داستان نویسی ، تهران: نگاه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 354 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 249 |