تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,838 |
تأثیر مهارتهای تفکر کارآفرینانه بر دوسوتوانی سازمانی: نقش میانجی سرمایه فکری (مورد مطالعه: معلمان شهر اصفهان) | ||
آموزش و مدیریت کارآفرینی | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 5، اسفند 1402، صفحه 58-43 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/eme.2023.9901.1062 | ||
نویسندگان | ||
نیلوفر صابری؛ حمید رحیمی* | ||
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
چکیده | ||
تحقق دوسوتوانی سازمانی در ابعاد اکتشاف و بهرهبرداری در نظام آموزشی میتواند از طریق افزایش و رشد مهارتهای تفکر و سرمایه فکری ایجاد گردد. به همین دلیل پرداختن به آن و تلاش برای شناسایی و تقویت عناصر کلیدی مؤثر در موفقیت و تعالی آن از وظایف پژوهشگران و اندیشمندان است لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مهارتهای تفکر کارآفرینانه بر دوسوتوانی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در معلمان شهر اصفهان بود. نوع پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان شهر اصفهان بود که از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی خوشهای طبقهای متناسب، با حجم 340 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه دوسوتوانی سازمانی، مهارتهای تفکر کارآفرینانه و سرمایه فکری بود. پایایی ابزارها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مهارتهای تفکر 98/0، دوسوتوانی سازمانی 97/0 و سرمایه فکری 90/0 برآورد شد. تحلیل دادهها بهصورت توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزارهای Amos نسخه 22 و SPSS نسخه 26 انجام گرفت. نتایج نشان داد اثرات کل مهارتهای تفکر کارآفرینانه، سرمایه فکری و اثرات کل سرمایه فکری بر دوسوتوانی سازمانی، مثبت و معنادار بود و نقش میانجی سرمایه فکری، در تأثیر مهارتهای تفکر کارآفرینانه بر دوسوتوانی سازمانی، مثبت و معنادار شد. بر این اساس متصدیان و برنامهریزان امور درسی و آموزشی باید تدابیر لازم را جهت آشنایی معلمان با مهارتهای تفکر کارآفرینانه در نظام آموزش و پرورش و محیطهای یادگیری اتخاذ نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارآفرینی؛ تفکر کارآفرینانه؛ دوسوتوانی سازمانی؛ سرمایه فکری؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 203 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |