تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,207 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,865 |
بررسی تأثیر تفکرات نیهیلیستی بر شکلگیری پلیدشهر در شعر سیمین بهبهانی و غاده السمان | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 52، دی 1402، صفحه 1-25 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2022.7737.2381 | ||
نویسندگان | ||
زهرا آریان زاد1؛ فریدون طهماسبی* 2؛ شبنم حاتم پور2؛ فرزانه سرخی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. | ||
چکیده | ||
در تاریخ فرهنگ جهانی، همیشه ارتباط ژرفی میان فلسفه و ادبیات وجود داشته است. بعدها نیز با ظهور مکتبهای فلسفی چون نیهیلیسم، ایدههای فلسفی در ادبیات نقش اساسی و محوری ایفا کردند. نیهیلیسم به ایدئولوژی گفته میشود که معمولاً با نفی مطلق همراه است؛ لذا در آن معنای زندگی، هستی و بودن از بین میرود. این مکتب فلسفی اواخر سدۀ هجدهم و اوایل سدۀ نوزدهم گسترش چشمگیری پیدا کرد و به علوم گوناگون راه یافت. ادبیات پلیدشهری که با ادبیات آرمانشهری در تضاد است، در حقیقت بازتاب زندگی فردی و جامعۀ ناخوشایند و شرایط نامطلوب سیاسی، اجتماعی، فرهنگی خالقان این آثار ادبی است؛ لذا تفکرات، جهانبینی و حتی دلزدگیهای آنان را نیز دربرمیگیرد. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و براساس مکتب ادبیات تطبیقی آمریکا با هدف نشان دادن ارتباط مکتب فلسفی نیهیلیسم با ادبیات پلیدشهری، اشعار سیمین بهبهانی و غادهالسمان را مورد بررسی قرار دادهاست. نتیجه نشان میدهد؛ که بهبهانی و السمان خلق پلیدشهر را دستمایۀ مطلوبی برای بیان تفکرات نیهیلیستی خویش قرار دادهاند و ازآنجاییکه هر دو شاعر زن هستند، لذا معضلات و مشکلات زنان، آنان را بیشتر به سمت تفکرات نیهیلیستی سوق داده و به دنبال آن به خلق پلیدشهر روی آوردهاند؛ اما در اشعارالسمان بنابر تاریخچۀ زن عرب، اندیشههای نیهیلیستی و ترسیم پلیدشهر نمود بیشتری پیدا میکند. به طورکلی، هدف سیمین و غاده از ترسیم پلیدشهر، رسیدن به شهری آرمانی و ایدهآل است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل فلسفی؛ نیهیلیسم؛ پلیدشهر؛ سیمین بهبهانی؛ غاده السمان | ||
مراجع | ||
آشوری، داریوش (1377). شعر و اندیشه. تهران: مرکز.
آزاد، پیمان (1374). در حسرت پرواز، حکایت نفس در شعر احمد شاملو و سهراب سپهری. چ 1، تهران: هیرمند.
باقرآبادی، شهریار و سلیمی، علی و زینی وند، تورج (1399) «کاربرد طرحوارههای تصویری در سروده های سهراب سپهری و خلیل حاوی- براساس نظریه معناشناسی شناختی» ادب عربی، دانشگاه تهران، سال 12، شماره 4، 1- 18.
حاوی، خلیل (1993). دیوان خلیل حاوی، ط 1، بیروت: دارالعودة.
الحرّ، عبدالحمید (1995). خلیل حاوی شاعر الحداثة و الرومانسیّة، ط 1، بیروت: دارالکتب العلمیّة.
داد، سیما، (1375). فرهنگ اصطلاحات ادبی: واژهنامهی مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی به شیوه تطبیقی و توضیحی. چ 2، تهران: مروارید.
سپهری، سهراب (1370). هشت کتاب. چ 10، تهران: آرین.
سلیمی، علی و پیمان صالحی (1390). «بررسی تطبیقی اسطوره سندباد در شعر بدر شاکر السیاب و خلیل حاوی». مجله زبان و ادبیات عربی، مشهد، شماره 4، 78-93.
شفیعیکدکنی، محمّدرضا (1359). ادوار شعر فارسی از مشروطیّت تا سقوط سلطنت. چ 1، تهران: توس.
شفیعیکدکنی، محمّدرضا (1393). شعر معاصر عرب. چ 3، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (1370). نگاهی به سپهری. چ2، تهران: مروارید.
الضاوی، احمد عرفات (1389). کارکرد سنّت در شعر معاصر عرب. مترجم: سیّدحسین سیّدی، چ 2، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی.
عباس، احسان (1384). رویکردهای شعر معاصر عرب. ترجمه: حبیبالله عباسی، تهران: سخن.
عدوان، ممدوح (1967). الظّل الأخضر، ط 1، دمشق: دارالکتب للملایین.
عقاق، قادة (2001). دلالة المدینة فی الخطاب الشّعری المعاصر، دمشق: اتّحاد الکتاب.
متّحدین، ژاله (1355). نیلوفر. مجلّه دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 12 (3)، 18– 34.
میرصادقی، جمال (1385). عناصر داستان، چ 5، تهران: سخن.
میکائیلی، حسین (1389). پیوند عرفان و رمانتیسم در شعر سپهری. مطالعات عرفانی، 6 (1)، 273–294.
یوسفی، غلامحسین (1369). چشمه روشن - دیداری با شاعران، تهران: علمی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 311 |