تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,838 |
بررسی تطبیقی اسلوب «کولاژ» در شعر فاطمه ناعوت و یداله رؤیایی (مطالعه موردی: نقرة إصبع و فوق کف إمرأة / شعرهای دریایی و لبریختهها) | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 52، دی 1402، صفحه 81-104 اصل مقاله (1.6 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2022.7003.2315 | ||
نویسندگان | ||
علی صیادانی* 1؛ حسن اسماعیل زاده2؛ منوچهر دویران3 | ||
1دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
شعر معاصر عربی و فارسی بهمنظور تأثیر بیشتر به مخاطب از امکانات هنرهای دیگر ازجمله سینما، موسیقی و نقاشی کولاژ، استفاده کرده است. شاعران با بهرهگیری خلاقانه از ظرفیت و امکانات فن کولاژ، خواننده را به تأمل و تفکر بیشتر واداشتهاند، در نتیجه موجبات بهرهوری و لذت بیشتر خواننده شدهاند. یدالله رؤیایی، شاعر حجمگرای ایرانی و فاطمه ناعوت شاعر نواندیش معاصر مصر، در اشعارشان از این فن استفاده کردهاند. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، براساس مکتب آمریکایی، سرودههای دو شاعر مذکور را از نظرگاه کولاژ موردبررسی قرار میدهد، ازآنجاکه از شاخصههای اصلی هردو شاعر کاربست شگرد یادشده است؛ بررسی اشعار این دو شاعر، نشان میدهد که هردو شاعر بهصورت هنرمندانه، با رعایت اصل تکه چسبانی، مؤلفههای کولاژ را ازجمله گسست فضای متن، ایجاد تصاویر پارادوکسی و آفرینش تصاویر دیداری- نوشتاری به کار گرفتهاند. البته کاربست مؤلفة آفرینش تصاویر دیداری- شنیداری در اشعار رؤیایی در مقایسه با اشعار ناعوت از بسامد بالایی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
کولاژ؛ رؤیایی؛ لبریختهها؛ شعرهای دریایی؛ ناعوت؛ نقرۀ أصبع؛ فوق کف إمرأة | ||
مراجع | ||
ابویسانی، حسین (1391). «پست مدرنیسم در متن ادبی کولاج»، مجله زبان وادبیات عربی، شماره هفتم، 25-1.
باقی نژاد، عباس و محمدی، برات (1397). «شعرحجم: یداله رؤیایی، شگردها ومؤلفه ها»، فصلنامه تخصصی زبان وادبیات، دوره 14، ش16،110-94.
پور چافی، علی حسین (1390). جریان های شعر معاصر فارسی، چاپ سوم، تهران: امیر کبیر.
چناری، امیر(1377). متناقض نمایی در شعر فارسی، چاپ اول، تهران: پژوهش فرزان روز.
حسن لی، کاووس (1391). گونههای نو آوری در شعر معاصر ایران، چاپ سوم، تهران: ثالث.
حسینی، مهدی (1367). «کلاژ ومکتب های نوین ادبی»، مجله هنر، ش15، 171-144.
روزبه، محمدرضا (1388). تاریخ ادبیات معاصر ایران. چاپ چهارم، تهران: روزگار.
زرقانی، سید مهدی (1394). چشم انداز شعر معاصر ایران، چاپ دوم، تهران: ثالث.
رؤیایی، یداله (1346). دلتنگی ها، چاپ اول، تهران: روزن.
رؤیایی، یدالله (1357). هلاک عقل به وقت اندیشیدن. مقالهها؛ گردآوری و تنظیم از غلامرضا همراز، چاپ اول، تهران: مروارید.
رؤیایی، یدالله (1396). گزینه اشعار، چاپ هفتم، تهران: مروارید.
رؤیایی، یدالله (1399). لبریخته ها، چاپ دوم، تهران: افراز.
رؤیایی، یدالله (1396). گزینه اشعار یداله رؤیایی، چاپ هفتم، تهران: نگاه.
رؤیایی، یدالله (1397). از سکوی سرخ، چاپ سوم، تهران: نگاه.
رؤیایی، یدالله (1344). شعرهای دریایی، چاپ اول، تهران: مروارید.
سید حسینی، رضا.(1395). مکتب های ادبی، چاپ نوزدهم، جلد دوم، تهران: نگاه.
شفیعیکد کنی، محمدرضا (1358). موسیقی شعر، چاپ اول، تهران: آگاه.
عبدالله، علی عواد (2022). «الکولاج فی روایة کراسة کانون لمحمد خضیر مقاربة مفاهیمیة إجرائیة»، مجلة لارک للفلسفة و اللسانیات و العلوم الاجتماعیة، 1 (44)، 191-172.
علوی مقدم، مهیار (1381). نظریه های نقد ادبی معاصر، چاپ دوم، تهران: سمت.
فارسی، بهنام و بیانلو، علی (1397). «تبیین مفهوم متناقض نما وکارکرد آن درتعابیر شعری احمد مطر»، پژوهش نامه نقد ادب عربی، شماره 17، 244-213.
فتوحی، محمود (1385). بلاغت تصویر، چاپ دوم، تهران: نشرسخن.
فتوحی، محمود (1385). «ویژگیهای تصویر سوررئالیستی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، شماره 152، سال 39، 32-1.
القاضی، محمد ومجموعه من المؤلفین(2010). معجم السردیات، چاپ اول، لبنان: دار الفارابی.
مقدادی، بهرام (1378). فرهنگ اصطلاحات نقدادبی از افلاطون تا عصر حاضر، چاپ اول تهران: فکرروز.
میرصادقی میمنت (1385). واژه نامه هنر شاعری، چاپ سوم، تهران: کتاب مهناز.
ناعوت، فاطمه (2002). نقرة اصبع، الطبعة الاولی، القاهره: الهیئة العامة للکتاب.
ناعوت، فاطمه (2005). فوق کف امرة، الطبعه الثانیه، قاهره: الهیئة العامة للکتاب.
ناعوت، فاطمه (2003). علی بعد سنتیمتر واحد من الارض، الطبعه الثانیه، قاهره: مطبعه سیزار.
نجفی، علی وهمکاران (1394). «آشنایی زدایی در شعر ادونیس ویدالله رؤیایی»، نشریه ادبیات تطبیقی، سال7، شماره 12،380-359.
وهبه، مجدی و المهندس،کامل (1984). معجم المصطلحات العربیة فی اللغة والادب، الطبعة الثانیة، مکتبة لبنان: بیروت. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153 |