تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,058 |
مفهومپردازی نقش آموزش مشاغل و فرصتهای شغلی در بهبود نگرش کارآفرینانۀ دانشآموزان پایۀ ششم | ||
آموزش و مدیریت کارآفرینی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 6، خرداد 1403، صفحه 44-17 اصل مقاله (1.97 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/eme.2024.10280.1090 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رجایی لاری1؛ فرنوش اعلامی* 2؛ حامد عباسی کسانی2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
توجه به بهبود مهارتها، نگرشها و رفتارهای کارآفرینانه بهعنوان عوامل کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع در دهههای اخیر افزایش یافته است. بر اساس گزارشهای دفتر دیدهبان جهانی کارآفرینی، این مهارتها و نگرشها اکتسابی و قابل آموزش هستند. از اینرو، آموزش کارآفرینی از دوران کودکی بهعنوان مرحلهای اساسی در شکلگیری و تقویت این مهارتها و نگرشها در نظر گرفته میشود. هدف از انجام این پژوهش، مفهومپردازی نقش آموزش مشاغل و فرصتهای شغلی در بهبود نگرش کارآفرینانه دانشآموزان پایه ششم در منطقه فرگ شهرستان داراب بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است که با روش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی در منطقه مذکور است. دو کلاس ۳۰ نفره بهصورت هدفمند برای گروههای آزمایش و کنترل بهعنوان نمونه، مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محققساخته سنجش نگرش کارآفرینانه گردآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره، T زوجی و مستقل و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. پیشفرض همگنی واریانس درونگروهی با آزمون لوین و نرمال بودن توزیع دادهها با آزمون شاپیرو-ویلکس بررسی گردید. نتایج نشان داد که آموزش مشاغل و فرصتهای شغلی بهطور مؤثر منجر به تقویت و رشد نگرش کارآفرینانه دانشآموزان شده است. بهکارگیری روشهای تدریس متنوع و بهرهگیری تلفیقی از دروس پایه ششم برای آموزش مشاغل، بیشترین تأثیر را بر مؤلفههای نگرش کارآفرینانه دانشآموزان یعنی خلاقیت و نوآوری، ریسکپذیری و بهرهبرداری از فرصتها دارد. این پژوهش پیشنهادهای کاربردی را برای بهبود و نهادینهسازی فرهنگ کارآفرینی با تأکید بر آموزش کارآفرینی در دوران ابتدایی به همراه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارآفرینی؛ بینش کارآفرینی؛ رفتار کارآفرینی؛ فرهنگ کارآفرینی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |