تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 383 |
تعداد مقالات | 3,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,760,813 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,950,058 |
بررسی تأثیر هوشیاری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی با نقش تعدیلگر سلامت روانشناختی در میان دانشجویان روانشناسی | ||
آموزش و مدیریت کارآفرینی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 6، خرداد 1403، صفحه 84-65 اصل مقاله (1.84 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/eme.2024.10356.1093 | ||
نویسندگان | ||
مهرداد شفیعی* 1؛ زهرا امیری2 | ||
1مدیر مرکز رشد واحدهای فناوری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در دهههای اخیر، دانشگاهها با توجه به رویکرد "دانشگاه کارآفرین" سازوکارهای گوناگونی برای حمایت از تجاریسازی ایدههای نوآورانه و دستاوردهای پژوهشی تدارک دیدهاند. در این راستا، توسعه فرهنگ کارآفرینی در میان دانشجویان از اهمیت چشمگیری برخوردار است. دانشجویان باید بهعنوان هدف اصلی برنامهها و سازوکارهای دانشگاهی، قصد کارآفرینانه را در خود تقویت کرده و از آن برای راهاندازی کسبوکارها استفاده نمایند. قصد کارآفرینانه، بهعنوان یک باور پذیرفتهشده برای راهاندازی کسبوکار جدید و برنامهریزی آگاهانه در آینده، از اهمیت ویژهای برخوردار است. عوامل متعددی میتوانند قصد کارآفرینی را تحت تأثیر قرار دهند. از جمله این عوامل میتوان به هوشیاری کارآفرینانه و سلامت روانشناختی اشاره نمود. از اینرو پژوهش حاضر به بررسی تأثیر هوشیاری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینی با نقش تعدیلگر سلامت روانشناختی در میان دانشجویان روانشناسی پرداخته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و با روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان رشته روانشناسی در مؤسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز هستند که از بین آنها 183 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدهاند. نتایج نشان داد که هوشیاری کارآفرینانه و سلامت روانشناختی اثرات مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینی دارند، با این وجود، اثر تعدیلگر سلامت روانشناختی بر رابطه بین هوشیاری و قصد کارآفرینی تأیید نشد. بنابراین، هوشیاری کارآفرینانه میتواند بهشدت قصد کارآفرینی را تحت تأثیر قرار دهد و سلامت روانشناختی نیز عامل مؤثری در پیدایش قصد کارآفرینی است. در عین حال، تأثیر هوشیاری بر قصد کارآفرینی در میان دانشجویان با سطوح مختلف سلامت روان، تفاوتی را نشان نداد. تدوین و اجرای برنامهها و سیاستهای دانشگاهی با تأکید بر تقویت هوشیاری کارآفرینانه و ارتقاء سلامت روانشناختی دانشجویان، بهویژه در رشته روانشناسی پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارآفرینی؛ بهبود فرهنگ کارآفرینی؛ دانشجویان کارآفرین؛ دانشگاههای نسل سوم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 284 |