تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 393 |
تعداد مقالات | 3,094 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,831,491 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,983,998 |
بررسی مفهوم «دیگری» و «حضور و غیاب» در مجموعه داستان چشم سگ از عالیه عطایی ( بر اساس نظریه متافیزیک حضور ژاک دریدا) | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 9، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 51، فروردین 1404، صفحه 205-223 اصل مقاله (534.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2023.8602.1712 | ||
نویسندگان | ||
محمود کمالی* 1؛ هادی یوسفی2 | ||
1استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی ،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از مفاهیم مورد انتقاد دریدا در تفکر غربی، توجّه فراوان و توسل به متافیزیک حضور به منظور سرکوب و فراموش نمودن بخش غیاب (غیریت و تفاوت) است که همواره در حیات و تفکر انسانی وجود داشته و دریدا با انجام این نقد، زمینۀ خوانش متون را از زاویهای فراموش شده و پنهان پدید آورد. بخشی از متون که شایانی بحث و بررسی از این منظر را دارند، داستانها هستند که پژوهش حاضر در این راستا تلاش کرده است با روش توصیفی- تحلیلی و با هدف درک و دریافت عوامل و بسترهای ایجاد حس «دیگری بودن» در شخصیتهای هفت داستان مجموعه داستان چشم سگ عالیه عطایی از نظریة متافیزیک حضور ژاک دریدا بهره بگیرد و با این شیوه روابط تقابلی و همچنین توجّه به غیاب از نگاه نویسنده و خواننده را مورد بررسی قرار دهد. اهمیت این پژوهش را میتوان از خلال نشان دادن شیوهای دیگر از خوانش و کشف شکافها و وجوه غایب متنی که امکان بینش جدیدی را برای مخاطب فراهم میسازد، جستجو کرد. نتایج پژوهش نشان میدهد که در این هفت داستان عوامل گوناگونی ایجاد کنندة مفهوم «دیگری» است که از جملة آنها مهاجرت و تفاوتهای فرهنگی است که تقابلهایی را نیز به وجود می آورد. نویسنده نیز با توجه به دو فرهنگی بودن و بهره داشتن از هر دو سویة حاضر و غایب (ایرانی- افغانستانی) تمام تلاش خود را به کار برده است تا از هر دو سو، داستانها را روایت کند و این جابه جایی سویه غایب و حاضر در روایت و از زبان شخصیتها به خوبی مشهود است. | ||
کلیدواژهها | ||
دریدا؛ متافیزیک حضور؛ عالیه عطایی؛ چشم سگ | ||
مراجع | ||
آفرین، فریده. (1390) «چالش ساختار و معنا: خوانش واساز از نگارة بیرون آوردن یوسف از چاه»، باغ نظر، شماره شانزده، سال هشتم، بهار، 55-64.
احمدی، پریسا و همکاران. (1401) «مواجهة خودی و دیگری در رمانهای مهاجرت رضا قاسمی بر پایة الگوی لوتمان»، پژوهشنامة ادبیات داستانی، دورة یازدهم، شمارة 4، 21-1.
تایسن، لوئیس.(1398) نظریههای نقد ادبی معاصر، ترجمه مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی، تهران: نگاه امروز/حکایت قلم نوین.
دریدا، ژاک. (1381) مواضع، ترجمۀ پیام یزدانجو، تهران، مرکز.
دزفولیان راد، مریم و همکاران. (1399) «بازنمایی «دیگری» در مثنوی»، دو فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی، سال28، شمارة 88، 200-176. doi: 10.29252/jpll.28.88.177
-رویل، نیکلاس.(1388) ژاک دریدا، ترجمۀ پویا ایمانی، تهران، مرکز.
-زمانی،کریم.(1389) شرح جامع مثنوی معنوی( دفتر اول)، چاپ سی و دوم، تهران، اطلاعات.
ضیمران، محمد.(1399) ژاک دریدا و متافیزیک حضور، تهران: هرمس.
عطایی، عالیه. (1400) چشم سگ، تهران: چشمه.
کلیگز، مری. (1388) درسنامۀ نظریۀ ادبی، ترجمۀ جلال سخنور و دیگران، تهران.اختران.
مرادی، ایوب و چالاک، سارا. (1400) «نقد مجموعه داستان چشم سگ از عالیه عطایی بر اساس مفهوم بیگانگی از ژولیا کریستوا»، دو فصلنامه ادبیات پارسی معاصر، سال یازدهم، شماره اول، 298-275. doi: 10.30465/copl.2021.6835 مصلح، علی اصغر و پارسا خانقاه، مهدی.(1390) «واسازی به منزله یک استراتژی»، متافیزیک، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دورة جدید، سال سوم، شماره 11 و 12 ،پاییز و زمستان، 72-59.
نوریس، کریستوفر. (1388) شالوده شکنی، ترجمۀ پیام یزدانجو، تهران، مرکز.
وبستر، راجر. (1373) «ژاک دریدا و واسازی متن»، ترجمۀ عباس بارانی، ارغنون ویژهنامۀ نقد ادبی نو، شمارۀ 4، 256-251. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 300 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |