تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,838 |
بررسی تطبیقی کارکردهای شناختی فانتزی در داستانهای کودکانة منتخب از عادل الغضبان و محمدرضا یوسفی | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 53، فروردین 1403، صفحه 91-112 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2023.8739.2471 | ||
نویسندگان | ||
عبدالحکیم صفرزایی1؛ فواد عبدالله زاده* 2؛ عبدالباسط عرب یوسف آبادی3 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زابل، زابل، ایران. | ||
چکیده | ||
داستان فانتزی کودک باوجود رارگرفتن در تضاد با عالم واقع، از شخصیتها و حوادث فراواقعی ساخته میشود؛ اما اثری ژرف در فکر و روحیه کودک گذاشته و او را برای تکامل اجتماعی و رفتار بهنجار آماده میکند. چنین نگاهی به داستانهای کودک در حیطة کارکردِ شناختیِ ادبیات کودک قرار میگیرد. از آنجاکه رشد شناختی در توالی و پیشرفت سایر فرایندهای رشد کودک نقش بهسزایی دارد؛ لذا شایسته است در داستاننویسی کودک به کارکرد شناختی متناسب با هر گروه سنی توجه شود. در این پژوهش با تکیهبر روشِ توصیفی-تحلیلی و با هدفِ بررسی کارکردِ شناختی فانتزی در پیشبرد خلاقیت کودک سعی بر آن است فرایندهای جاندارپنداری، نمادپردازی تمثیلی، خودپنداره، عزّت نفس و خوداثربخشی در داستانهای منتخب عادل الغضبان و محمدرضا یوسفی مورد بررسی تطبیقی قرار گیرد. نتایج حاکی از آن است که داستانهای دو نویسنده نقش بهسزایی در تحکیم مهارات شناختی رشد کودک داشته و باعث تقویت هویت فردی و اجتماعی وی میشود. شخصیتهای فانتزی در داستانهای هر دو نویسنده بیشتر با دو کارکرد مهم شناختیِ عزّت نفس و خوداثربخشی، جنبههای خلاقیت را به مخاطب/کودک القا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
داستان فانتزی کودک؛ رشدشناختی؛ فانتزیسازی؛ محمدرضا یوسفی؛ عادل الغضبان | ||
مراجع | ||
پیاژه، ژان (1382). شکلگیری نماد در کودکان، ترجمه: زینب توفیق. چ2، تهران: نی.
تالکین، جان رونالد (1385). فانتزی و کودکان، ترجمه: غلامرضا صراف، تهران: کتاب ماه کودک و نوجوان. دوره39. شماره104. 126-137.
حلمی السعید، راندا (2020). «توظیف الفانتازیا لتقلیص الفجوة بین الواقع والمأمول فی مسرح الطفل: حلم الأراجوز نموذجاً»، جامعة المنیا: البحوث فی مجالات التربیة النوعیة، السنة6، العدد29، 777-814.
حلیفی، شعیب (1992). «النص الموازی واستراتیجیة العنوان»، فلسطین: الکرمل، السنة13، العدد46، 73-97.
خالد یحیی، عبیر (2020). تحلیل نقدی فی أدب الفانتازیا والخیال العلمی. ط1. القاهرة: دار الفکر العربی.
رحمانی، مریم (1395). «بررسی تطبیقی ژانر فانتزی در آثار احمد اکبرپور و میشل انده»، دانشگاه پیامنور، واحد تفت: پایاننامۀ کارشناسی ارشد.
سیدآبادی، علیاصغر، حاجی نصرالله، شکوه(1396). شناخت ادبیات کودک، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
شیخ الاسلامی، راضیه، لطیفیان، مرتضی(1381). «بررسی رابطه ابعاد خودپنداره با سلامت عمومی و مؤلفههای در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز»، تازههای علومشناختی، دوره4 شماره1. 6-16.
طهماسیان، کارینه (1384). «اثر مستقیم و غیر مستقیم خود اثرمندی اجتماعی در افسردگی نوجوانان»، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی: رفاه اجتماعی، دورة5، شمارة19، 113-124.
الغضبان، عادل (1999/«الف»). الصیاد الماهر، ط13، القاهرة: دار المعارف.
الغضبان، عادل (1999/«ب»). الأخوات الثلاث، ط16، القاهرة: دار المعارف.
الغضبان، عادل (1999/«ج»). الفأرة البیضاء، ط15، القاهرة: دار المعارف.
الغضبان، عادل (1999/«د»). عقلة الأصبع، ط23، القاهرة: دار المعارف.
الغضبان، عادل (1999/«هـ»). قصیر الذیل، ط13، القاهرة: دار المعارف.
غلامی، جواد (1393). «اثربخشی قصهدرمانی گروهی بر خودپنداره: حل مسأله اجتماعی و پرخاشگری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست مقیم مراکز شبه خانواده»، دانشگاه سمنان: پایاننامه کارشناسی ارشد.
قلمباز، فرشید (1383). «شناخت اجتماعی: تحولات استدلال تئوری ذهن در کودکان»، دانشگاه فردوسی: مطالعات تربیتی و روانشناسی، دورة5، شمارة1، 43-66.
قمری، حسین و همکاران (1395). «تأثیر قصهدرمانی در افزایش عزّت نفس و خوداثربخشی کودکان پیشدبستانی»، دانشگاه علامه طباطبائی: پیشدبستان و دبستان، دورة2، شمارة6، 87-106.
محمدی، محمد هادی (1399). فانتزی در ادبیات کودک و نوجوان، چ1، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان.
نادری، فرح، انصاری اصل، زینب (1390). «تأثیر هنردرمانی بر خودپنداره تأییدجویی و شادکامی مراجعهکننده به مراکز مشاوره و درمان شهرستان اهواز»، یافتههای نو در روانشناسی، دوره6، شماره18، 17-33.
واطسون، روبروت؛ لیندجرین، هنری کلای (2015). سیکولوجیة الطفل و المراهق، ط2، بیروت: المؤسسة الجامعیة للدراسات والنشر والتوزیع.
یوسفی، محمدرضا (1384). اطلسی و نرگسی، چ2، مشهد: به نشر.
یوسفی، محمدرضا (1381). بر بلندترین نقطۀ ایران، چ1، تهران: شباویز.
یوسفی، محمدرضا (1388، الف). تا خورشید راهی نیست، چ3، مشهد: به نشر.
یوسفی، محمدرضا (1388، ب). نیم وجبی، چ2، تهران: مؤسسه فرهنگی مبادی تربیت.
یوسفی، محمدرضا (1387). بابا نمکی و ماه، چ2، مشهد: به نشر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |