تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,848 |
رابطه نظریه ذهن با کفایت اجتماعی در سالمندان: نقش میانجی مهارتهای زندگی | ||
روانشناسی پیری | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 2، تیر 1403، صفحه 181-165 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jap.2024.9827.1744 | ||
نویسندگان | ||
مونا محمدی* ؛ اکبر عطادخت | ||
گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی،ایران | ||
چکیده | ||
سالمندی دوره حساسی است که بررسی ابعاد مختلف سلامت روان در آن اهمیت زیادی پیدا میکند. داشتن مهارتهای زندگی و نداشتن احساس عدم کفایت در این سنین میتواند به سالمندان کمک کند تا از نظر شخصی و اجتماعی دوران بهتری را سپری کرده و در ارتباطات میان فردی خویش به صورت سازگارانه تر ایفای نقش کنند. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی کفایت اجتماعی در سالمندان بر اساس نظریه ذهن با میانجیگری مهارتهای زندگی صورت پذیرفت. روش پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی سالمندان ساکن در مراکز نگهداری از سالمندان شهر تبریز در تابستان سال 1402 بود. حجم نمونه نیز بر اساس روش نمونهگیری در دسترس 220 نفر انتخاب شدند که به پرسشنامههای کفایت اجتماعی فلنر، نظریه ذهن قمرانی و همکاران و مهارتهای زندگی ساعتچی پاسخ دادند. بعد از جمعآوری دادهها، اطلاعات از طریق تحلیل همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از SPSS-26 و Lisrel 8.8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین نظریه ذهن با کفایت اجتماعی و مهارتهای زندگی رابطه مستقیم وجود دارد و بین نظریه ذهن با کفایت اجتماعی نیز رابطه غیر مستقیم وجود دارد. یعنی مهارتهای زندگی در رابطه میان نظریه ذهن و کفایت اجتماعی نقش میانجی دارد. بنابراین نتیجهگیری میشود که میتوان با آموزش و افزایش مهارتهای زندگی در سالمندان نظریه ذهن و کفایت اجتماعی در این افراد را بهبود بخشید و باعث افزایش سلامت روان در این افراد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کفایت اجتماعی؛ سالمندان؛ نظریه ذهن؛ مهارتهای زندگی | ||
مراجع | ||
منابع
ارجمندی علیا، م.، رضایی، آ.، کاظمی، س.، و سهرابی، ن. (1399). نقش میانجیگری هوش هیجانی در رابطه با ابعاد نظریه ذهن با مهارتهای اجتماعی در دانش آموزان با اختلال های یادگیری. روش ها و مدل های روانشناختی، 11(42)، 42-37.
اسد پور، ف.، ابولقاسمی، ش.، و اکبری، ب. (1394). هنجاریابی آزمون مهارتهای زندگی. روانشناسی معاصر، 10(ویژه نامه)، 71-68.
بخشی بارزیلی، م.، و میکائیلی، ع. (1390). نظریه ذهن و رابطه آن با کفایت اجتماعی در کودکان با نیازهای ویژه. تعلیم و تربیت استثنایی، ۲(۱۰۸)، 13-5.
بیرامی، م.، عالم زاده، ط.، و فاطم، ش. (1402). نقش نظریهی ذهن در پیشبینی کفایت اجتماعی با میانجیگری هوش هیجانی در نوجوانان. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی، ۱۹ (۲۳)، 9-1.
بیرامی، م.، هاشمی نصرت آباد، ت.، بردری گرگری، ر، و. دبیری، س. (1395). اثر بخشی آمروزش کفایت اجتماعی مبتنی بر مدل فلنر بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان قربانی قلدری با توجه بر نوع جهت گیری اهداف اجتماعی. مطالعات روانشناسی بالینی، 23(1)، 24-1.
تقی زاده جدیکار، ا. (1400). مقایسه همدلی و نظریه ی ذهن در افراد سالمند عضو مؤسسات خیریه و عادی. پژوهش های نوین روانشناختی، 16(63)، 15-1.
توکلی، ز.، دمهری، ف.، و عزیزی، م. (1398). بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر کفایت اجتماعی و خویشتنداری کودکان سندروم داون. مطالعات ناتوانی، 9(52)، 8-1.
حجازی، ف.، شهسواری شیرازی، ا.، ولی حسرینی، م.، و شماع، م. (1394 بهمن). نقش سبک زندگی اسلامی پیش بینی نگرش های ناکارآمد و کفایت اجتماعی دانش آموزان دختر. دومین کنفرانس بین المللی روانشناسی،علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد.
خیر، م.، البرزی، ش.، و قمرانی، ا. (1385). بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریة ذهن در گروهی از دانش آموزان عقب مانده ذهنی و عادی شهر شیراز. مجله روانشناسی، 10(2)، 1-26.
دشت بزرگی، ز.، و شمشیرگران، م. (1397). اثربخشی آموزش مثبتنگری بر کفایت اجتماعی و سرسختی سلامت در پرستاران. پژوهش های روانشناسی مثبت، 4(2)، 24-13.
رحیم نوری، الف.، سهرابی، ف.، و فیاض، ا. (1395). تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان مضطرب. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
زارعان، م.، کاکاوند، ع.، و حکیمی، م. (1394 اسفند). مقایسه کفایت اجتماعی، حمایت اجتماعی ادراک شده، بهزیستی روانشناختی و احساس خودکارآمدی زنان متقاضی سقط جنین و زنان غیر متقاضی. دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. استانبول، ترکیه.
سلیمی بجستانی، ح.، و عابدی، ف. (1392). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب، افسردگی و شادکامی مادران دانشآموزان مقطع راهنمایی شهرستان کرج در سال تحصیلی 1391-1390. مطالعات روانشناسی بالینی، 3(1)، 48-21.
شکفته، س.، رفیعی نیا، پ.، و صباحی، پ (1393). مقایسۀ نظریۀ ذهن و بازشناسی هیجان چهره ای در افراد روان پریشگرا، روان رنجورگرا و عادی. تازه های علوم شناختی، ۶(۱)، 28-21.
شیبانی، ع.، بابایی، س.، حسینی، ز.، و بابایی، آ. (1395 خرداد). بررسی رابطه بین کفایت اجتماعی و هوش معنوی با سلامت روانی در دانش آموزان پسر سال سوم دبیرستان شهرستان کلاله. کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی. باتومی، گرجستان.
صدیقی ارفعی، ف.، و تابش، ر. (1399). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر احساس تنهایی و کفایت اجتماعی نوجوانان دختر دارای نشانههای نوموفوبیا. رویش روان شناسی، ۹ (۱۲)، ۳۳-۴
عبداللهزاده، م.، ادیبسرشکی، ن.، پورمحمدرضا تجریشی، م.، و بخشی، ع. (1391). ارتباط نظریه ذهن با اجتماعیشدن، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی دانشآموزان دختر و پسر کمتوان ذهنی. مجله توانبخشی، ۱۳(۱)، 38-33.
فتحی، ا. (1398). پدیده سالخوردگی جمعیت در ایران. بررسی های آمار رسمی ایران، 30(2)، 413- 387.
محمودی، ف.، بهروز چشمه، س.، کریمی، م.، شهیدی انصاری، م.، و جلیل آبکنار، س. (1395). تاثیر آموزش مهارت زندگی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان آهسته گام. توانمندسازی کودکان استثنایی، 7(19)، 69-60.
مشهدی، ع.، هاشمی جوزدانی، م.، و هاشمی برزآبادی، ح. (1390). نظریه تحول ذهن و رابطه آن با مهارتهای اجتماعی در کودکان و نوجوانان مبتلا به آسیب بینایی. روانشناسی تحولی، 7(27)، 230- 219.
نجی اللهی ملکشاه.، و رضاخانی، س. (1400). نقش میانجیگر کفایت اجتماعی در رابطة بین تفکر خلاق و هوش هیجانی با جهتگیری مذهبی. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 15(4)، 79-51.
هاشمی، ت.، کشاورز، ن.، و خانجانی، ز. (1396). نقش نظریه ذهن و کفایت هیجانی در نشانه های اضطراب اجتماعی با توجه به نقش میانجی کفایت اجتماعی. پژوهش نوین روانشناختی، 12(46)، 10-1.
یار احمدیان، ن.، اخوان، م.، خادمی، م. (1392). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی برکفایت اجتماعی دختران جوان. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 12(20)، 124- 111.
References Abdollah-Zadeh, M., Adib-Sereshki, N., Pourmohammadreza-Tajrishi, M., Bakhshi, E. (2012). The Theory of Mind and Socialization, Communication and Living Skills of Students with Intellectual Disability. Jrehab, 13(1), 33-38. http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-720-fa.html [Persian] Akhshi Barzili, M., Mikaeili, E. (2011). Theory of mind and its relationship with social competence in individuals with special needs. J Except Educ, 2(108), 5-13. http://exceptionaleducation.ir/article-1-890-fa.html [Persian] Arjmandi oliya, M. S., rezaei, A., Kazemei, S., & Shorabi, N. (2021). The Mediation Role of Emotional Intelligence in the Relationship Between the Dimensions of Mind Theory and Social Skills in Students with Learnin Disabilities. Psychological Models and Methods, 11(42), 32-47. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0144069 [Persian] Asadpour, F., Abolghasemi, Sh., & Akbari, B. (2015). Normalization of life skills test. Contemporary Psychology, 10 (special letter), 68-71. [Persian] Bayrami, M., Hashemi Nosratabad, T., Badri Gargari, R., & Dabiri, S. (2016). The Effectiveness of Social Competence Training based on Felner Model on Social Adjustment of Students Being Bullying Victims, with Regards to the Type of Social Goal Orientation. Clinical Psychology Studies, 6(23), 1-24. https://doi.org/10.22054/jcps.2016.4555 Beyrami, M, Alemzadeh, T., Fatemi, S. (2024). The Role of Theory of Mind in Predicting Social Adequacy with the Mediation of Emotional Intelligence in Adolescents. JNIP, 19(23), 1-9. http://jnip.ir/article-1-1081-fa.html [Persian] Cole, DA., Martin, JM., Powers, B., Truglio, R. (1999). Modeling causal relations between academic and social competence and depression: a multitrait-multimethod longitudinal study of children. Journal of Abnormal Psychology & Education,105(2) ،258-70. https://doi.org/10.1037/0021-843X.105.2.258 Dasht Bozorgi, Z., & Shamshirgaran, M. (2018). Effectiveness of Positive Training on Social Competence and Health Hardiness in Nurses. Positive Psychology Research, 4(2), 13-24. https://doi.org/10.22108/ppls.2018.107380.1257 [Persian] Dunn, J. (2005). Mindreading, emotion understanding, and relationships. In Growing Points in Developmental Science (pp. 167-176). Psychology Press. https://doi.org/10.1080/016502500383241 Dykstra, J., & Hume, K. (2014). Promoting Social Competence and Peer Relationships for Adolescents with Autism Spectrum Disorders. Remedial and Special Education, 35(2), 325-330. https://doi.org/10.1177/0741932513514618 Fathi, A. (2020). The Phenomenon of Population Aging in Iran. Official Studies of Iran, 30 (2), 387- 413. https://doi.org/20.1001.1.25385798.1398.30.2.7.6 [Persian] Felner, R. D., Lease, A. M., & Phillips, R. S. (1990). Social competence and the language of adequacy as a subject matter for psychology: A quadripartite tri-level framework. The development of social competence in adolescence, 3. Gadecka, W., Piskorz-Ogórek, K., Regin, K. J., & Kowalski, I. M. (2015). Social competence of mental health nurses. Polish Annals of Medicine, 22(2), 105-109. https://doi.org/10.1016/j.poamed.2015.03.014 [Persian] Gómez-Ortiz, O., Romera-Felix, E. M., & Ortega-Ruiz, R. (2017). Multidimensionality of social competence: Measurement of the construct and its relationship with bullying roles. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 22(1), 37-44. https://doi.org/10.1387/RevPsicodidact.15702 Hashemi, T., Keshavarz, N., & Khanjani, Z. (2017). Role of theory of mind and emotional competence in symptoms of social anxiety disorder: Mediating role of social competence. Journal of Modern Psychological Researches, 12(46), 183-207 https://doi.org/20.1001.1.27173852.1396.12.46.10.5 [Persian] Hejazi, F., Shahsavari Shirazi, A., Vali Husseini, M., and Me. (February 2016). The Role of Islamic Lifestyle Predicts Inefficient Attitudes and Social Integration of female students. Second International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle, Mashhad. https://civilica.com/doc/498072/ [Persian] Khayer, M., Qomrani, A., & Alborzi, Sh., (2019). Investigating the validity and validity of the theory test test in a group of mentally retarded students in Shiraz. Journal of Psychology,10 (2), 1-26. https://www.sid.ir/paper/54388/fa [Persian] Lecce, S., Caputi, M., Pagnin, A., & Banerjee, R. (2017). Theory of mind and school achievement: The Mediating role of social competence. Cognitive Development, 44, 85-97. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2017.08.010 Ma, H. K. (2012). Social competence as apositive youth development construct: a conceptual review. The Scientific WorldJournal, 20(12), 287-472. https://doi.org/10.1100/2012/590163 Ma, W., Mao, J., Xie, Y., Li, S., & Wang, M. (2023). Examining the effects of theory of mind and social skills training on social competence in adolescents with autism. Behavioral Sciences, 13(10), 860. https://doi.org/10.3390/bs13100860 Mahmodi, F., Behroz cheshme, S., Karimi, M., Shahidi ansari, M., & Abkenar, S. (2016). The Effectiveness of Life Skill Training on the Social Competency in Slow Paced Students. Empowering Exceptional Children, 7(3), 60-67. https://www.ceciranj.ir/article_63670.html [Persian] Mashhadi, A., Hashemi Jawzadani, M., & Hashemi Barzabadi, H. (2012). Theory of mind development and its relation to social skills in children and adolescence with visual impairment. Transformational Psychology, 7 (27), 219-230. https://www.sid.ir/paper/101554/fa [Persian] Minami, U., Nishi, M., Fukaya, T., Hasebe, M., Nonaka, K., Koike, T., Suzuki, H., Murayama, Y., Uchida, H., & Fujiwara, Y. (2015). Effects of the change in working status on the health of older people in Japan. PLoS One, 10(12), Article e0144069. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0144069 Najiollahi malakshah, R., & Rezakhani, S. D. (2021). The Mediating role of social adequacy in relationship between creative thinking and emotional intelligence with religious orientation. Applied Psychology, 15(4), 79-51. https://doi.org/10.52547/apsy.2021.213844.0 [Persian] Ong, A. D., Uchino, B. N., & Wethington, E. (2016). Loneliness and health in older adults: A mini-review and synthesis. Gerontology, 62(4), 443-449. https://doi.org/10.1159/000441651 Rahim Nouri, A., Sohrabi, F., and Fayyad, A. (2017). The impact of life skills training on the social adequacy of anxious students. MSc Thesis, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabatabai University. [Persian] Salimi Bojani, H., & Abedi, F. (2014). The Effectiveness of life skills training on anxiety, depression and happiness of mothers of Karaj County moderates in the academic year 1391-1391. Quarterly of Clinical Psychology Studies,3(1), 21-48. [Persian] Sedighi arfaee, F., Tabesh, R. (2021). The effectiveness of life skills training on loneliness and social competence of girl adolescents with symptoms of nomophobia. Rooyesh, 9(12), 33-42. http://frooyesh.ir/article-1-2395-fa.html [Persian] Shekofteh, S., Rafienia, P., & Sabahi, P. (2014). The Comparison of theory of mind and facial emotion recognition in psychotic, neurotic and normal individuals. Advances in Cognitive Sciences, 16(1), 21-28. http://icssjournal.ir/article-1-220-fa.html [Persian] Shibani, A., Babaei, S., Hosseini, Z. & Daddy, A. (2017). Investigating the Relationship between Social Integration and Spiritual Intelligence and Mental Health in Third Year Students in Kalaleh High School. International Conference on Modern Research in Management, Economics and Humanities. Batumi, Georgia. [Persian] taghizade jeddikar, E. (2021). Comparison study of empathy and theory of mind of life of elderly with charities and non-member. Journal of Modern Psychological Researches, 16(63), 57-71. https://doi.org/20.1001.1.27173852.1400.16.63.5.2 [Persian] Tavakoli, ZS., Demehri, F., Azizi, M. (2019). Theory of mind teaching on the social competencies and restraint in children of Down syndrome. MEJD, 9(52), 52-52. http://jdisabilstud.org/article-1-1087-fa.html [Persian] Tian, H., Chen, J. (2022). Study on Life Satisfaction of the Elderly Based on Healthy Aging. Journal of Healthcare Engineering, 1(2), 1-10. https://doi.org/10.1155/2022/8343452 Tymes, D. D., Outlaw, K. L., & Hamilton, B. K. (2016). Life skills interventions to improve social confidence, self-management, and protection against drug use in rural elementary school aged children. Journal of community healthnursing, 33(1), 11-19. https://doi.org/10.11648/j.ajns.20190805.19 World Health Organization (2013). Health topics on elderly depression. World Health Organization, Geneva. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-of-older-adults World Health Organization (2018). Ageing and health. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ageing-and-health Yadav, P., & Iqbal, N. (2009). Impact of life skill training on self-esteem, adjustment and empathy among adolescents. Journal of the indian Academy of Applied Psychology, 35(10), 61-70. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=1923027 Yarahmadiyan, N., Akhavan, M., & Khademi, M. (2013). Effectiveness of Life Skills Training on Social Competence of Girl Students. Strategic Studies on Youth and Sports, 12(20), 111-124. https://faslname.msy.gov.ir/article_110.html?lang=fa [Persian] Zarean, M., Kakavand, A., and Hakimi, M. (March 2016). Comparison of social adequacy, perceived social support, psychological well -being, and a sense of self -efficacy for abortion and non -applicant women. Second International Research Conference on Science and Technology. Istanbul, Türkiye. https://civilica.com/doc/505105/ [Persian] Zhao, X., Yu, J., & Liu, N. (2023). Relationship between specific leisure activities and successful aging among older adults. Journal of Exercise Science & Fitness, 21(1), 111-118. https://doi.org/10.1016/j.jesf.2022.11.006 Zis, P., Daskalaki, A., Bountouni, I., Sykioti, P., Varrassi, G., & Paladini, A. (2017). Depression and chronic pain in the elderly: Links and management challenges. Clinical Interventions in Aging, 12: 709– 720. https://doi.org/10.2147/CIA.S113576 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 549 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 311 |