تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,227 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,889 |
بررسی تطبیقی رمانهای سندریلات مسقط و طعم گس خرمالو براساس مؤلفههای فمنیستی | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 54، تیر 1403، صفحه 97-122 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2023.9169.2503 | ||
نویسندگان | ||
سمانه دهقانی1؛ علی بشیری* 2 | ||
1دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی، گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکدۀ ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران. | ||
چکیده | ||
جریانهای فمینیستی، رویکرد برابری زن و مرد در جامعه است. نقد فمنیستی، به دنبال جلب توجه خوانندگان خود به وجود نابرابریهای جنسیتی در جامعه و فراخواندن آنان به سمت خوانشی متفاوت و اقدام در این خصوص است. محور اصلی رمانهای سندریلات مسقط اثر هدی حمد نویسنده عمانی و طعم گس خرمالو اثر زویا پیرزاد را زنان و دغدغههای آنان تشکیل میدهند. با توجه به ریشهدار بودن باورها و رفتارهای مردسالارانه در جامعة عربی و ایرانی، هر دو نویسنده تحت تاثیر حقوق تضییعشده زنان در جوامع خود قرار گرفتهاند و سعی در انعکاس این باورها داشتهاند. این پژوهش با روشی توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر مکتب تطبیقی آمریکایی، درپی بررسی مفاهیم مشترک فمنیستی در میان این دو اثر و تحلیل و بررسی آن است. با بررسی هر دو رمان مشخص گردید که مفاهیم مردسالارانه، خشونت عاطفی، زن علیه زن و تلاش برای جلب رضایت مردان در آثار هر دو نویسنده انعکاس پیدا کرده است و هر دو نویسنده علیرغم تفاوت در ملیت و زبان، دغدغة زنانه داشتهاند و از جامعة مردسالارانه انتقاد کردهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد زنانِ روایت پیرزاد، زنانی فعال هستند و شرایط زندگی خود را تغییر میدهند اما، زنان روایت حمد، زنانی منفعل اما آگاه از اوضاع خود هستند. حمد و پیرزاد در آگاهیبخشی برای مبارزه با «جنس دوم» واقع شدن زن، به شکل تقریبا مشابهی عمل کردهاند و هر دو، مبارزه با سیطره تفکر مردسالارانه را دنبال میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقد فمنیستی؛ هدی حمد؛ زویا پیرزاد؛ مردسالاری؛ خشونت عاطفی | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (۱۳۸۶). حقیقت و زیبایی. چاپ سیزدهم، تهران: مرکز.
اسحاقیان، جواد (1394). بوطیقای نو و خوانش فمنیستی. چاپ اول، تهران: نقد افکار.
ایجلتون، ماری (2016). نظریة الأدب النسوی. ترجمة: عدنان حسن و رنا بشور، الطبعة الأولی، سوریة: اللاذقیة.
پاینده، حسین (1382). گفتمان نقد. تهران: روزگار.
پیرزاد، زویا (1400). طعم گس خرمالو. چاپ دوازدهم تک جلدی، تهران: مرکز.
تانگ، رزمری (1387). نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریههای فمنیستی. ترجمه: منیژه نجمعراقی، تهران: نی.
تایسن، لیس (1392). نظریههای نقد ادبی. ترجمه: مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی، چاپ دوم، تهران: نگاه امروز.
حمد، هدی (2016). سندریلّات مسقط. الطبعة الأولی، بیروت: دار الآداب.
داد، سیما (1382). فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران: مروارید.
دوبووار، سیمون (1379). جنس دوم. ترجمه: قاسم صنعوی، چاپ هفتم، تهران: توس.
رنجبران، قاسم و دبیرزاده، الهه (1390). خشونت بر زنان در حقوق کیفری ایران و اسناد بینالمللی. چاپ اول، تهران: نشر فرهنگشناسی.
السعداوی، نوال (1990). دراسات عن المرأة و الرجل فی المجتمع العربی. بیروت: الموسسة العربیة للدرایات و النشر.
سلدن، رامان و ویدوسون، پیتر (۱۳۷۲). راهنمای نظریة ادبی معاصر. ترجمه: عباس مخبر، چاپ اول، تهران: طرح نو.
شمیسا، سیروس (1388). نقد ادبی. تهران: میترا.
غنیمی هلال ، محمد(۲۰۰۳). الأدب المقارن. قاهرة: دارالنهضة مصر.
لطفی، مریم (1397). نقد فمنیستی چهار اثر از شهره وکیلی و منصوره شریفزاده (شب عروسی من، نقطه تسلیم، عطر نسکافه، سرمهدان میناکاری). به راهنمایی ویدا وفایی، تهران: دانشگاه آزاد تهران مرکزی.
محمودی، بهارک و فراهانی، ملیکا (1400). «زنستیزیهای خیرخواهانه در سینما: مطالعۀ بازنمایی مفهوم زنان علیه زنان در سینمای دهۀ 1390 ایران». نشریه زن در فرهنگ و هنر، دوره سیزدهم، ۱2، 183-209. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |