تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,166 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,828 |
فراداستان «مطالعه موردی رمانهای بیبی شهرزاد، شب بخیر سلطان، نویسنده نمیمیرد ادا در میآورد» | ||
پژوهش نامه ادبیات داستانی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 48، تیر 1403، صفحه 125-154 اصل مقاله (1.39 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/rp.2022.7536.1532 | ||
نویسندگان | ||
فقیهه دهقان1؛ رضا صادقی شهپر* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | ||
2دانشیار، زبان و ادبیات فارسی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | ||
چکیده | ||
«فراداستان» شگردی پسامدرن است که نویسنده در آن، آگاهانه و به طرق مختلف بر داستان بودگی و ساختگیبودن داستانش تأکید می کند. هدف این پژوهش تحلیل رمانهای بیبی شهرزاد، شب بخیر سلطان و نویسنده نمیمیرد، ادا درمیآورد از منظر فراداستان است و به شیوه اسنادی و کتابخانه ای و با روش تحلیل محتوا صورت گرفته است. نگارندگان میخواهند به این پرسشها پاسخ دهند که: فراداستان در این رمانها چگونه و با استفاده از چه شگردهایی نمود یافته است؟ و آیا میتوان این سه رمان را رمانهایی فراداستانی بهشمار آورد؟ نتایج حاصل از بررسیها نشان میدهد که شگردهای فراداستانی مانند آشکارکردن شگرد اعم از داستانِ نوشتن داستان، نامگذاری فراداستانی، نقد داستان، همچنین حضور و دخالت راوی در داستان نظیر ارتباط راوی/ نویسنده با مخاطب، ارتباط با داستان و ارتباط با شخصیتها در هر سه رمان بازتاب یافته است؛ اما در رمان نویسنده نمی میرد ادا درمیآورد، پربسامد و تصنعی تر است. | ||
کلیدواژهها | ||
آشکارکردن شگرد؛ پسامدرنیسم؛ رمان؛ فراداستان؛ مثلث ارتباطی | ||
مراجع | ||
ارسطویی، شیوا. (1383) بیبی شهرزاد. تهران: قطره.
افضلی، علی؛ نسترن گندمی. (1395 ) «خوانش طبیعی مؤلفههای پستمدرنیسم در رمانهای پستی و فرانکشتاین فی بغداد». پژوهشهای ادبیات تطبیقی، د( 4 )، 135-165.
ال، دیوید. (1394) رمان پسامدرنیستی در نظریههای رمان. ترجمه حسین پاینده. تهران: نیلوفر.
بزرگ بیگدلی، سعید؛ آراسته، زهرا؛ سنگانی، فرهاد. (1392) «نقد و بررسی رمان ملکوت بر طبق مؤلفههای رمان مدرن». همایش پژوهش های زبان و ادب فارسی، د(7) ، هرمزگان: 1070-1084.
بلوری، مزدک؛ محمدی، فرانک. ( 1398) «نقش ترجمه در شکلگیری ادبیات داستانی پسامدرن در ایران». ادبیات تطبیقی، ش(17)، 3-18.
پارسا، سید احمد؛ محبی، ناصر. (1393) «درآمدی بر تمهیدات فراداستانی بیژن نجدی». ادبیات پارسی معاصر، س4، ش(1)، 37-50.
پاینده، حسین. (1396) مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. تهران: نیلوفر.
پاینده، حسین. (1391) داستان کوتاه در ایران. داستانهای مدرن، ج2، چ2. تهران: نیلوفر.
پاینده، حسین. (1391) داستان کوتاه در ایران. داستانهای پستمدرن، ج3، چ2. تهران: نیلوفر.
پاینده، حسین. (1382) گفتمان نقد. مقالاتی در نقد ادبی. تهران: روزگار.
پاینده، حسین. (1394) گشودن رمان. چ3. تهران: مروارید.
پاینده، حسین. (1397) نظریه و نقد ادبی. چ1. تهران: سمت.
پاینده، حسین. (1394) نظریههای رمان. چ3، تهران: نیلوفر.
پاینده، حسین. (1386) «رمان پسامدرن چیست؟ (بررسی شیوههای روایت در رمان آزاده خانم و نویسندهاش)». ادبپژوهی، ش 2، 11-48 .
پورمرادی، سیما؛ صادقی شهپر، رضا. (1397) «وجودشناسی پسامدرن در رمان پیکر فرهاد بر اساس نظریة مک هیل». جستارهای نوین ادبی. ش203، 45-65.
تدینی، منصوره. (1388) پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران: مروری بر مهمترین نظریههای پسامدرنیستی و بازتاب آن در داستان معاصر ایرانی، چ1. تهران: علم.
تدینی، منصوره. (1387) «مدرنیسم و پستمدرنیسم در ادبیات داستانی معاصر». آموزش زبان ادب فارسی، د 21، 12-17.
تدینی، منصوره. (1388) «کاظم تینا: لارنس استرن ایرانی (نگاهی به پسامدرنیسم در آثار کاظم تینا)». آموزش زبان ادب فارسی، د (40)، 39-62.
تدینی، منصوره. (1387) «تولد دوباره یک فراداستان (بررسی پسامدرنیسم در دو داستان کوتاه از ابوتراب خسروی)». نقد ادبی، ش(2)، 63-82.
تسلیمی، علی. (1383) «کاربست رویکرد پسامدرن در داستان». پژوهشهای ادبی، ش(۶)، 33-44.
تقیزاده، هادی. (1383) شب بخیر سلطان. تهران: علم.
جعفریکمانگر، فاطمه. (1395) «بررسی عوامل ساختاری و محتوای تشکیک پسامدرن در رمان هیس». پژوهشهای ادبی، ش (54) ، 32-67.
حاجی، سعدی؛ پارسا، سیداحمد. (1397) «استعارة بازی و فراداستان در رمان بازی آخر بانو». ادبیات پارسی معاصر، سال هشتم ، ش (1)، 1-24.
خانیان، جمشید؛ باقری، نرگس. (1393) «بینامتنیت در فراداستان قلب زیبای بابور». مطالعات ادبیات کودک، ش 10، (1)-24 .
خوشخلقت، حسین. ( 1389) «نقد و بررسی کتاب: نقد و بررسی فراداستان در رمان تاوان، اثر ایان مک ایوان». کتاب ماه ادبیات، ش159،(114)-117.
دژبان، فاطمه؛ باقری، بهادر. (1397) «طبقهبندی عناصر فراداستانساز با تمرکز بر اتصال کوتاه و مثلث ارتباطی نویسنده». متن پژوهی ادبی، ش(78)، 219-246.
راغب، محمد؛ علینقیان جوزدانی، نگین. (1396) «وضعیت پسامدرن در داستان کوتاه فارسی دهه هشتاد». ادبیات پارسی معاصر ،سال هفتم، ش(2)، 149-193.
شریف نسب، مریم؛ ابراهیمی فخار، محمدمهدی. (1392) «شیوه های خلق فراداستان و کارکردهای آن در داستانهای کوتاه فارسی دهههای 70 و 80». ادبیات پارسی معاصر، س3، ش(3)، 1-25.
غفاری، سحر. (1389) «پسامدرن تصنّعی نقد و بررسی شگردهای فراداستان در رمان بیوتن». نقد ادبی، ش(9)، س3، 73-89.
فرهنگی، حسن. (1382) نویسنده نمیمیرد، ادا درمی آورد. چ1. تهران: ورجاوند.
فیضی، هاجر؛ بردستانی، رضا؛ تسلیمی، علی. (1395) «بررسی تطبیقی عنصر فراداستان در داستان کولی کنارآتش «منیرو روانیپور» اگر شبی از شبهای زمستان مسافری «ایتالوکالوینو». نشریه ادبیات فارسی، ش 31، (17)-40 .
قاسمیپور، قدرت. (1395) «مرزشکنی روایی در داستانهای ایرانی». متنپژوهی ادبی، ش (67)، 127-146.
کانور، استیون و دیگران. (1397) «نظریه ادبی پسامدرن» در ادبیات پسامدرن. تدوین و ترجمه پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
کوری، مارک. (1397) نظریه روایت پسامدرن. ترجمه آرش پوراکبر. تهران: علمی فرهنگی.
کیوانی، مژگان؛ خسروی، حسین. (1396) «زن در آیینۀ رمان، مقایسۀ نقش زنان در سه رمان فارسی چراغها را من خاموش میکنم، نگران نباش و بیبی شهرزاد». پژوهشهای ادبی و بلاغی، س6، ش(21)، 59-84.
لاج، دیوید و دیگران. (1394) «رمان پسامدرنیستی» در نظریههای رمان. چ3. ترجمه حسین پاینده. تهران: نیلوفر.
لیاقی مطلق، نفیسه؛ محمودی، محمد. (1396) «بررسی ارتباط ساختار و محتوا در فراداستان میم عزیز». پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش(46)، 99-126.
لوئیس، بری. (1383) «پسامدرنیسم و ادبیات» در مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. گزینش و ترجمه حسین پاینده. تهران: روزنگار.
متس، جسی و دیگران. (1394) «رمان پسامدرن: غنی شدة رمان مدرن؟» در نظریههای رمان. ترجمه حسین پاینده، چ3. تهران: نیلوفر.
محمودی، علیرضا؛ پسانین، سوسن. (1396) «بررسی مؤلفههای پستمدرن در رمان نوشدارو از علی مؤذنی». مطالعات داستانی، سال پنجم، ش(2)، 95-108.
مستعلی پارسا، غلامرضا؛ اسدیان، مریم. (1387) «مؤلفههای ادبیات داستان پسامدرن در آثار نادر ابراهیمی». متنپژوهی ادبی، ش (37)، 134-164.
مک کافری، لری و دیگران. (1397) «ادبیات داستانی پسامدرن» در ادبیات پسامدرن. تدوین و ترجمه پیام یزدانجو، چ6. تهران: مرکز.
مکهیل، برایان. (1395) داستان پسامدرنیستی. ترجمۀ علی معصومی، چ2. تهران: ققنوس.
مک هیل و دیگران. (1393) مدرنیسم و پستمدرنیسم در رمان. گزینش و ترجمۀ حسین پاینده، چ1. تهران: نیلوفر.
وات، ایان. (1389) «طلوع رمان» در نظریههای رمان، ترجمة حسین پاینده. تهران: نیلوفر.
وارد، گلن. (۱۳۹۳). پست مدرنیسم. ترجمة قادر فخر رنجبری و ابوذر کرمی، چ5، تهران: ماهی.
وو، پاتریشیا. (1390) فراداستان. ترجمۀ شهریار وقفیپور، چ1. تهران: چشمه.
وو، پاتریشیا. (1393) «مدرنیسم و پسامدرنیسم: تعریفی جدید از خودآگاهی ادبی» در مجموعة مدرنیسـم و پسامدرنیسم در رمان. گزینش و ترجمة حسین پاینده، چ 1. تهـران: نیلوفر.
هاچن، لیندا. (1383) «فراداستان تاریخنگارانه: سرگرمی روزگار گذشته» در مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان. ترجمة حسین پاینده. تهران: روزنگار.
یزدانجو، پیام. (1394) ادبیات پسامدرن (گزارش، نگرش، نقادی)، چ5. تهران: مرکز.
یعقوبی جنبهسرایی، پارسا؛ حسینی مؤخر، سید محسن؛ محمدی، خدیجه. (1394) «وجود عنصر سبکی تناقض در رمانهای پسامدرن فارسی (برمبنای آثار براهنی، روانیپور، خسروی، کاتب)». پژوهشهای ادبی، ش (49) ، 125-150. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |