تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,168 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,828 |
واکاوی نقش علوم شهروندی در شکلگیری و توسعه پیکرههای زبانی ادبیات سنّتی فارسی | ||
کرسی های نظریه پردازی و نوآوری در علوم انسانی | ||
دوره 1، شماره 1، شهریور 1403، صفحه 1-21 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/tbih.2024.9567.1000 | ||
نویسندگان | ||
مریم ابوالقاسمی* 1؛ نادر نقشینه2 | ||
1پژوهشگر پسادکتری دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زبان فارسی با توجه به رسمی بودن آن در ایران و سه کشور دیگر، به عنوان نهمین زبان پرکاربرد در محتوا و درونمایة بالاتر از زبان عربی و ترکی و سایر زبانهای خاورمیانه درنظر گرفته میشود. ازاینرو، پردازش زبان فارسی یک نیاز ملی و بینالمللی است. این پژوهش به دنبال بررسی نقش علوم شهروندی در شکلگیری و توسعه پیکرههای زبانی ادبیات سنّتی فارسی است. هدف از این مطالعه، بررسی این موضوع است که چگونه میتوان از مشارکت عمومی برای ایجاد و غنیسازی پیکرههای زبانی ادبیات سنّتی فارسی استفاده کرد.در این پژوهش ابتدا با رویکرد کیفی و به روشِ فراترکیب با استفاده از روش هفت مرحلهای سندلوسمکی به بررسی مولفههای پیکره و مشخصهها و کاربردها پرداخته شده است و پس انجام مطالعات کتابخانهای اقدام به طراحی سامانه و پیادهسازی اولین سکوی بومی علوم شهروندی با رویکرد ادبیات فارسی سنتی شده است. یافتهها مبین این امر بود که کدهایی همانند علوم شهروندی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق، داده، اطلاعات، فضای مجازی و مواردی مشابه این، در مقالات مورد نظر مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.همچنین 15 کد دیگر با بیشترین فراوانی از این مقالات استخراج گردید که منجر به طراحی سامانهای برای سکوی بومی علوم شهروندی شد. نتایج حاصل از تعامل کاربران با این شبکههای مجازی نشان میدهد که علوم شهروندی میتواند ابزاری مفید و کارآمد برای توسعه ادبیات سنّتی فارسی در فضای مجازی باشد. این ابزار میتواند به افزایش حجم و تنوع دادههای پیکره، ارتقای دقت و کیفیت دادهها، کاهش هزینههای جمعآوری و پردازش دادهها و افزایش تعهد و مشارکت عمومی در حفظ و ترویج ادبیات سنّتی فارسی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم شهروندی؛ پیکره زبانی؛ فضای مجازی؛ محتوای فارسی؛ بازیابی اطلاعات | ||
مراجع | ||
از پیکره زبانی تا زبان شناسی پیکره ای: عاصی، مصطفی ( 1382). مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس زبان شناسی کشور، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 14، 75-92.
ایزدی، صمد، و عزیزی شمامی، مصطفی (1388). «ضرورت برخورداری دانشجویان از دانش شهروندی و مسئولیتپذیری اجتماعی در فرایند جهانی شدن». فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره 15، 25-32.
فرهادی، الهام، و کسرایی، محمد سالار، و توسلی رکن آبادی، مجید (1402). آموزش شهروندی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. جامعه شناسی سیاسی انقلاب اسلامی، 4(2)، 211- 231. DOI: 20.1001.1.27835200.1402.4.2.7.4
فناوری نانو و علم شهروندی : رضایی، آرزو، و بهزادی، آیدا، (۱۴۰۲). مجموعه مقالات هفتمین کنگره سالانه بین المللی توسعه کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و گردشگری ایران، تبریز، ۲۹۸-۳۱۵.
گل تاجی، محمد، و بذرگر، سارا (1389). بررسی مشکلات ریخت شناسی زبان فارسی در سه پایگاه اطلاعاتی مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری. پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمیایران و جهاد دانشگاهی، کتابداری و اطلاعرسانی، 13 (2):191-214.
مشهور، پرویندخت، و فقیری، غلاممحمد (1391). «بررسی و تحلیل انواع زمان در دفتر اول، دوم و سوم مثنوی مولوی با رویکرد سبک شناسی رایانشی ـ پیکرهای». مجله زبانشناسی و گویشهای خراسان، دانشگاه فردوسی مشهد، 6، 99-79.
یاری، علیرضا (1394). بررسی پیکرهها و ابزارهای پردازش زبان طبیعی. (گزارش طرح) پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات، شماره 15، 87-97. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 102 |