تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,852 |
بررسی تطبیقی گفتمان دینی در آثار هوشنگ گلشیری و بدرشاکر السیاب | ||
کاوش نامه ادبیات تطبیقی | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 55، مهر 1403، صفحه 127-147 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22126/jccl.2024.9652.2537 | ||
نویسندگان | ||
حسن نجفی* 1؛ سردار اصلانی2 | ||
1استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشیار، گروه زبان و ادبیات عرب، دانشکده زبان های خارجی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
دین بهعنوان نهادی که جهت تعالی، کمال و سعادت انسان در همه ادوار تاریخ نقش برجستهای ایفا کرده است؛ در مکاتب مختلف بشری به اشکال گوناگون، مورد داوری قرار گرفته است. مارکسیستها با توجه به اصل مادهگرایی، در پی نفی یا محدود کردن نقش دین به زندگی فردی برآمدهاند. هوشنگ گلشیری بهعنوان نویسنده نامدار تودهای مکتب اصفهان و بدر شاکر السیاب شاعر معاصر عراقی منسوب به اندیشه مارکسیسم، دین و گفتمان دینی را به منصه داوری گذاشته اند پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی و کمک گرفتن از مبانی مکتب آمریکایی ادبیات تطبیقی، در پی بررسی و نقد گفتمان دینی آثار هوشنگ گلشیری و بدر شاکر السیاب از منظر درونی است. نتیجه پژوهش بیانگر این است که گلشیری برغم کارکردهای فراوان دین، تحت تأثیر اندیشههای مارکسیستی بوده تبعیت از مدل روشنفکری متداول و منافی دین و کارکردهای دین را به تسکین آلام و رنجهای تودهها تقلیل داده است. کما اینکه ، السیاب سعی کرده تا از دین به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر بحرانهای هویتی، تضاد شخصیتی و برپایی نهضت های ضد استعماری استفاده کند. | ||
کلیدواژهها | ||
گفتمان دینی؛ مارکسیسم؛ بدر شاکر السیاب؛ هوشنگ گلشیری | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
نهج البلاغة
آل احمد، جلال (1373). غربزدگی. چاپ دوم، تهران: فردوس.
آنجل، کراولی (2005) فرهنگ زبان آکسفورد مقدماتی. ترجمه علیاصغر ذوالفقاری و امیرعلی راسترو، تهران: رهنما.
ترابی، احمد (1389). ربوبیت و تربیت. مجله پژوهشهای قرآنی، 14 (16)، 4-21.
جوادی یگانه، محمدرضا؛ طالقانی، مجتبی (1397). تحجر و تأثیر آن بر ادبیات داستانی1330-1340. مجله مطالعات جامعه شناختی، 25 (1)، 117-137.
خواجه گیر، علیرضا (1394). بررسی دیدگاه ادوارد تایلور و جیمز فریزر درباره خاستگاه و تکامل دین. مجله الهیات تطبیقی، سال6 (14)، 149- 162.
رماک، هنری (1391 ش). تعریف و عملکرد ادبیات تطبیقی. ترجمه فرزانه علوی زاده، نشریه ادبیات تطبیقی، 4 (1)،54-73.
دورکیم، امیل (1383). صور بنیانی حیات دینی. ترجمه باقر پرهام، تهران: مرکزی.
السیاب، بدر شاکر (1989). دیوان بدر شاکر السیاب. المجلد الثانی، بیروت: دارالعودة.
السیاب، بدر شاکر (2012 م). أنشودة المطر. قاهره: موسسة هنداوی للنشر.
شبدینی، محمد و دیگران (1396). گفتمانهای دینی شیوهها و ابزارها. چاپ دوم، قم: انتشارات زمزم.
شرکت مقدم، صدیقه (1388 ش). مکتبهای ادبیات تطبیقی. مجله مطالعات ادبیات تطبیقی،12 (1)، 51-71.
شیری، قهرمان (1384). پسامدرنیسم و مکتب داستان نویسی اصفهان. ویژه نامه علمی پژوهشی دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان، 42 (12) ، 167- 198.
عابدینی، حسن (1368). صدسال داستاننویسی در ایران. جلد دوم، چاپ اول، تهران: تندر.
عالم زاده، کریم (1398). الگوی ایدئال دینداری در گفتمان سنتگرایی معاصر. مجله نامه فرهنگ و ارتباطات، 2 (4)، 55- 82.
عباس، احسان (1972). بدر شاکر السیاب دراسة فی حیاته وشعره. الطبعة الثانیة، بیروت: دارالثقافة.
فولادی، محمد (1393). دین در نگاه مارکس و شریعتی. مجله معرفت ادیان، 5 (4)، 139-165.
قاسمزاده، محمد (1383). داستاننویسان معاصر ایران. چاپ نخست، تهران: هیرمند.
کرمی پور، الله کرم (1388). پیتر برگر و جامعهشناسی دین. مجله هفتآسمان، 11 (42). 143-162.
گلشیری، هوشنگ (1368). شازده احتجاب. چاپ هشتم، تهران: نیلوفر.
گلشیری، هوشنگ (1395). جن نامه. تهران: زون.
گلشیری، هوشنگ (2536). بره گمشده راعی. چاپ اول، تهران: فردوس.
مارکس، کارل (1381). درباره مسئله یهود گامی در نقد فلسفه حق هگل. ترجمه مرتضی محیط، تهران: اختران.
مصباح یزدی، محمدتقی (1368) معارف قرآن خداشناسی جهانشناسی. ج 1، مؤسسه امام خمینی (ره).
مطهری خواه، ذبیح (1394).کارکرد فردی و اجتماعی دین از دیدگاه ابنسینا. مجله فلسفه دین، 12 (4)، 895-830.
نراقی، احسان (1379). علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن. ویرایش 12، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |