تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 368 |
تعداد مقالات | 2,890 |
تعداد مشاهده مقاله | 2,566,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,821,869 |
اثر بخشی ورزش مغزی بر تعادل ایستا و پویا در سالمندان | ||
روانشناسی پیری | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 3، اسفند 1394، صفحه 201-211 اصل مقاله (3.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن امیری1؛ پریسا پورمرادکهن2؛ فرشته بخشیان* 1 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده ی علوم ورزشی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
به زمین افتادن یا سقوط یکی از شایعترین و جدیترین مشکلات برای افراد بالای ۶۰ سال است. افتادن، با افت در فعالیتهای پایه و ابزاری زندگی روزانه ارتباط دارد و آسیبهای ناشی از آن، از عوامل تعیین کنندهی افت عملکردی در سالمندان جامعه است. بنابراین هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی تمرینات ورزش مغزی بر تعادل ایستا و پویا در سالمندان فاقد فعالیت بدنی منظم بود. این پژوهش از نوع مطالعات نیمهتجربی و جامعهی آن شامل تمامی افراد سالمند ساکن در خانههای سالمندان شهر ساری بود. روش نمونهگیری پژوهش نیز از نوع نمونهگیری در دسترس بود. به این منظور، با توجه به معیارهای ورود و خروج، 30 سالمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایشی تمرینات ورزش مغزی که به صورت اختصاصی جهت بهبود تعادل بدن طراحی شدهاند را به مدت 8 جلسهی 30 دقیقهای اجرا کردند. به منظور اندازهگیری تعادل ایستا و پویای شرکتکنندگان در پیشآزمون و پسآزمون به ترتیب از آزمون لک لک (جانسون و نلسون، 1979) و آزمون برخاستن و حرکت کردن زماندار (پدسیادلو و ریچاردسون، 1991) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، آزمون تحلیل کواریانس مورد استفاده قرار گرفت. در نهایت نتایج نشان داد که با کنترل نمرهی یشآزمون، بین نمرات تعادل ایستا و پویای دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. یافتههای این پژوهش مؤید تأثیر تمرینات ورزش مغزی بر عوامل حرکتی مرتبط با افتادن و پیشگیری احتمالی از افتادن در سالمندان است. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش مغزی؛ تعادل ایستا؛ تعادل پویا | ||
مراجع | ||
اشمیت، آر. ای.، و، تیموتی، دی. (1391). یادگیری و کنترل حرکتی (ترجمه حمایتطلب و قاسمی). تهران: علم و حرکت. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2005). پورمرادکهن، پ.، امیری، م.، و حاتمی، ف. (1393، اردیبهشت). تأثیر تمرینات مغزی بر تعادل ایستا و پویای دختران غیر فعال. مقاله ارائه شده در اولین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور لرستان، دلفان. پاین، جی.، و ایساکس، ال. (1384). رشد حرکتی انسان (ترجمه ح. خلجی و د. خواجوی). انتشارات دانشگاه اراک. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2002). جعفری عوری، م.، و پاکگوهر، م. (1393). نگاهی به مشکلات سالمندی: بی تعادلی و سقوط. تهران: نشر خانیران. دنیسون، پی.، و دنیسون، جی. (1393). ورزش مغزی و یادگیری کلی مغز (ترجمه کرمی، و امیری). در دست چاپ. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 1986) رئیسی، جلیل. (1387). مقایسۀتعادلایستادرافرادفعالوغیرفعالدارایکفپایصاف (پایاننامه کارشناسی ارشد چاپ نشده) دانشگاه تهران. صادقی، ح.، نوروزی، ح. ر.، کریمی اصل، ا.، و منتظر، م. ح. (1387). تأثیر شش هفته برنامهی تمرین عملکردی بر تعادل ایستا و پویای مردان سالمند سالم. سالمند، 3(8)، 38- 32.
Akuthota, V., Nadler, S. F. (2004). Core strengthening. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 85 (3 Suppl 1),86-92.
American Census Bureau: World population. (2009). Available at http: //www.census.gov
Ansari, D. (2008). The brain goes to school: Strengthening the education-neuroscience connection. Education Canada,48(4), 6–10.
Brittany, A., Matsumara, M. D., Anne, F., & Ambros, M. D. (2006). Balance in the elderly. Clinics in Geriatric Medicine,22, 395-412.
Brain Gym® International Website. (2008). http://www.braingym.org
Brown, K. (2012). Educate your brain. Phoenix, Arizona: Balance Point Publishing.
Dennison, P. E, & Dennison, G. E. (1994). Brain Gym® teacher’s edition-Revised. Ventura, CA: Edu-Kinesthetics.
Dennison, P. E. (2006). Brain Gym® and me: Reclaiming the pleasure of learning. Ventura, CA: Edu-Kinesthetics.
Dennison, Paul E. (1981). Switching On: The Whole Brain Answer to Dyslexia. Ventura, CA: Edu- Kinesthetics.
Dennison, P. E., & Dennison, G. E. (1985). Personalized whole brain integration. Ventura, CA: Edu-Kinesthetics.
Doumas, M., Smolders C., & Krampe, R. (2008). Task prioritization in aging: Effects of sensory Information on concurrent posture and memory performance. Experimental Brain Research, 187, 275-82.
Evans, D., Hodgkinson, B., Lambert, L., & Wood, J. (2001). Falls risk factors in the hospital setting: A systematic review. International Journal of Nursing Practice,7(1),38-45.
Goswami, U. (2006). Neuroscience and education: From research to practice. Nature Reviews Neuroscience, 7(5), 406–413.
Johnson, B. L., & Nelson, J. K. (1979). Practical measurements for evaluation in physical education (4th ed.). Minneapolis: Burgess.
Khalsa, G. K., Morris, G. S. D., & Sifft, J. M. (1988). Effect of educational kinesiology on static balance of learning disabled students. Perceptual and Motor Skills,67, 51-54.
Lopes, K. T., Costa, D. F., Santos, L. F., Castro, D. P., & Bastone, A. C. (2009). Prevalence of fear of falling among a population of older adultsand its correlation with mobility dynamic balance risk and history of falls. Revista Brasileira de Fisioterapia, 13(3), 223-229.
Oh-Park, M., Xue, X., Holtzer, R., & Verghese, J. (2011). Transient versus persistent fear of falling in community-dwelling older adults: incidence and risk factors. Journal of the American Geriatrics Society,59(7),1225–1231.
Podsiadlo, D., & Richardson, S. (1991). The timed "Up & Go": A test of basic functional mobility for frail
elderly persons. Journal of the American Geriatrics Society, 39(2),142-148.
Rankin, K., Woollacott, M., Shumway-Cook, A., Brown, B. (2000).Cognitive influence on postural stability: A neuromuscular analysis in young and older adults. Journals of Gerontology, 55, 112-119.
Rockwood, K., Awalt, E., Carver, D., & MacKnight, C. (2000). Feasibility and measurement properties of the functional reach and the timed up and go tests in the Canadian study of health and aging. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 55(2),70–73.
Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. (2000). Attentional demand and postural control: The effect of sensory context. Journals of Gerontology,55, 10-16.
Sifft, J. M., & Khalsa, G. C. K. (1991). Effect of educational kinesiology upon simple response times and choice response times. Perceptual and Motor Skills, 73, 1011-1015.
United Nations Population Division, World Population Ageing )2007(, New York. Available from: http://esa. un. org/unpp/p2k0data.asp
Utley, Paige Lynette. (2007). Using Educational Kinesiology as a Method for Alleviating Letter Orientation Errors (Master's thesis). Retrieved form http://trace.tennessee .edu/utk_chanhonoproj/1126/
Watson, A., & Kelso, G. (2014). The effect of brain gym on academic engagement for children with developmental disabilities. International Journal of Special Education, 29(2), 75-83
Wilson, M. L., Rome, K., Hodgson, D., & Ball, P. (2008). Effect of textured foot orthotics on static and dynamic postural stability in middle-aged females. Gait posture,27(1),36-42.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,330 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,777 |